FN-HELIKOPTER NEDSKJUTEN: Åtta personer skall ha befunnit sig ombord

2022 03 29

Sex soldater från FN:s fredsbevarande styrkor och två andra personer befaras ha förlorat livet när ett FN-plan sköts ned.

Det uppger armén i Demokratiska Republiken i Kongo som även hävdar att rebeller ligger bakom dådet.

Nära Rwanda och Uganda

Helikoptern skall ha varit tydligt märkt med FN-logotypen och FN bekräftar att en av organisationens helikoptrar har attackerats i Chanzuområdet i östra Kongo, mycket nära gränsen till Rwanda och Uganda, uppger tyska TV-kanalen Deutsche Welle.

23 Marsrebellerna

Kongolesiska generalen Sylvain Ekenge uppger att helikoptern sköts ned i ett område som kontrolleras av 23 Marsrörelsens rebeller.

23 Marsrebellerna har de senaste dagarna varit involverade i kraftiga strider med Kongos armé strax utanför provinshuvudstaden Goma.

Rwandas armé nekar

Kongo hävdar att rebellerna backas upp av Rwandas armé men Rwanda förnekar inblandning.

Kongo är ett av världens mest krigshärjade länder och utgör en mycket svår uppgift för FN-styrkorna.

Utlöst flyktingkris

Striderna har utlöst en flyktingkris och de senaste dagarna har ytterligare 6 000 civila flytt från Kongo in i Uganda.

Uganda har redan tagit emot omkring 1,5 miljoner flyktingar från Kongo och Sydsudan rapporterar Deutsche Welle.

FN på plats sedan 1999

FN har i form av United Nations Organization Stabilization Mission in the DRC (MONUSCO) varit på plats i Kongo i hela 23 år.  

Det har med andra ord varit något av ett evighetsuppdrag och FN får nu kritik för sitt misslyckande.

– FN har varit långsamma när det gäller sig att lära sig hur fredsbevarande fungerar i Kongo, säger Phil Clark vid University of London SOAS till DW. 

– FN har kämpat med svaga resultat för att behålla goda relationer med regeringen i Kinshasa och istället försiktigt lierat sig med kongolesiska armén, trots att armén begått vidrigheter mot civilbefolkningen, säger han.

Foto: FN M Asamani, United Nations Organization Stabilization Mission in the DR Congo

Text: Redaktionen


Julklassiker till Sverige – ska konkurrera ut Aladdinasken

2024 11 05

Marabous chokladask Aladdin är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Det vill den finländska chokladjätten Fazer ändra på.

I dag, måndag, lanserar Fazer en ny julask som samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Fazer kallar chokladasken för en ”julklassiker” och menar att det är en ”perfekt produkt” att ha i hemmet under jul- och nyårsfirandet.  

– Med sju olika populära smaker finns något för alla. En lagom stor ask som är perfekt både som gåva som att dela med familjen, framhåller företaget i ett uttalande.

“Kommer att tisslas och tasslas”

Robert Engman, VP Commercial Fazer Sweden, tror att chokladasken kommer få stort genomslag.

– Fazer Klassiker är en ultimat chokladask för vinterns alla höjdpunkter. Helt klart redan en klassiker som vi tror det kommer att tisslas och tasslas om i julstugorna. Vi har samlat ihop flera favoriter och skapat en perfekt mix av ett tryggt val och variation, säger han.

Här är alla smaker

Fazers nya chokladask innehåller 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Aladdinasken lämnas oförändrad

De senaste åren har innehållet i Marabous Aladdinask väckt starka reaktioner. År 2014 blev det ramaskri när den klassiska trillingnöten plockades bort.

Inför årets julfirande lovar Marabou att inte byta ut några praliner. Chokladasken kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken.

Det bekräftar Maija Bjureström, Senior Brand Manager hos Marabou-ägaren Mondelēz, i en kommentar till Expressen.

Foto: Mondelez Nordic Press Office resp Fazer

Text: Redaktionen


40 000 fordon raderas från bilregistret – ”hur är det ens tillåtet?”

2024 11 05

Tiotusentals fordon i Sverige “befrias” från ansvariga ägare.

Aldrig förr har Transportstyrelsen strukit så många fordon från vägtrafikregistret som myndigheten har gjort under 2024.

Det innebär att det är fritt fram för vem som helst att göra mer eller mindre vad man vill med de berörda bilarna.

Avregistreringen sker bland annat när Transportstyrelsen inte vet var bilarna befinner sig, rapporterar Sveriges Radio.

En direkt följd är att dumpade skrotbilar bara står kvar eftersom ingen ägare längre kan uppmanas att ta bort dem.

"Helt barockt"

Hittills har 43 000 fordon i år avregistrerats av Transportstyrelsen. Senaste tio åren har man legat på ungefär 10 000 varje år.

Rekordbeskedet kritiseras bland annat av Jonas Skarhagen i Småland som blivit offer för två dumpade skrotbilar på sin arbetsplats.

Bilarna, som nu är helt sönderslagna, har tidigare tillhört en misstänkt “målvakt”. 

Att de nu avregistreras får bland annat följden att Jonas Skarhagen inte längre kan få hjälp av Kronofogden för att forsla bort dem.

Han kallar Transportstyrelsens beslut för “helt barockt” och ifrågasätter “hur man ens tillåter det”.

Vi får inte flytta fordonen och det är ingen som vill ta emot dem om inte vi kan visa att vi äger dem. Och man kan inte rikta krav mot ägaren när fordonen inte är registrerade på någon, säger Jonas Skarhagen till radion.

Kan stå och läcka olja

Enligt Transportstyrelsen själva riktas åtgärden just mot bilar som ägs av bilmålvakter.

Myndigheten vill dock inte se det som att man “ger upp” utan att man eftersträvar ett “korrekt vägregister”.

Samtidigt bekräftar man risken att avregistrerade fordon kan innebära en miljöfara när de står och läcker olja i naturen.

– Och där är det ju naturligtvis ett arbete som görs med både kommuner och övriga samhällsfunktioner runt om i landet som behöver hjälpas åt för att hitta de här eventuella miljöbovarna, säger Anna Berggrund, avdelningsdirektör på Transportstyrelsen, till SR.

Foto: Holger Ellgard

Ej att förväxla med avställning

Att avregistrera ett fordon innebär att fordonet permanent tas bort från vägtrafikregistret.

Den vanligaste orsaken till att så sker är att fordonet skrotas.

Vanligtvis ansöker ägaren själv om att avregistrera sin bil. Förutom skrotning kan det till exempel ske om man bygger om bilen.

– Avregistrering ska inte förväxlas med avställning, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Foto: A. Nygård

Text: Redaktionen