Förare fast på fartkamera 140 gånger – polisen får inte göra något
2025 02 02
En bilförare undviker konsekvenser trots att ha fastnat 140 gånger på fartkameror.
Det är i Dalarna som föraren återkommande har åkt för fort.
Mannen har fastnat på polisens fartkameror hela 140 gånger - men polisen får inte göra någonting åt det och han kör vidare på vägarna.
Det rapporterar TV4 och Falu-Kuriren.
Måste ha bild
Polisen vet vem det är som har åkt för fort men får inte göra någonting åt det.
Detta eftersom det måste finnas bildbevis - och mannen i fråga har lyckats dölja sitt ansikte genom att bland annat fälla ner solskyddet och har därmed inte fastnat på bild ännu.
Dalapolisen tar nu hjälp från kollegor i Kiruna för att hitta en lösning - teknik för ansiktsigenkänning och övervakningskameror ska kunna få bukt med problemet för polisen.
“Stressad person”
Johan Alm ,chef för trafikpolisen i Dalarna, förklarar hur han ser på föraren som håller sig undan polisen.
– Jag tror att det här är en stressad person som tänker sig ha hittat en lösning för att vinna lite tid i vardagen, men inte åka fast, säger Johan Alm till Falu-Kuriren.
Det återstår att se om polisen med ny teknik kan få fast personen.
Så många finns
I dagsläget finns ungefär 2 500 stationära trafiksäkerhetskameror längs de statliga vägarna.
Trafiksäkerhetskamerorna är placerade där polisen bedömer att de gör mest nytta.
– De är placerade för att sänka hastigheten och rädda liv på de vägar där vi har höga hastigheter och risken för olyckor är stor, förklarar polisen.
Så fungerar det
Alla kameror placeras synligt och hastigheten är väl skyltad vid kamerorna så att alla kan köra lagligt.
När ett fordon närmar sig en trafiksäkerhetskamera mäts den aktuella hastigheten med hjälp av radar.
– Kamerorna fotograferar bara de fordon som överskrider gällande hastighetsgräns. Kamerorna fungerar både dag och natt under alla årstider, fortsätter polisen.
– Bilden som kameran har fotograferat av fordonet bearbetas manuellt. Passagerarplatsen maskeras oavsett om någon sitter där eller inte. I utredningen som följer används enbart den bild där passagerarplatsen är maskerad.
Foto: Trafikverket
Text: Redaktionen