FN:s jättevarning: På yttersta gränsen till katastrof

2023 10 31

Chefen för FN:s barnrättsorganisation, Unicef, utfärdar en knivskarp varning om situationen i Gaza.

Vattenförsörjningen är på randen att upphöra att existera.

Situationen är därmed på väg mot en fullständig katastrof.

Det säger Unicef-chefen Catherine Russell, enligt CNN.

– Det lilla vatten som finns kvar i Gaza håller snabbt på att ta slut, vilket lämnar mer än två miljoner människor i akut nöd.

Inga reningsverk i drift

Enligt Catherine Russell kräver minst 55 procent av den kvarvarande infrastrukturen som möjliggör vattenförsörjning omedelbar reparation.

– Endast en avsaltsanläggning är i drift med bara fem procents kapacitet, medan inget av Gazas sex reningsverk för vattenavfall är i drift på grund av bristen på bränsle och el.

Barn kommer dö av uttorkning

Hon kan inte nog understryka de katastrofala följder som är på väg att ske.

Enligt Unicef kommer fler civila att dö på grund av uttorkning och vattenburna sjukdomar om ingenting görs med en gång.

– Vi gör vårt bästa för att nå alla barn i nöd, men tillhandahållandet av humanitärt bistånd – särskilt till Gaza – är nu extremt utmanande. Det beror på både de nuvarande belägringsförhållandena som ålagts Gaza och de mycket farliga omständigheterna som vår personal arbetar under, säger Catherine Rusell enligt CNN.

FN: Hel befolkning "avhumnaiseras"

En annan FN-representant, Philippe Lazzarini som leder det största FN-organet i Palestina, har hissat varningsflagg i illröd färg.

Han säger att hela befolkningen i Gaza håller på att “avhumaniseras”, rapporterar The Guardian.

Philippe Lazzarini anklagar även Israel för “kollektiv bestraffning” av folket I Gaza och för att man har uppmanat till evakuering till en plats som ändå bombas.

FN-kommissionären understryker att vapenvila är en fråga om liv eller död för miljoner människor.

Citerade bibeln

Sent igår kväll kommenterade Israels premiärminister Benjamin Netanyahy uppmaningarna om eldupphör.

Han avfärdar alla sådana krav som uppmaningar om att “kapitulera till Hamas och terrorism.

– Enligt bibeln finns det en tid för fred och en tid för krig. Det här är en tid för krig, säger han enligt BBC.

I skrivande stund har dödssiffran på Gazaremsan klättrat över 8 300 personer, enligt AFP.

På den israeliska sidan har 1 400 människor förlorat livet.

Foto: T. Heftiba

Text: Redaktionen


86 000 svenskar får pengar på kontot

2024 05 28

För drygt tre år sedan föll domarna mot pensionsbolaget Allras grundare Alexander Ernstberger och tre andra Allra-profiler i Svea hovrätt. 

De dömdes till mångåriga fängelsestraff för mutbrott och för att ha berikat sig på bekostnad av pensionssparare.

Samtidigt tilldömdes Pensionsmyndigheten ett stort belopp i skadestånd. Pengarna ska fördelas till kunder som drabbades i Allra-härvan.

Nu meddelar Pensionsmyndigheten att man påbörjar den första inbetalningen – 95 miljoner ska fördelas på 86 400 sparare.

De som får in pengar på kontot tillhör tidigare sparare som hade hela eller delar av sitt premiepensionskapital i fonder med kopplingar till Allra under 2012.

– Det här är en milstolpe för oss på Pensionsmyndigheten att vi lyckas med vad vi hela tiden har förmedlat: att vi ska hitta, ta tillbaka och betala in pengar som sparare förlorade i samband med Allra.

– Jag är glad för de sparare som nu börjar få ekonomisk upprättelse, säger Anna Pettersson Westerberg, generaldirektör på Pensionsmyndigheten.

Flaggar för fler inbetalningar

Beloppet på 95 miljoner kronor är lägre än skadeståndet vilket kan innebära ytterligare inbetalningar till pensionssparare i framtiden.

– Inbetalningen innebär ett delmål i vårt arbete med att se till så att de som drabbades av Allra-härvan ska få ersättning för varje krona de har lidit skada. Pensionsmyndighetens arbete med detta är uthålligt, envist och metodiskt, säger Pensionsmyndighetens chefsjurist Lena Aronsson.

Så fungerar inbetalningarna

- Pengarna betalas in automatiskt till de drabbades premiepensionskonton och man behöver inte göra något för att få pengarna.

- Inbetalningens storlek beror på olika faktorer som exempelvis när och hur länge man haft innehav i någon eller några av de aktuella fonderna och storleken på innehavet.

- Inbetalningen väntas nå berörda personers konton den 28 maj och syns som ”korrigering” om man loggar in på Mina sidor på pensionsmyndigheten.se. De som får en inbetalning på minst 50 kronor informeras också via brev.

Så fördelas pengarna

- 86 400 sparare berörs av inbetalningen.

- 36 251 personer får upp till 1 000 kronor

- 43 592 personer får mellan 1 000 och 2 000 kronor

- 6 414 personer får mellan 2 000 och 3 000 kronor

- 144 personer får över 3 000 kronor

Källa: Pensionsmyndigheten

Foto Windows

Text: Redaktionen


Nya regler för bensin och diesel – bilister riskerar chockbesked

2024 05 28

Om ett och ett halvt år börjar nya drivmedelsregler gälla i Sverige.

Det handlar om ett nytt handelssystem inom EU som kallas för ETS 2 och som innefattar utvidgade villkor för handel med utsläpp, bland annat drivmedel till bilar.

Regeringen och SD klubbade formellt igenom EU-direktivet, som kommer att höja priset på bensin- och diesel, tidigare i maj.

Den första prognosen talar om en höjning på 1,5 kronor per liter.

Men det kan bli betydligt mer. Bland annat pekar ett tyskt forskningsinstitut på att att höjningen snarare landar på sex kronor litern – fyra gånger så mycket som den beräknade höjningen.

Och nu vädjar branschorganisationen Drivkraft Sverige till regeringen om att kompensera landets bilister, rapporterar Svenska Dagbladet.

"Går inte sänka mer"

Enligt partierna i Tidöavtalet ska också bilister kompenseras. Det är dock inte klart hur det ska ske. Lägre skatt på bränsle eller att ta från EU:s sociala klimatfond har nämnts som förslag.

Men enligt Drivkraft Sverige ligger Sverige redan nära EU:s miniminivå för bränsleskatterna.

– De går inte att sänka mycket mer. Då får regeringen kompensera för de högre bensin- och dieselpriserna på något annat sätt, säger Jessica Alenius, vd på Drivkraft Sverige, till SvD.

Elektrifieringen går för långsamt

Den plötsliga prisökningen förklaras med att elektrifieringen går för långsamt. Bilbranschen har större behov av att samla på sig utsläppsrätter än vad som förväntades. Det driver upp priset för kunderna.

Och Drivkraft Sverige är inte den enda aktören som flaggat för en chockhöjning på bensin och diesel i framtiden.

I mars menade konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige att bilister riskerar en “kalldusch” när det nya handelssystemet träder i kraft.

Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare, och ett svårt mål att uppnå i Sverige där vi har långa avstånd och en stor andel av befolkningen som har behov av bilen dagligen för att till exempel ta sig till jobbet, sade Caroline Drabe, vd för M Sverige vid tillfället.

Beslutet redan fattat

Det nya utsläppshandelssytemet innebär avgifter ovanpå bränslepriserna för bilister och åkerier men även inom bostäder och andra sektorer.

Pengarna ska öronmärkas till en större klimatfond i EU.

Både regeringen och Naturvårdsverket har bekräftat ramarna för den nya förändringen.

– Redan från 1 januari 2025 ska utsläppen övervakas och rapporteras, framhåller Naturvårdsverket och tillägger.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen