Förpackningar på Willys ändras – största förändringen hittills

2025 06 09

Matjätten Axfood, där bland annat Willys ingår, gör en storsatsning på miljön.

Aldrig förr har koncernen genomfört en satsning av den här typen i den storlek som meddelas på måndagen.

Hela 100 ton plast per år ska försvinna genom en förändring av många förpackningar.

Det här är ett stort steg framåt i våra ambitioner att minska förpackningarnas klimatavtryck samtidigt som vi gör det smidigare för kunderna genom att plasten tar mindre plats och är lättare att materialåtervinna, säger Tove Almgren, förpackningsutvecklare på Dagab, i en kommentar.

Största satsningen hittills

Projektet är Willyskoncernens största plastbantningsinitiativ hittills.

Den kommer att koncentreras till Axfoods eget varumärke Garant och inledningsvis inbegripa köttfärs på upp till 500 gram.

Från och med nu övergår man till det som kallas för flowpack med en "skyddande plastfilm som formas runt produkten”.

Beskedet kommer efter att ha provat motsvarande för ekologisk färs i höstas. Gensvaret var positivt bland kunderna, enligt Axfood.

– Med flowpack får våra kunder en produkt med samma höga kvalitet som tidigare, men i en mer praktisk och miljövänlig förpackning, säger Tove Almgren.

LÄS MER: Willys agerande väcker ilska – ”Blev ledsen och chockad”

Steg mot stort mål

Plastbesparingen beskrivs som “ett viktigt steg i riktning att minska Axfoods plastanvändning med minst 25 procent 2025”, framhåller matjätten.

Ytterligare ett mål är att alla förpackningar ska vara återvinningsbara senast 2030.

Tidigare har fler andra företag inom livsmedelsbranschen genomfört andra förpackningsändringar för att förebygga plast i naturen.

Ett exempel är Arla vars plastkorkar inte längre går att skruva loss, efter att EU gått ut med direktiv om förbud mot lösa plastkorkar.

– Bara i Europa betyder det att över 1 000 av våra förpackningslinjer kan komma att förändras, vilket innebär att över 20 miljarder förpackningar ska göras om, sade Tetra Paks hållbarhets- och kommunikationsansvarige, Lars Holmquist, när förändringen presenterades.

LÄS MER: Ica-butik firar – bjuder på konsert

Foto Willys/Axfood

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Megaprojekt för 2 miljarder dollar – ”Trump tycker det är tufft”

2025 07 18

Trump vill förverkliga ett megaprojekt som uppges kosta 2 miljarder dollar.

President Donald Trump satsar gärna på projekt med stort symbolvärde.

Nu har Trump planer på att genomföra ett megaprojekt som har hånats av demokrater.

Projektet kan kosta hela 2 miljarder dollar, enligt källor.

”Gillar det för att det är tufft”

Donald Trumps planer på att återöppna det ökända fängelset Alcatraz, som stängdes 1963, har av kritiker beskrivits som orealistisk – och ren symbolpolitik.

Men Trump menar allvar med sina planer på att återigen göra Alcatraz till ett högsäkerhetsfängelse, rapporterar Axios.

Källor inom administrationen säger dock att kostnaden beräknas till hela 2 miljarder dollar.

Representanter för administrationen har gjort flera besök på den ökända fängelseön i San Francisco.

Justitieminister Pam Bondi och inrikesminister Doug Burgum deltog vid en guidad tur på ön i San Francisco Bay på torsdagen.

Trumps intresse för Alcatraz motiveras mer av symbolik än av nödvändighet, uppger tidningen. Alcatraz förekommer i många filmer och har förr haft farliga fängelseinterner som Al Capone.

– Han gillar det för att det är tufft, säger en av Trumps rådgivare, enligt tidningen.

Tre alternativ

Administrationen tycks ändå mena allvar med projektet, som man alltså uppskattar kommer att kosta 2 miljarder dollar.

Exakt vad som ska ske är dock inte bestämt. Det tycks finnas tre alternativ som övervägs, enligt tidningen.

Antingen skapar man ett högsäkerhetsfängelse som skulle kosta mer än 2 miljarder dollar. Det skulle kräva att alla nuvarande byggnader rivs och att man bygger nytt från grunden.

Andra alternativet är ett mindre fängelse för 1 miljard dollar som inte skulle uppta hela ön.

Ett tredje alternativ är att låta någon privat fängelseentreprenör bygga och driva fängelset.

– Vi är fortfarande i ett tidigt skede. Vi behöver mycket mer studier, mycket mer specificitet, innan presidenten bestämmer sig. Men 2 miljarder dollar kan helt enkelt vara för mycket pengar för honom, säger en tjänsteman inom administrationen.

Det återstår alltså att se om Trump väljer att ge nytt liv åt det ökända fängelset.

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok resp Avinash Kumar

Text: Redaktionen


JUST NU: Kritiserad metod bakom Hemnets framgång – ”arbetar i gränslandet”

2025 07 18

Trots en svajig bostadsmarknad gör Hemnet ett starkt resultat.

Bakom den starka trenden ligger en kritiserad och ifrågasatt annonstyp som nyligen lanserats.

Det totala antalet annonser har minskat på bostadsplattformen, men tack vare en ny och dyrare annonstyp som går under namnet Hemnet Max redovisar ändå bolaget ett starkt resultat.

Under det andra kvartalet redovisades ett resultat som låg 24 procent högre än förra året under motsvarande period, rapporterar SvD.

Kritiserat paket

Över 40 miljoner besök görs på Hemnet.se varje vecka.

I början av maj skrev marcusoscarsson.se om kritiken mot det nya paketet som var plattformens första nya annonspaket sedan 2020.

– Varje nytt paket som är större och dyrare än tidigare devalverar värdet på de tidigare paketen. Vissa mäklare tycker att detta var droppen, sa Marcus Svanberg, vd på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, till Di då.

Ökad synlighet

Hemnet motiverade paketet med “hög efterfrågan på tilläggstjänster”.

Framför allt utlovades ökad synlighet för den som valde att nappa på erbjudandet.

– Vi har skapat Hemnet Max för de som verkligen vill maxa sin bostads­försäljning, sa Lisa Farrar, COO på Hemnet, i en kommentar till Di då.

”I gränslandet”

Kritiken mot bostadsplattformen har också handlat om att prissättningen ansetts monopolliknande.

Jonas Gustafsson är sedan i våras ny vd för Hemnet och har uttryckt att bolaget arbetar ”i gränslandet” när det gäller den nya annonstypen, uppger SvD.

– I Stockholm ser vi att Hemnet Max i genomsnitt ger 40 procent högre budpremier och 75 procent fler annonsvisningar, säger han till tidningen.

– Max är fortfarande nytt. Det är första gången Hemnet har fyra olika annonstyper. Men trenden med olika paket har pågått länge.

Efter rapporten lyfte bolagets aktie med 7 procent.

Efter en svagare vår med en nedgång på omkring 25 procent har nu aktien återhämtat sig och gått upp runt 15 procent sedan lägsta noteringen.

Foto: Hemnet

Text: Redaktionen