Forskare: Halva världen kan drabbas av samma epidemi

2024 04 25

Över hälften av världens befolkning kan riskera att drabbas av samma sjukdom i framtiden.

Den varningen går experter och forskare från bland annat UK Health Security Agency (UKHSA), Storbritanniens motsvarighet till Folkhälsomyndigheten, nu ut med.

Man syftar på sjukdomar med epidemisk potential som överförs av myggor, exempelvis malaria och denguefeber, som kan komma att slå även mot norra Europa om klimatförändringarna inte bromsas in.

Det rapporterar Sky News.

– Vi måste förutse utbrott och ingripa tidigt för att förhindra att sjukdomar uppstår från första början, säger Rachel Lowe, professor vid den katalanska institutionen för forskning och avancerade studier i Spanien, till kanalen.

Från 500 000 till 5 miljoner

Forskarna pekar bland annat på siffror över importerade malariafall i Storbritannien från förra året. Då nåddes för första gången på över 20 år en notering på över 2 000 fall i landet.

Ökningen bedöms av UKHSA vara kopplad till en generell uppgång av malaria i flera länder i kombination med fler utlandsresor efter att pandemirestriktionerna försvunnit.

Samtidigt uppger Världshälsoorganisationen, WHO, att antalet denguefall som rapporterats in till organisationen har tiodubblats på två decennier från 500 000 till över fem miljoner år 2019.

FHM: I Sverige varje år

Enligt Folkhälsomyndigheten förekommer fall av denguefeber varje år i Sverige. De flesta smittas i Thailand och upplever enbart övergående feber.

– Ett fåtal drabbas dock av blödarfeber vilket är ett mycket allvarligare sjukdomstillstånd. Blödarfeber kännetecknas av blödningar i inre organ och kan leda till döden, skriver myndigheten på sin hemsida.

Sedan millennieskiftet har myggor som bär på denguevirus invaderat 13 europeiska länder, med förekomst av lokal spridning av sjukdomen i Frankrike, Italien och Spanien förra året.

– Global uppvärmning på grund av klimatförändringar innebär att de sjukdomsvektorer som bär och sprider malaria och dengue kan hitta hem i flera regioner, med utbrott som kan förekomma i områden där folkhälsosystemen är oförberedda, säger Rachel Lowe.

4,7 miljardermänniskor

Hon tillägger:

– Den skarpa verkligheten är att längre varma årstider kommer att utöka det säsongsbaserade fönstret för spridning av myggburna sjukdomar och gynna allt mer frekventa utbrott som blir allt mer komplicerade att hantera.

Om den globala uppvärmningen begränsas till en grad skulle 2,4 miljarder kunna smittas av malaria eller denguefeber år 2100.

Men om ingen förändring sker lär det snarare handla om 4,7 miljarder människor i slutet av århundradet, enligt forskarna.

Foto: National Institute of Allergy and Infectious Diseases

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen