Försäkringsbolag vädjar: Ladda eldrivna produkter så här

2024 10 03

Produkter som drivs av litiumbatterier är ett vanligt inslag i Sverige i dag.

I takt med att elektrifieringen av samhället genomförs har antalet laddbara produkter ökat.

Men det finns en baksida med utvecklingen.

Risken för svåra bränder har ökat.

– Litiumbatterier orsakar inte bränder oftare än andra typer av batterier eller elprylar men konsekvenserna av en brand kan bli så mycket större. Bränder där litiumbatterier är inblandade kan utvecklas mycket hastigt och är mycket svårsläckta, säger Bertil Jansson, skadeförebyggare på Länsförsäkringar. 

Ladda så här

Den senaste tiden har det rapporterats om ett antal bränder som inträffat på grund av batterier som börjat brinna under laddning.

Nu väljer Länsförsäkringar att agera.

Försäkringsbolaget uppmanar hushåll att vidta följande åtgärder för att undvika olyckor: 

- Använd bara originalladdare och CE-märkta produkter.

- Ladda aldrig ett skadat batteri, kontrollera att batterierna är hela varje gång du laddar.  

- Misstänker du att batteriet har skadats eller fått stötar, förvara batteriet på en säker plats.

- Laddare inklusive kablar ska vara i gott skick, rena och fria från damm och smuts.

- Ha uppsikt över laddningen, lämna inte batterier på laddning över natten eller vid längre frånvaro.

- Känn på batteriet så att det inte blir för varmt under laddning.

- Ladda inte i närheten av brännbart material.

- Ladda aldrig i allmänna utrymmen (såsom trapphus, loftgångar och förråd) eftersom det ofta finns brännbara saker i förråden och att trapphus och loftgångar är utrymningsväg.

- Ladda inte så att du blockerar din väg ut från bostaden.

Lägre risk för elbilar

Bertil Jansson betonar vikten av att hantera batterier med varsamhet.

–  Exempelvis mår ett batteri inte bra av kraftiga stötar eller att utsättas för höga temperaturer. Då ökar risken för att batteriet skadas och att temperaturen i det ökar okontrollerat, vilket i värsta fall kan orsaka en brand eller explosion. Tänk på att det inte är endast vid laddning som ett batteri kan börja brinna, säger experten.

Om batteriet skadats eller fått stötar vid ett tidigare tillfälle kan en reaktion starta långt efter händelsen.

 – Det är mycket viktigt att förvara batterier i rätt utrymme så att inte utrymningsvägar blockeras om skadan skulle var framme. Batterier som på något sätt är skadade, har blivit utsatta för yttre påverkan eller deformerats ska inte laddas utan ska lämnas in för återvinning omedelbart, framhåller Bertil Jansson.

Enligt Jansson är risken för bränder lägre vid laddning av elbilar än vid laddning av elcyklar och elsparkcyklar.

– Det har skrivits en del om vikten av att ladda sin elbil på rätt sätt. Men även om det finns risker med laddning av elbilar så är de inte lika stora som vid laddning av elcyklar, elsparkcyklar eller handhållna verktyg, där säkerhetssystem ofta saknas eller de kanske hanterats oförsiktigt, säger han och tillägger:

– ”Billiga”, importerade produkter bör generellt undvikas, risken är att de i värsta fall inte uppfyller korrekt elsäkerhetsstandard och saknar CE-märkning,

Foto: O. Melis

Text: Redaktionen


Varning utfärdas till de med Android-telefon

2025 12 08

Privata meddelanden på Android-telefoner kan snart övervakas.

En ny Android-funktion gör det möjligt för arbetsgivare att läsa, spara och arkivera användares sms – även sådana man trodde var raderade.

Google ändrar spelreglerna

Privata sms från jobbmobilen kan snart vara ett minne blott.

Google rullar ut funktionen Android RCS Archival, som låter arbetsgivare spara och granska allt du skriver i Google Messages – även raderade konversationer.

– Google Messages kan nu ”snappa upp och arkivera RCS-chattar” på alla Android-enheter som kontrolleras av en arbetsgivare, uppger Android Authority.

Forbes var de som uppmärksammade förändringen först.

