Folk har börjat köpa samma kaffemärke – ny trend på Ica

2025 05 31

Chockhöjningen på kaffe har knappast undgått någon.

Det var i början av april som priset på “det svarta guldet” höjdes markant.

I flera fall handlade det om en höjningar på 20-25 kronor per paket från en vecka till en annan.

Beroende på märke och butik syntes prisökningar på uppemot 40 procent, enligt oberoende Matpriskollen som reagerat starkt på siffrorna.

– Kaffeprisökningen under påsken är helt extrem och historisk. Aldrig har kaffepaketen blivit så mycket dyrare vid en höjning, framhåller sajten i en granskning.

Köper samma märke

Exakt hur konsumtionen påverkats av prishöjningen är fortfarande något för tidigt att dra några säkra slutsatser om.

Men det syns redan vissa tendenser. Enligt Ica har folk i större utsträckning börjat köpa de billigare varianterna som exempelvis Ica Basic.

Det köps även mer malt kaffe än före prischocken, enligt Dagligvarunytt.

– Vi ser också att kunderna har sökt sig till andra kaffesorter, som till exempel Ica:s egna varumärken i större utsträckning, framhåller Ica Sveriges kategorichef Rickard Gustafsson till tidningen.

Även Coop märker skillnad

Kaffejätten Löfbergs har tidigare sagt att man inte märkt av någon minskning av försäljningen sedan priserna höjdes. Däremot kan Coop se det. Att folk handlar sitt kaffe i butiker som kan erbjuda billigare priser, till exempel Xtra, har kedjan märkt av.

Vad som kommer att hända med priserna framöver råder det för närvarande delade meningar om.

Torbjörn Iwarson, råvarustrateg på Centaur Fonder, är en av dem som tror på en prissänkning eftersom lönsamheten går upp, vilket gör att marknaden lockar till sig nya aktörer.

– Absolut, det kommer ett rejält prisras så småningom. Kanske redan i höst eller under nästa år, säger han till SvD.

LÄS MER: Coop-butik stänger efter 40 år – en av de största i staden

Löfbergs: prissänkning väntar

Arvid Nordqvist och kaffegrossisten Nybryggt uppger till Dagligvarunytt att man inte ser den utvecklingen framför sig.

Löfbergs är dock en aktör som gör det, men när är svårt att säga med säkerhet.

– Får vi bra kaffeskördar i höst kan det märkas redan tio veckor senare i Sverige. Alltså i november-december, säger Anders Fredriksson, vd på Löfbergs, till samma tidning.

LÄS MER: Snabbväxande hamburgerkedja expanderar

Foto: J. Schnobrich

Text: Redaktionen


JUST NU: EU-jätte i uppror – 14-åring stenad till döds

2025 05 31

Italien skakas av ett brutalt mord.

Sent på onsdagskvällen hittades kvarlevorna av den 14-åriga flickan Martina Carbonaro.

En fasansfull upptäckt.

Flickan hade blivit stenad till döds och gömd under sopor i en övergiven byggnad, rapporterar danska TV2.

Kort därefter greps Carbonaros ex-pojkvän, 18-åriga Alessio Tucci.

Han misstänks ha slagit henne i huvudet upprepade gånger med en eller flera stenar. Enligt italienska medier ska Tucci har anklagat sin ex-partner för att vara otrogen – trots att förhållandet tagit slut.

Tucci uppges också ha besökt flickans familj i måndags, efter att Carbonaro rapporterats försvunnen. Vid besöket ska 18-åringen utryckt sina sympatier till familjen och upprördhet över dotterns försvinnande.

Italien i chock

Mordet har orsakat stor uppståndelse i Italien.

– De unga är helt chockade över detta. Det är så chockerande att hon är så ung och att han har stenat henne till döds, säger TV2:s Italienkorrespondent Eva Ravnbøl till kanalen.

Ravnbøl berättar att dödsfallet också fått stor politisk uppmärksamhet.

– Både Martina Carbonaro och Alessio Tucci kommer från Afragola, som ligger strax utanför Neapel. Det är ett område med hög brottslighet och många sociala problem. Många människor lever under fattigdomsgränsen.

Premiärministern kommenterar

Italiens premiärminister Giorgia Meloni har uttalat sig om det brutala dödsfallet.

I ett inlägg på sociala medier skriver Meloni att mordet ”chockar henne”. I samma inlägg lovar hon att agera kraftfullt mot kvinnovåld.

Foto: 

Text: Redaktionen


JUST NU: Klassisk dryck gör comeback i Sverige

2025 05 31

En ny undersökning indikerar att ett stort trendbrott är på väg att inträffa i Sverige.

En klassisk dryck är nära att göra comeback.

Det handlar om mjölken, som de senaste åren har försvunnit från många svenskars vardag. Mjölkkonsumtionen har sjunkit med hela 36 procent under de senaste 30 åren, enligt statistik från Jordbruksverket och Statistiska centralbyrån.

Men nu är den klassiska drycken på väg tillbaka.

Det visar en färsk undersökning från Norrmejerier. Enligt undersökningen har svenskarnas attityd till mjölken förändrats ordentligt, vilket indikerar att drycken återigen kan bli en självklarhet i varje kylskåp.

Undersökningen visar att 74 procent av svenskarna känner till mjölkens höga proteininnehåll, och 63 procent ser den som ett bra alternativ till återhämtningsdrycker med tillsatser.

– Det nyväckta intresset för mjölk handlar om mer än hälsa – det handlar också om ett intresse för det äkta och lokala. När fler väljer svensk mjölk, stärker det inte bara kroppen utan också den svenska mjölkproduktionen och Sveriges livsmedelsberedskap, säger Maria Skogelid, kategorichef för mejeri på Norrmejerier.

Kopplas till hälsosam livsstil

Enligt Norrmejerier har mjölkkonsumtionen redan ökat i Sverige – framför allt bland hälsointresserade konsumenter. Många svenskar väljer att dricka mjölk efter träningspasset, berättar Maria Skogelid.

Nu förutspå mejerichefen att mjölken kan bli framtidens energidryck.

– Att unga uppger att de föredrar naturliga alternativ till proteinshakes visar att mjölken har framtiden för sig. Vi tror att den har potential att bli nästa stora hälsodryck.

Växtbaserade alternativ tappar mark

I USA har konsumtionen av mjölk ökat, samtidigt som växtbaserade alternativ tappar marknadsandelar, rapporterar Dagligvarunytt.

Enligt en studie från det statliga forskningsinstitutet RISE har växtbaserade alternativ både fördelar och nackdelar.

RISE undersökning visar att:

- Växtbaserade mejerialternativ hade högre fiberhalt och lägre proteinhalt än mejeriprodukter. 

- Smaksatta mjölk-/yoghurtalternativ hade högre energi- och sockerinnehåll än naturella produkter. 

- Berikade mejerialternativ hade liknande eller högre innehåll av mikronäringsämnen, jämfört med mejeriprodukter. 

- Ekologiska jämfört med konventionella mejerialternativ hade lägre innehåll av mikronäringsämnen, förutom D-vitamin. 

Foto: Pexels

Text: Redaktionen