Försäkringsbolag vädjar: Ladda eldrivna produkter så här

2024 10 03

Produkter som drivs av litiumbatterier är ett vanligt inslag i Sverige i dag.

I takt med att elektrifieringen av samhället genomförs har antalet laddbara produkter ökat.

Men det finns en baksida med utvecklingen.

Risken för svåra bränder har ökat.

– Litiumbatterier orsakar inte bränder oftare än andra typer av batterier eller elprylar men konsekvenserna av en brand kan bli så mycket större. Bränder där litiumbatterier är inblandade kan utvecklas mycket hastigt och är mycket svårsläckta, säger Bertil Jansson, skadeförebyggare på Länsförsäkringar. 

Ladda så här

Den senaste tiden har det rapporterats om ett antal bränder som inträffat på grund av batterier som börjat brinna under laddning.

Nu väljer Länsförsäkringar att agera.

Försäkringsbolaget uppmanar hushåll att vidta följande åtgärder för att undvika olyckor: 

- Använd bara originalladdare och CE-märkta produkter.

- Ladda aldrig ett skadat batteri, kontrollera att batterierna är hela varje gång du laddar.  

- Misstänker du att batteriet har skadats eller fått stötar, förvara batteriet på en säker plats.

- Laddare inklusive kablar ska vara i gott skick, rena och fria från damm och smuts.

- Ha uppsikt över laddningen, lämna inte batterier på laddning över natten eller vid längre frånvaro.

- Känn på batteriet så att det inte blir för varmt under laddning.

- Ladda inte i närheten av brännbart material.

- Ladda aldrig i allmänna utrymmen (såsom trapphus, loftgångar och förråd) eftersom det ofta finns brännbara saker i förråden och att trapphus och loftgångar är utrymningsväg.

- Ladda inte så att du blockerar din väg ut från bostaden.

Lägre risk för elbilar

Bertil Jansson betonar vikten av att hantera batterier med varsamhet.

–  Exempelvis mår ett batteri inte bra av kraftiga stötar eller att utsättas för höga temperaturer. Då ökar risken för att batteriet skadas och att temperaturen i det ökar okontrollerat, vilket i värsta fall kan orsaka en brand eller explosion. Tänk på att det inte är endast vid laddning som ett batteri kan börja brinna, säger experten.

Om batteriet skadats eller fått stötar vid ett tidigare tillfälle kan en reaktion starta långt efter händelsen.

 – Det är mycket viktigt att förvara batterier i rätt utrymme så att inte utrymningsvägar blockeras om skadan skulle var framme. Batterier som på något sätt är skadade, har blivit utsatta för yttre påverkan eller deformerats ska inte laddas utan ska lämnas in för återvinning omedelbart, framhåller Bertil Jansson.

Enligt Jansson är risken för bränder lägre vid laddning av elbilar än vid laddning av elcyklar och elsparkcyklar.

– Det har skrivits en del om vikten av att ladda sin elbil på rätt sätt. Men även om det finns risker med laddning av elbilar så är de inte lika stora som vid laddning av elcyklar, elsparkcyklar eller handhållna verktyg, där säkerhetssystem ofta saknas eller de kanske hanterats oförsiktigt, säger han och tillägger:

– ”Billiga”, importerade produkter bör generellt undvikas, risken är att de i värsta fall inte uppfyller korrekt elsäkerhetsstandard och saknar CE-märkning,

Foto: O. Melis

Text: Redaktionen


Viktigt polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2025 04 09

Under veckan kommer fler poliser att synas på och längst vägarna.

Detta eftersom polisen genomför en nationell trafikvecka mellan 7 och 13 april.

Från och med i dag, måndag, kommer fler hastighetskontroller att genomföras i hela landet.

– De extra hastighetskontrollerna kommer att genomföras i hela landet, både synligt med laserinstrument vid vägkanten, samt dolt med genomsnittshastighetsmätare – i såväl målade som civila polisbilar samt på motorcyklar, framhåller polisen i ett uttalande.

Målet med insatsen är att rädda liv.

– Polisens mål med att finnas i trafiken är inte att bötfälla någon utan att alla trafikanter ska få komma hem tryggt och säkert, säger Ursula Edström, trafikstrateg vid polisen.

Avgörande betydelse

Enligt Transportstyrelsens preliminära siffror omkom 210 personer i vägtrafiken förra året. 

Vägar med hastighetsbegränsningar från 70 km/h och uppåt är överrepresenterade i olycksstatistiken.

Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket, konstaterar att hastighetsöverträdelser i samband med kollisioner kan få ödesdigra konsekvenser. Fordonets hastighet har många gånger en avgörande betydelse för utgången av en olycka.

– Om alla håller hastighetsgränserna kan vi rädda ungefär 50 liv varje år. Kör man till exempel i 80 km/tim i stället för 90 km/tim halveras risken att omkomma om man frontalkrockar. Dessutom: när vi lättar på gasen sparar vi på bränslet och minskar utsläppen, säger hon.

Därför berättar polisen i förväg

Varje år genomför polisen flera nationella trafikveckor med olika fokusområden.

Enligt Polismyndigheten är insatsveckor i trafiken ett effektivt sätt att få trafikanter att sänka hastigheten, vilket också är anledningen till att polisen berättar om insatserna i förväg.

Fakta: Polisens nationella trafikveckor

- Den nationella trafikveckan med fokus på hastighet är en av många trafiksäkerhetsveckor som polisen genomför varje år.

- Under de andra veckorna ligger fokus på bland annat nykterhet, brott på väg och yrkestrafik.

- Syftet med veckorna är att kraftsamla resurser och göra samstämmiga kontroller i hela EU.

Källa: Polisen

Foto: Polisen

Text: Redaktionen


Rysk kollaps – Kreml erkänner

2025 04 09

Rysslands ekonomi ”hotas” av fallande oljepriser.

Det framhåller chefen för Rysslands centralbank, Elvira Nabiulina, på tisdagsmorgonen.

Nabiulina utfärdar den skarpa varningen i ett tal till ledamöterna i det ryska underhuset, statsduman.

Det sällsynta erkännandet sker samtidigt som oljepriset rasar på världsmarknaden. Efter presidents Trumps besked om ”ömsesidiga tullar” mot världens länder har Brentoljan sjunkit med 14 procent. WTI-oljan har i sin tur noterat en nedgång på 15 procent, rapporterar Reuters.

– Tullkrig, och den här eskaleringen av tullkriget, leder vanligtvis till en nedgång i den globala handeln. Det leder till och med till en nedgång i efterfrågan på våra energiresurser, säger Nabiulina som betonar att centralbanken analyserar raset.

Centralbankschefens varning utfärdas en dag efter att Kreml kallat situationen för ”alarmerande”.

– Vi följer och övervakar den alarmerande situationen noggrant, sade Kremls talesperson Dmitrij Peskov under måndagen.

Jättesmäll för Moskva

Oljeindustrins kollaps är en tung smäll för Ryssland.

Den ryska ekonomin är fortfarande kraftigt beroende av en stark olje- och gasexport.

I dag står Ryssland för över 12 procent av den globala råoljeproduktionen.

Varje svängning på oljemarknaden kan således få stora konsekvenser.

– Priset på olja förblir den mest avgörande faktorn för Rysslands ekonomiska hälsa, och varje prisfall på olja påverkar direkt landets utländska valutaintäkter, inflation och övergripande ekonomiska stabilitet, framhåller Östekonomiska Institutet (SITE) i en färsk rapport.

I samma rapport framgår det att den ryska regimens finansiella reserver, som har använts för att finansiera krigsutgifterna, håller på att ta slut. Enligt forskarna kan reserverna vara uttömda om cirka ett år.

– När dessa reserver är förbrukade kommer centralbanken att utsättas för tryck att sänka sin styrränta, eller till och med börja trycka mer pengar, vilket kan leda till en hög inflation och en försvagad rubel, står det i rapporten.

”Nyckeln till att finansiera kriget”

Orysia Lutsevych, chef för Ukrainaavdelningen vid den brittiska tankesmedjan Chatham House, framhåller att Ryssland är beroende av oljeintäkter för att finansiera krigsinsatsen i Ukraina.

– Hittills har Ryssland, trots sanktioner från EU, lyckats öka inkomsten från oljeexporten. Det har varit en nyckel till att man lyckats finansiera kriget i Ukraina, säger hon till Newsweek.

– Om oljepriset sjunker kommer det innebära ytterligare påfrestningar för den ryska ekonomin. Begränsade inkomster från olja kommer sätta press på hela systemet.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen