06jan26

FORSKARE: Risken för demens kan minska med enkel vana

2023 03 12

Forskning kring Alzheimers och andra demenssjukdomar är omfattande och leder ofta till nya intressanta råd och rön.

– Varje år insjuknar uppemot  25 000 personer i demenssjukdom, uppger statligt finansierade Svenskt Demenscentrum.

Efter 65 års ålder ökar risken betydligt – var femte person över 80 år är drabbad.

Spännande resultat

Demenssjukdomar drabbar både de som blir sjuka och deras anhöriga då demens leder till glömska och personlighetsförändringar.

Men det pågår intensiv forskning i jakten på hur man kan minska riskerna.

– De här resultaten är spännande, säger Puja Agarwal som forskar vid Rush forskningsuniversitet i Chicago, till tidskriften Neurology.

Forskningsteamet har studerat 581 pensionärer med fokus på deras hjärnhälsa kopplat till deras kost.

Resultatet indikerar att det kan finnas stora möjligheter att på egen hand minska risken för demens bara genom en enkel vana avseende sitt dagliga livsmedelsintag.

Sex portioner per vecka

Studien indikerar att det räcker med en portion gröna bladgrönsaker per dag för att minska risken för demens och samtidigt föryngra hjärnan.

– Förbättringar av folks diet på bara ett område – som att äta mer än sex portioner gröna bladgrönsaker per vecka – kopplas till färre amyloidsamlingar i hjärnan, konstaterar Puja Agarwal.

Amyloid är protein som förbinds med demens och diabetes.

Forskarna framhöll också ett annat kostråd som gav färre amyloider.

– Att inte äta stekt mat, säger Puja Agarwal.

Spenat och grönkål

Den minskade mängden amyloider som var resultatet av en portion gröna blad om dagen motsvarade en föryngring av hjärnan med fyra år.

Det finns en mängd bladgrönsaker som är populära att lägga på tallriken:

-Spenat

-Grönkål

-Vattenkrasse

-Romansallad

-Mâchesallad

-Med mera 

19 år yngre hjärna

Skillnaden mellan de pensionärer som åt mycket gröna bladgrönsaker jämfört med de som åt få är enorm enligt studien.

– De som hade ätit mest, sju eller fler portioner per vecka, hade ansamlingar i hjärnan som motsvarade att vara nästan 19 år yngre jämfört med de som ätit bara en portion i veckan, rapporterar Daily Mail.

Demens tros bero på amyloidprotein i hjärnan som klumpar ihop sig och leder till skador på centrala nervceller, enligt tidningen.

Gröna bladgrönsaker är rika på antioxidanter som kan hjälpa till att skydda hjärnan från oxidativ stress vilket kopplas till bildandet av amyloiderna.

Foto: E. Ann

Text: Redaktionen


14 augusti 2026

Ukrainsk fullträff – kostar nästan en miljard

2026 08 15

Ukraina har slagit ut ett dyrt ryskt radarsystem.

Ukrainas omfattande drönarattacker mot ryska måltavlor fortsätter.

I synnerhet riktar Kyjivs styrkor in sig på måltavlor i de ockuperade regionerna, bland annat Donetsk och Krymhalvön.

Nu har drönarstyrkor slagit ut ett avancerat ryskt radarsystem värt nästan en miljard kronor, rapporterar Ukrainska Pravda.

Ukrainsk fullträff

Radarsystemet slogs ut i Sevastopol i de södra delarna av den ockuperade Krymhalvön.

Det rör sig om en radarstation av typen Nebo-U, som är värd omkring hundra miljoner dollar – motsvarande 950 miljoner svenska kronor.

Den är utformad för att upptäcka och spåra luftmål, inklusive flygplan, kryssningsrobotar och ballistiska robotar.

“Minskar deras förmågor”

I en rapport från de militära styrkornas generalstab framgår att attacken bidrar till att minska Rysslands förmågor.

