FORSKARE: Män klarar värmen bättre än kvinnor

2022 07 20

Kvinnor är mer sårbara för höga temperaturer jämfört med män.

Det hävdar nederländska studier som uppmärksammats av UK Health Security Agency, rapporterar The Guardian.

Kvinnor finns på listan över högriskpersoner tillsammans med människor över 75 år, spädbarn, mindre barn samt personer med allvarliga fysiska eller psykiska sjukdomar.

Inte överens om anledningen

Det finns olika teorier till varför kvinnor tycks vara en så känslig grupp för extremvärme.

Enligt forskarna går det inte enbart att förklara i kvinnornas ålder.

– När man undersökte samma ålder var dödligheten fortfarande 15 procent högre för kvinnor, framhåller forskningsteamet efter att man studerat värmeböljan i Frankrike 2003.

Kvinnor svettas mindre

Samma skillnader finns även i andra studier utförda av bland annat tyska forskare.

En anledning till diskrepansen mellan könen skulle dock kunna förklaras av svett.

Kvinnor svettas nämligen hälften så mycket jämfört med män.

Detsamma gäller äldre människor kontra yngre.

– Med andra ord är förmågan hos äldre kvinnor att avlägsna värme från kroppen den lägsta,  säger Hein Daanen, professor i träningsfysiologi vid VU-universitetet i Amsterdam till The Guardian.

Värms upp snabbare

Ytterligare en hypotes är att kvinnor har högre kärntemperaturer efter ägglossning.

Samtidigt är de mindre än män och värms upp snabbare, vilket kan bidra till en större utsatthet för värmeböljor.

– Det mest troliga svaret är att det är en kombination av faktorer och vi måste bedriva mer forskning för att förstå vad det är som händer, säger dock Mike Tipton, professor i fysiologi vid University of Portsmouth, till den brittiska tidningen.

Europeisk värmebölja

Det råder en het värmebölja i flera delar av Europa för tillfället.

I Tyskland har man idag haft årets hetaste dag och i Storbritannien har temperaturen gått över 40 grader för första gången någonsin, uppger BBC.

– I framtiden kommer den här typen av värmeböljor att vara normala, och vi kommer att se ännu extremare väder, säger Peterri Taalas, chef för FN:s meteorologiska världsorganisation WMO.

Värmevarning i sex län

Även i Sverige är det bokstavligt talat hett om öronen på sina ställen. 

Under gårdagskvällen utfärdade SMHI värmevarning i sex olika län i Sverige som avser onsdagens temperaturer.

– Under onsdag väntas extremt höga temperaturer på cirka 35 grader. Värmen kulminerar under torsdagen, framhåller SMHI.

Foto: M. van der Heuvel

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Många får samma samtal just nu – “Lägg på luren!”

2025 05 15

Polisen går nu ut med en varning för bedrägeriförsök.

På torsdagen går polisen ut med en varning till allmänheten.

Detta med anledning av att bedragare har börjat ringa och sms:a till folk och utge sig komma från polisen.

Det rör sig om bedrägeriförsök som kan vara svåra att identifiera – och polisen går därför nu ut med information om hur man skyddar sig på bästa sätt.

Polisen varnar

Bedrägeriet inleds enligt polisen med att det kommer ett sms signerat ”Polisens SMS”, följt av ett telefonsamtal från ett dolt telefonnummer. 

Gärningspersonerna har förberett ett manus där de uppger att de kommer från polisen och att du har blivit utsatt för ett brott, eller att dina bank- eller personuppgifter förekommer i en utredning.

– Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragarna försöker stressa och skrämma sina offer, meddelar polisen.

“Oroväckande tillvägagångssätt”

Dick Johansson, operativ koordinator vid polisens nationella driftcenter, kommenterar situationen.

– Dessa bedragare använder sig av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, och dessa personer är väl förberedda inför samtalet, säger han.

– Det är oroväckande tillvägagångssätt att man utger sig komma från polisen och det är något som i förlängningen kan skada förtroendet för polisen.

“Lägg på luren!”

Polisen förklarar att bedragarna ofta låter telefonsamtal pågå länge för att den som blir uppringd inte ska kunna kontakta anhöriga eller polis.

Polisen riktar en tydlig uppmaning till den som blir drabbad.

– Lägg på luren! Om du blir misstänksam under ett telefonsamtal, avsluta samtalet så tidigt som möjligt, understryker polisen.

– En seriös aktör skickar aldrig hem personal till ditt hem för att hämta upp värdesaker.

Även Riksbanken

Under de senaste åren har bedrägerierna ökat i Sverige.

Även Riksbanken har gått ut med en liknande varning.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Riksbanken varnar svenskarna – “Är helt falskt”

Foto: G. Lambert

Text: Redaktionen