– Plötsligt är förmånen med att få en telefon på jobbet inte så bra som den kan verka, säger säkerhetsexperten Zak Doffman till Forbes.

– Sms-meddelanden har setts som annorlunda, till skillnad från e-post som länge varit enkel för arbetsgivare att övervaka, fortsätter han.

Funktionen gäller specifikt företagsstyrda Android-telefoner där arbetsgivaren administrerar enheten och använder Google Messages som standardapp.

LÄS MER: Kim Jong-un tystar två stormakter – Seoul slår larm

Hundratusentals svenskar kan påverkas

Många användare tror att end-to-end-kryptering skyddar dem – men det stämmer bara när meddelandet skickas.

När sms:et landar i telefonen är det dekrypterat och går att läsa för systemadministratören.

Det är exakt där Google öppnar dörren för arbetsgivare.

Enligt Google är syftet att hjälpa företag följa lagkrav, särskilt inom finans, offentlig sektor och andra branscher där all kommunikation måste loggas.

Men effekten blir att ett stort antal svenskar kan övervakas.

Hundratusentals svenskar kan komma att beröras, då Android-telefoner är vanliga i kommuner, regioner, techbolag, industrin och konsultsektorn.

Därför införs funktionen

Google förklarar att vissa företag tidigare tvingats stänga av RCS-funktionen helt eftersom de inte kunnat arkivera meddelanden enligt lagkrav.

Med Android RCS Archival täpps den luckan nu igen, vilket gör att arbetsgivare kan spara alla sms-trådar, läsa mottagna och skickade meddelanden och ta del av innehåll som du själv raderat.

Allt sker i bakgrunden om IT-avdelningen aktiverat funktionen.

LÄS MER: UPPGIFTER: ”Farlig handling” mot militärplan – signalerar attack

Foto: C Banks

Text: Redaktionen


Kinesiska jätten vill erövra Sverige – “Ska bli bland de största”

2025 12 07

Det kinesiska elbilsföretaget BYD har stora planer för Sverige.

Den europeiska bilindustrin är alltjämt svag.

Konkursansökningar ramlar in på löpande band i Tyskland och intresset för nya bilar är svalt.

Då ser den kinesiska biltillverkaren BYD ett gyllene läge att på riktigt slå sig in på den europeiska – och svenska – marknaden.

“Ska bli bland de största”

Än så länge har BYD inte varit någon storsäljare i Sverige – men det har den kinesiska jätten tydliga planer på att ändra.

Toppchefen Stella Li har en ny plan som bland annat innefattar ultrasnabb laddning och nya sätt att sälja.

– Vi ska bli bland de största, säger hon till Dagens industri.

– Vi ska bli en stor spelare i Sverige och täcka hela landet med 80 återförsäljare.

“Kommer explodera”

De kinesiska bilarna har tidigare inte synts speciellt ofta på europeiska vägar.

Brad Anderson, skribent hos bilmagasinet Automotive News, tror dock att “BYD:s europeiska expansion är på väg att explodera”.

Läs mer: Mångmiljonär död i ”bisarr” olycka – enorm samling skänks bort

Stora planer

BYD kommer att öppna en fabrik i Ungern – och har planer på att göra detsamma i Turkiet och Spanien.

– För inte så länge sedan var BYD-fordon en sällsynt syn på Europas vägar, skriver Anderson.

– Men under de senaste fem åren har biltillverkaren vuxit till en global gigant som expanderat till nya marknader snabbare än någon av sina konkurrenter. Nästa år kommer deras modeller att bli ännu vanligare i hela Europa.

Tvärnit i november

I november registrerades 21 016 nya personbilar i Sverige, en minskning med 15 procent jämfört med samma månad förra året.

– Personbilarnas nedgång i november beror på ett fortsatt svagt konjunkturläge, avvaktande kunder, samt leveransstörningar och förändringar i produktportföljen hos vissa märken, säger Mobility Swedens vd Mattias Bergman i ett pressmeddelande.

Läs mer: Nytt trafikljus gör succé – ”30 procent färre förseningar”

Foto: Alejandro Luengo resp Linus Mimietz

Text: Redaktionen