FORSKARE PÅSTÅR: Vi har upptäckt en ny färg

2025 04 20

Forskare hävdar att de har upptäckt en ny färg, men påståendet ifrågasätts.

Forskare vid University of California, Berkeley kommer med ett minst sagt uppseendeväckande påstående.

De hävdar att de har upptäckt en ny färg – som ingen människa har sett förut.

Påståendet kommer efter ett experiment, men ifrågasätts av andra forskare.

Beskrivs som blågrön

I experimentet har forskarna fått laserstrålar i ögonen, rapporterar The Guardian.

Forskarna hävdar att de med laserns hjälp har stimulerat enskilda celler i näthinnan så att deras ljusuppfattning förbättrats, och att de då har sett en färg som ingen människa har sett tidigare.

Forskarna vill kalla färgen för ”olo”.

Den påstått nya färgen beskrivs som blågrön, men forskarna understryker att de inte fullt ut kan beskriva upplevelsen av att se färgen.

– Vi förutspådde från början att det skulle se ut som en aldrig tidigare skådad färgsignal men vi visste inte vad hjärnan skulle göra med den, säger Ren Ng vid University of California, Berkeley, enligt tidningen.

– Det var häpnadsväckande. Den är otroligt mättad, tillägger forskaren.

”Är inte en ny färg”

Den ”nya” färgen kan emellertid bara upplevas genom lasermanipulation av näthinnan, menar forskarna.

– Det finns inget sätt att förmedla den färgen i en artikel eller på en bildskärm, säger forskaren Austin Roorda.

Påståendet att forskarna har upptäckt en ny färg möter dock kritik från andra forskare.

– Det är inte en ny färg, säger synforskaren John Barbur vid University of London, till tidningen.

– Det är en mer mättad grön färg som bara kan produceras i ett motiv med normal röd-grön kromatisk mekanism när den enda ingången kommer från M-koner, säger forskaren, som menar att den nya studien har begränsat värde.

Och hur det än må vara med den saken så säger forskarna vid universitetet i Kalifornien att vanligt folk knappast lär få chansen att uppleva den påstått ”nya” färgen.

– Vi kommer inte att se olo på några smartphone-skärmar eller TV-apparater inom överskådlig tid, säger Ren Ng, enligt tidningen.

Foto: Daniele Levis Pelusi

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen