Försäkringsbolag vädjar: Ladda eldrivna produkter så här
2024 10 03
Produkter som drivs av litiumbatterier är ett vanligt inslag i Sverige i dag.
I takt med att elektrifieringen av samhället genomförs har antalet laddbara produkter ökat.
Men det finns en baksida med utvecklingen.
Risken för svåra bränder har ökat.
– Litiumbatterier orsakar inte bränder oftare än andra typer av batterier eller elprylar men konsekvenserna av en brand kan bli så mycket större. Bränder där litiumbatterier är inblandade kan utvecklas mycket hastigt och är mycket svårsläckta, säger Bertil Jansson, skadeförebyggare på Länsförsäkringar.
Ladda så här
Den senaste tiden har det rapporterats om ett antal bränder som inträffat på grund av batterier som börjat brinna under laddning.
Nu väljer Länsförsäkringar att agera.
Försäkringsbolaget uppmanar hushåll att vidta följande åtgärder för att undvika olyckor:
- Använd bara originalladdare och CE-märkta produkter.
- Ladda aldrig ett skadat batteri, kontrollera att batterierna är hela varje gång du laddar.
- Misstänker du att batteriet har skadats eller fått stötar, förvara batteriet på en säker plats.
- Laddare inklusive kablar ska vara i gott skick, rena och fria från damm och smuts.
- Ha uppsikt över laddningen, lämna inte batterier på laddning över natten eller vid längre frånvaro.
- Känn på batteriet så att det inte blir för varmt under laddning.
- Ladda inte i närheten av brännbart material.
- Ladda aldrig i allmänna utrymmen (såsom trapphus, loftgångar och förråd) eftersom det ofta finns brännbara saker i förråden och att trapphus och loftgångar är utrymningsväg.
- Ladda inte så att du blockerar din väg ut från bostaden.
Lägre risk för elbilar
Bertil Jansson betonar vikten av att hantera batterier med varsamhet.
– Exempelvis mår ett batteri inte bra av kraftiga stötar eller att utsättas för höga temperaturer. Då ökar risken för att batteriet skadas och att temperaturen i det ökar okontrollerat, vilket i värsta fall kan orsaka en brand eller explosion. Tänk på att det inte är endast vid laddning som ett batteri kan börja brinna, säger experten.
Om batteriet skadats eller fått stötar vid ett tidigare tillfälle kan en reaktion starta långt efter händelsen.
– Det är mycket viktigt att förvara batterier i rätt utrymme så att inte utrymningsvägar blockeras om skadan skulle var framme. Batterier som på något sätt är skadade, har blivit utsatta för yttre påverkan eller deformerats ska inte laddas utan ska lämnas in för återvinning omedelbart, framhåller Bertil Jansson.
Enligt Jansson är risken för bränder lägre vid laddning av elbilar än vid laddning av elcyklar och elsparkcyklar.
– Det har skrivits en del om vikten av att ladda sin elbil på rätt sätt. Men även om det finns risker med laddning av elbilar så är de inte lika stora som vid laddning av elcyklar, elsparkcyklar eller handhållna verktyg, där säkerhetssystem ofta saknas eller de kanske hanterats oförsiktigt, säger han och tillägger:
– ”Billiga”, importerade produkter bör generellt undvikas, risken är att de i värsta fall inte uppfyller korrekt elsäkerhetsstandard och saknar CE-märkning,
Foto: O. Melis
Text: Redaktionen