Forskare: Frågan är när nordiska medborgare kommer dö av detta

2024 09 15

En forskare vill se Norden göra mer mot Rysslands hybridoperationer.

Rysslands anfallskrig i Ukraina fortsätter att leda till stor förödelse i landet.

Samtidigt bedriver Ryssland hybridkrigföring mot flera europeiska länder.

Störd GPS-utrustning, sabotage och andra operationer bedöms kunna utgöra ett hot.

“Frågan är när”

Den finländske forskaren Charly Salonius-Pasternak vid utrikespolitiska institutet i Finland, vill se att man i Norden gör mer.

– Frågan är bara när – inte om – nordiska medborgare kommer att dö på grund av det här om vi inte gör något för att stoppa Ryssland, säger han till SVT.

Tar kontakt

Den norska säkerhetspolisen PST har varnat för att ryskt underrättelsetjänst har börjat ta kontakt med norska kriminella via olika typer av kommunikationsappar.

Detta för att utföra sabotage och andra operationer i ryska intressen.

– Vi utreder flera händelser. Från samarbetstjänster i andra länder vet vi att vapenleveranser till Ukraina är särskilt utsatta. I Norge är vi extra vaksamma när det gäller energisektorn, säger Beata Gangås, chef för den norska säkerhetspolisen, till Dagbladet.

“Ökad benägenhet”

Säkerhetspolisens talesperson Gabriel Wernstedt har uttalat sig om situationen.

Han understryker allvaret.

– Vi har sett en ökad rysk riskbenägenhet. Man är beredda att gå mycket längre i den säkerhetshotande verksamheten. Det handlar om sabotage, skadegörelse och olika typer av påverkansoperationer, säger han till Aftonbladet.

Olika syften

Ryssland bedöms kunna ha flera olika syftet med att utföra hybridkrigföring mot nordiska länder.

Bland annat har det att göra med ländernas ekonomiska, militära och humanitära stöd till Ukraina.

Genom sabotage och skadegörelse hoppas man kunna avskräcka länderna från vidare stöd, och påverka ländernas befolkning på ett sätt som gör de mindre villiga att stötta Ukraina.

De nordiska länderna har sedan starten på kriget bidragit till att stötta Ukraina i stor omfattning, och senast i dag söndag har ny dansk utrustning nått frontlinjen.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bensinpriset förändras snabbt – på väg mot rekord

2024 09 15

Det svenska bensinpriset har förändrats väldigt snabbt jämfört med priset i övriga Europa.

På bara ett år har svenska drivmedelspriser sjunkit avsevärt.

I rankingen över europeiska drivmedelspriser har Sveriges position förändrats med hela 14 placeringar när det gäller bensin och 18 placeringar när det gäller diesel, rapporterar DI.

Sverige har nu det sjunde lägsta bensinpriset i Europa – av 32 jämförda länder, enligt statistik från M Sverige. Det rör sig om en rekordsnabb förändring jämfört med hur Sverige brukar stå sig i jämförelse med andra europeiska länder.

Snabb förändring i europeisk jämförelse

I statistiken jämförs drivmedelspriser i europeiska länder i september varje år.

En liter bensin kostar i snitt 16,64 kronor i Sverige i september.

Det innebär att vi går från en 21:a plats till en 7:e plats i Europa, när länderna rankas utifrån hur billig bensinen är, rapporterar tidningen.

När det gäller diesel har Sverige gått från en 32:a plats, alltså bottenplaceringen, till en 14:e plats.

Effekt av sänkt reduktionsplikt

De sjunkande drivmedelspriserna tros bland annat bero på att oljepriset har fallit, enligt tidningen.

Men prissänkningen är också en effekt av den sänkta reduktionsplikten.

Regeringen planerar dock att höja reduktionsplikten igen, men kompensera genom att sänka skatten på drivmedel.

Något som M Sverige tycker är bra, eftersom reduktionsplikten fyller en funktion.

– Inblandningen gör ju att det skapar möjligheter att kunna fortsätta köra med den bil man har i dag eftersom utsläppen blir mindre, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige, enligt tidningen.

Sänker bränsleskatter

Att sänka reduktionsplikten var ett viktigt vallöfte från Tidöpartierna, men nu har man alltså föreslagit att den ska höjas igen eftersom man vill minska svenska klimatutsläpp, rapporterar SVT.

Nivån på reduktionsplikten planeras att höjas från 6 till 10 procent.

Det är tillräckligt för att minska CO2-utsläppen med minst en halv miljon ton per år, enligt kanalen.

Men samtidigt väljer man alltså att sänka drivmedelsskatterna.

Tidöpartiernas förhoppning är att skattesänkningen ska innebära att det inte blir dyrare att tanka, trots en höjd reduktionsplikt.

– De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, uppger Sverigedemokraterna i en skriftlig kommentar till kanalen.

Foto: engin akyurt

Text: Redaktionen


Stora problem för Swedbanks kunder

2024 09 15

Swedbank har just nu stora problem som drabbar bankens kunder.

Många kunder har svårt att logga in på Swedbank.

Internetbanken fungerar inte som den ska, rapporterar TV4.

När kunder försöker logga in får de i stället upp ett felmeddelande.

Swedbank har ännu inte lyckats lösa problemet.

Kan inte ge besked

Enligt storbanken jobbar man just nu med att hitta en lösning.

– Vi har ett tekniskt problem som vi försöker att lokalisera, uppger bankens presstjänst, enligt kanalen.

Hur lång tid det dröjer går dock inte att svara på.

– Jag har ingen tid på när det kan vara löst, svarar presstjänsten.

Möts av felmeddelande

Kunder som har försökt logga in med hjälp av Swedbanks app har inte kunnat göra det.

I stället har de fått ett felmeddelande, enligt Expressen.

I felmeddelandet står det:

”Det har uppstått ett internt tekniskt fel. Vad god försök senare.”

Ytterligare bank har problem

Swedbank är dock inte den enda banken som har problem just nu.

Kunder hos SEB har också problem att logga in, rapporterar Aftonbladet.

Även dessa kunder möts alltså av ett felmeddelande när de försöker använda bankens tjänster.

Rekommendation till kunderna

Det är alltså oklart vad problemen hos de två storbankerna beror på.

Men enligt Swedbank så misstänker man inte att en cyberattack ligger bakom problemen.

Det finns ”inga indikationer” på det, uppger bankens presstjänst till SVT.

– Nej, utan det är ett tekniskt fel, säger man till kanalen.

Enligt presstalespersonen Åsa finns det dock en sak som kunderna kan göra för att försöka komma runt problemet.

– Jag rekommenderar våra kunder att prova att logga in flera gånger, säger hon till kanalen.

Swedbank har cirka 3,8 miljoner privatkunder i Sverige, uppger banken på sin hemsida.

Swedbank har även verksamhet i övriga Norden och i Baltikum.

Banken bildades som Föreningssparbanken 1997 och bytte namn till Swedbank år 2006.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen