FORSKARE: Hemligt kodspråk avslöjar våldsam partner

2024 10 27

Det finns ett hemligt kodspråk att använda för personer som utsätts för våld i nära relationer, berättar en forskare.

Våld i nära relationer är ett allvarligt och vanligt samhällsproblem.

2023 begicks 81 procent av alla anmälda misshandelsbrott mot vuxna kvinnor av en bekant person, enligt Brottsförebyggande rådet. Bland män var siffran 43 procent.

För många som drabbas kan det vara svårt att prata med omgivningen om vad som händer, inte minst av rädsla för att partners ska upptäcka att man har pratat om det.

Forskare rekommenderar därför att man ska använda sig av ett hemligt kodspråk, rapporterar SR.

Använd dessa koder

Sylvia Olsson, universitetslektor i socialt arbete vid Mälardalens universitet, rekommenderar att man ska ta hjälp av ett hemligt kodspråk för att varna eller få hjälp utan att partnern märker någonting.

– Man kan ha emojis. Om du är utsatt, till exempel, så har du och jag bestämt att när du skickar en emoji som kräks, då vet jag att nu är det på gång någonting. Du skickar en arg emoji och då vet jag att nu är det riktigt illa, säger hon.

Men kan alltså komma överens med någon som man litar på om hur man ska signalera om någonting är fel, menar forskaren.  

– Att man har liksom sitt eget kodspråk, så att någon hela tiden är medveten om vad som händer, säger Sylvia Olsson till radiokanalen.

Viktigt att hålla kontakten

Om man är utsatt för våld i en nära relation så är det extra viktigt att försöka hålla kontakten med vänner, så att man inte blir helt isolerad.

Något som är betydligt lättare sagt än gjort, men man bör ändå göra sitt yttersta för att behålla kontakten, åtminstone med några få som man kan anförtro sig åt, menar hon.

– Och då tycker jag att man ska tänka på att man berättar för den här personen vad man är med om, och man behöver ju inte berätta allt, men bara att det finns någon som är medveten om vad som händer, säger Sylvia Olsson.

Beställde pizza

Att personer som utsätts för våld i nära relationer använder kodspråk av olika slag är ingen ny företeelse.

För några år sedan uppmärksammades exempelvis ett fall i USA där en kvinna i Ohio ringde larmnumret 911 och sade att hon ville beställa en pizza, enligt NBC News.

I själva verket ville hon anmäla att hennes mammas partner var våldsam, men det kunde hon inte säga eftersom mannen ifråga hela tiden var närvarande.

911-operatören blev först förvånad över samtalet.

– Ringer du 911 för att beställa en pizza? frågade han.

– Ja, svarade kvinnan.

– Det här är fel nummer för att beställa en pizza, invände operatören.

911-operatören fann sig dock snabbt.

 – Nu förstår jag dig, är killen fortfarande där? frågade han, och kort därefter kunde en polisstyrka skickas till platsen och gripa mannen.

Foto: Eric Ward

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen