Förändring bland Stockholms äldreboenden

2023 01 15

Flera vård-och omsorgsboenden har tagits tillbaka av det rödgröna styret.

Sedan valet har en stor ändring skett när det kommer till äldreomsorgen i huvudstaden.

Fem äldreboenden har tagits tillbaka i kommunal regi, någonting som oppositionen är kritisk till.

De äldreboenden som återtagits är Sabbatsbergsbyn, S:t Erik på Kungsholmen, Bergsund på Södermalm samt Kattrumpstullen och Kampementet på Östermalm, rapporterar DN.

– Staden behöver ha större rådighet över äldreomsorgen, säger äldreborgarrådet Torun Boucher (V).

Vill öka andelen

Totalt drivs 30 vård-och omsorgsboenden i Stockholm i kommunal regi medan 118 boenden styrs privat.

Torun Boucher menar att staden behöver ha mer kontroll och inflytande över äldreomsorgen.

– Vi har en tydlig agenda, att öka andelen äldreboenden i kommunal regi. I dag är de en klar minoritet, 70 procent av äldreomsorgen drivs i privat regi, säger hon.

Håller inte med

Oppositionsrådet Andréa Hedin (M) menar att utvecklingen sker på ideologiska grunder och beklagar återtagandet.

– Det är olyckligt att vänsterstyret låser sig vid en viss procentuell andel i kommunal regi, det är kvaliteten som ska stå i fokus, och de äldres möjligheter att påverka. Det skickar också signaler om att det inte spelar någon roll hur bra ett boende är, säger hon.

Lever allt längre

Enligt statistiken lever Sveriges befolkning allt längre och fram till 2031 kommer de som är 80 år eller äldre öka med nästan 50 procent, 264 000 personer.

På grund av utvecklingen kommer äldres behov av vård och omsorg öka kraftigt.

– Anställda i äldreomsorgen behöver öka på grund av den demografiska utvecklingen, uppger Sveriges Kommuner och Regioner.

Behöver personal

SKR menar att det finns ett stort behov av personal i äldreomsorgen och betonar vikten av nya undersköterskor.

Sammantaget beräknar de att det kommer behöva rekryteras nästan 72 000 undersköterskor fram till 2031 för att möta behovet.

– För vårdbiträden respektive sjuksköterskor kommer det behöva rekryteras nästan 20 000 respektive drygt 9 500 till följd av ökningen av antalet äldre och pensioneringar, fortsätter SKR.

Foto: CDC

Text: Redaktionen


08dec25

Rysk kollaps

2025 12 09

Rysslands oljeexport kollapsar.

Trots att landet lockar handelspartners med rekordstora rabatter har exporten minskat avsevärt, rapporterar oberoende Moscow Times.

Särkskilt tydlig är nedången i exporten till den viktiga handelspartnern Kina. Detta trots att Ryssland säljer sin råolja till Kina med en rabatt på 5–6 dollar per fat jämfört med referenspriset på Brentolja.

Enligt analysföretaget Kpler handlar det om en rysk kollaps.

Landets sjöburna oljetransporter till Kina sjönk till under 800 000 fat per dag i november – den lägsta nivån sedan februari 2022.

– Jämfört med oktober har exporten minskat med 30–40 procent, eller med 400–500 000 fat per dag, rapporterar Moscow Times med hänvisning till Kplers statistik. 

Amerikanska sanktioner

USA:s sanktioner mot de statliga ryska oljebolagen Rosneft och Lukoil ligger bakom det kraftiga raset.

Indien, Kina och Turkiet – som tillsammans står för omkring 95 procent av den totala importen av rysk råolja – har pausat eller minskat importen på grund av rädsla för sekundära sanktioner och svartlistning..

– Kinas statligt ägda raffinaderier för en konservativ sanktionspolitik och väntar sannolikt på att se hur indiska raffinaderier reagerar eller på att dammet ska lägga sig, säger Kpler-analytikern Johannes Rauball till Moscow Times.

LÄS MER: Jätteattack mot rysk stad – ”70 procent förstört”

Lång trend

Raset i november är en förlängning av en nedåtgående trend för Ryssland. Oljeexporten minskade även i september och oktober.

Omsvängningen på oljemarknaden är ett hårt slag mot den ryska krigskassan. Exporten av olja är avgörande för Kremls finansiering av kriget i Ukraina.

LÄS OCKSÅ: “Värsta vi någonsin sett” – republikaner skyller på Trump

Foto: President of Russia Office 

Text: Redaktionen


Polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2025 12 09

Under hela vecka 50 råder det nationell trafikvecka i Sverige.

Det innebär att hela landet kommer att kunna märka av en ökad polisnärvaro på vägarna.

Fokus just den här veckan är nykterhet i trafiken.

– Rattfylleri dödar, hjälp oss stoppa det, framhåller Polisen södra Roslagen på sociala medier och fortsätter:

Under nationell trafikvecka vecka 50 (8–14 december) gör polisen extra nykterhetskontroller i hela landet. Alkohol och droger ligger bakom många av årets 174 dödsolyckor.

"Ska bort från vägarna"

Polisen genomför cirka tio nationella trafikveckor om året. Fokuset skiftar och kan vara exempelvis hastighetskontroller eller att upptäcka kriminell aktivitet i trafiken.

Den här veckan handlar det alltså om nykterhet.

– Onyktra förare utsätter både sig själva och andra för livsfara. Våra kontroller ska få bort dem från vägarna – och rädda liv, understryker polisen.

Uppmaningen: tipsa polisen

Polisen går samtidigt ut med en uppmaning till svenskarna. Om du misstänker att någon kör påverkad – tipsa polisen.

– Varje dag kör tusentals påverkade av droger eller alkohol i trafiken, skriver polisen i skånska Klippan på Facebook.

– Tillsammans räddar vi liv. 

Vill du tipsa polisen om någon som kör eller kommer att köra berusad kan du ringa 114 14. Är situationen akut, ring 112.

– Kom ihåg att lämna så mycket information du kan om fordon, tidpunkter, resväg med mera. Du kan vara anonym, uppmanar polisen.

LÄS MER: ”Fullständig katastrof” för alla som vill sälja bilen

Därför informerar polisen i förväg

Visionen för myndighetens trafiksäkerhetsarbete är att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. Att öka andelen nyktra förare beskrivs som ett prioritet i frågan.

Sedan ett tag tillbaka väljer dessutom polisen i förväg att informera om insatserna, vilket har visat sig vara effektivt.

Vårt yttersta mål är alltid att rädda liv, inte att bötfälla så många som möjligt, har Ursula Edström, trafikstrateg vid polisen, tidigare sagt.

LÄS MER: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Foto: Liza Simonsson/Transportstyrelsen

Text: Redaktionen