– Att slå ut stationen minskar de ryska styrkornas förmåga att kontrollera luftrummet och upptäcka luftburna resurser i tid, menas det.

Läs mer: Ukraina nära stort militärt avtal

Attack mot Ust-Luga

Samtidigt har Ukraina genomfört attacker mot hamnen Ust-Luga, rapporterar Kyiv Independent.

Ust-Luga är en av Rysslands största hamnar vid Östersjön och hem för en oljeterminal som fungerar som ett centralt nav för export av råolja och petroleumprodukter. 

Hamnen, som ligger väster om Sankt Petersburg och långt från Ukrainas gräns, spelar en viktig roll för att generera intäkter till statskassan. 

Guvernören bekräftar

Attacken bekräftas även från ryskt håll.

– Den regionala guvernören Aleksandr Drozdenko rapporterade tidigare att ”hamninfrastruktur” hade träffats och att en brand rasade i hamnen under ett omfattande drönarangrepp mot regionen. 

Läs mer: USA:s ekonomiska plan: “Världen har aldrig sett detta”

Foto: Nato

Text: Redaktionen


14 aug 26

Historiskt väderbesked: Kan bli värsta någonsin

2026 08 15

– Modellerna visar något som ligger utanför allt vi någonsin har observerat tidigare.

Det skriver den framstående klimatforskaren Zeke Hausfather i en färsk analys om årets El Niño. 

Forskaren beskriver utvecklingen som sensationell.

– Jag är generellt sett ganska sansad i hur jag diskuterar klimatdata. Det har bara funnits en gång på senare år då jag blivit riktigt chockad: när den globala temperaturen för september 2023 kom in på hela en halv grad varmare än vad som någonsin uppmätts i september, framhåller Hausfather.

Nu är klimatforskaren återigen chockad. Han beskriver prognoserna för årets El Niño som häpnadsväckande.

– Det ser inte bara ut som att årets El Niño blir den starkaste sedan tillförlitliga mätningar började – den kan dessutom slå tidigare rekord med en häpnadsväckande marginal.

”Kommer att spränga gränserna”

El Niño har inletts och väntas nå sin topp under hösten. Väderfenomenet värmer upp Stilla Havet och förändrar nederbördsmönstren i stora delar av världen.

Senast en så kallad ”Super El Niño” inträffade var 2015. Då påverkades över 60 miljoner människor av väderfenomenet, som förknippas med ökad kraftigt ökad nederbörd i vissa delar av världen och utbredd torka i andra.

Höstens El Niño väntas bli exceptionellt kraftig.  

– Det är realistiskt att denna Super El Niño under hösten kommer att spränga gränserna för hur stark en El Niño kan vara. Konsekvenserna kan bli allvarliga för den globala livsmedelsförsörjningen och skapa stora utmaningar över hela världen, TV2:s meteorolog Andreas Nyholm till kanalen.

Så påverkas Sverige

Det är oklart hur Sverige kommer att påverkas av väderfenomen.

SMHI:s klimatforskare Ralf Döscher konstaterar att det saknas underlag för att dra några exakta slutsatser.

Men att Sverige kommer att påverkas står klart.  

– Vi kan bara säga att Sverige kan märka av en påverkan, men inte hur, säger Döscher till SvD.

ANDRA LÄSER: Ukraina nära stort militärt avtal

FAKTA: El Niño

- El Niño är havsfenomenet som tillsammans med atmosfärsfenomenet Southern Oscillation återkommer över Stilla Havet med ett mellanrum på två till sju år.

- När El Niño inträffar försvagas passadvindarna, alternativt att de ändrar riktning, vilket medför att det varma ytvattnet, liksom molnsystem och regnväder, inte förs tillbaka västerut utan i stället fortsätter österut.

- Därmed förändras också den globala, storskaliga atmosfärscirkulationen liksom vädret i stora delar av övriga världen.

Källa: SMHI

LÄS OCKSÅ: Dagligvaruhandeln växer

Foto: ActionVance

Text: Redaktionen