Flygbolag erbjuder passagerare att resa utan kläder

2023 09 13

Ett flygbolag har anammat ett annorlunda erbjudande till sina resenärer.

Kläder är för många bland de mest prioriterade sakerna att packa ned i väskan när man ska resa någonstans.

Det finns dock två potentiella problem i det.

Ett handlar om att det kan vara svårt att välja – och välja bort – vilka kläder som ska tas med.

Det andra handlar om att kläderna kräver större väskor – och mer plats på flygplanet som samtidigt blir tyngre och därmed står för större utsläpp.

Ska testa under ett år

Den här problematiken ska nu ett japanskt flygbolag försöka råda bot på, rapporterar CNN.

Bolaget i fråga erbjuder nämligen passagerare att resa utan några kläder alls – och istället med ett väldigt speciellt paketinnehåll.

Under ett års tid kommer man att testa ett upplägg där resenärerna bokar en uppsättning kläder som istället hämtas ut på hotellet vid ankomst.

– Vid slutet av vistelsen lämnas kläderna tillbaka för att tvättas och återgå till systemet, beskriver CNN:s korrespondent Jacopo Prisco systemet.

Förhoppningar på minskat utsläpp

Tjänsten kallas “Any Wear, Anywhere” och Japan Airlines, som är det flygbolag som anammat upplägget i sitt bokningssystem, uppskattar att det är någonting som kan komma att minska koldioxidutsläppen.

Man menar att om resenärerna sparar tio kilo i bagagevikt motsvarar det cirka 7,5 kilo sparat utsläpp – vilket per resenär motsvarar att hålla en hårtork igång tio minuter om dagen i 78 dagar.

– Jag älskar att resa och jag har varit i många främmande länder, men jag har alltid avskytt att släpa runt bagage eller tvätta utomlands, säger Any Wear, Anywheres grundare Miho Maoriya.

"Varför måste vi ta med kläder?"

Den japanska entreprenören tillägger:

– När jag reser är de tre viktigaste sakerna för mig boende, mat och kläder. När vi reser utomlands finns det hotell och restauranger som tillhandahåller logi och mat på plats, men inte kläder.

– Varför måste vi ta med våra kläder hemifrån?

Beprövad metod

Viktminskning är ett beprövat sätt att spara bränsle och minska utsläpp i flygplansbranschen och små förändringar kan göra stor skillnad.

Det har gjorts på flera sätt tidigare – bland annat genom att designa lättare passagerarsäten och att ersätta pappersmanualer av tungt material.

För att Any Wear, Anywhere ska bli en långvarig lösning krävs dock att Japan AIrlines kan se en statistisk signifikant minskning av bagagevikten, enligt flyganalytikern Gary Crichlow.

Foto: J. McArthur

Text: Redaktionen


Flera populära chokladsorter stoppas

2024 12 07

Flera omtyckta sorters choklad stoppas från försäljning.

Det handlar bland annat om chokladkakor från Marabou, som med sina klassiska gula omslag är Sveriges kanske mest populära chokladkakor.

Nu tvingas ägaren Mondelez International stoppa och återkalla en av de mest omtyckta Marabouchokladerna.

Populär smak återkallas

Det handlar om Marabou Apelsinkrokant 200 gram.

Chokladkakor av den sorten, med vissa bestämda batchnummer och bäst före-datum, återkallas.

– Mondelēz har utrett ärendet och anledningen till återkallelsen är att ett mindre antal förpackningar av produkten kan innehålla gummi till följd av ett maskinproblem på tillverkningslinjen i fabriken, uppger företaget i ett uttalande.

Återkallandet avser Marabou Apelsinkrokant 200 g med batchnummer OUV0243321 och bäst före-datum 14.06.2025.

Uppmaning till konsumenter

Återkallelsen sker av säkerhetsskäl, enligt företaget.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt för eventuella besvär.

Nu uppmanas konsumenter som redan har köpt den aktuella produkten att returnera den.

– Konsumenter som har köpt Marabou Apelsinkrokant 200g med angivet utgångsdatum och batchnummer ombeds därmed returnera produkten till butiken där de köpt den för återbetalning, alternativt kontakta Mondelēz kundtjänst, meddelar företaget.

Kritik – på grund av Rysslandkoppling

Inga andra produkter påverkas av Marabous återkallelse.

Marabou är ett mycket populärt chokladmärke, men på senare tid har ägaren Mondelēz fått kritik för att företaget väljer att ha kvar sin verksamhet i Ryssland trots Putins invasion av Ukraina.

Företaget har försvaret sig med att säga att aktieägarna inte trycker på för att företaget ska lämna Ryssland.

– Nähäpp, då är det tydligen upp till oss konsumenter att fortsätta säga ifrån, och hitta alternativ till Aladdin och andra Marabouprodukter, skrev DN:s ledarskribent Erik Helmerson i en kritisk artikel tidigare i veckan.

Lidl återkallar chokladkalender

Marabou är inte det enda företaget som har tvingats återkalla en chokladprodukt på fredagen.

I eftermiddags meddelade Lidl att man återkallar sin chokladkalender på grund av smakavvikelser.

Det rör sig om en chokladkalender med tre olika motiv som återkallas för att den inte lever upp till Lidls kvalitetskrav, enligt företaget.

– Samtliga berörda produkter är bortplockade ur butik och vi uppmanar alla kunder som köpt varan att inte konsumera produkten, utan i stället returnera den till närmaste Lidl-butik, meddelar företaget.

– Kunderna får pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto. Produkten har sålts i Lidl Sveriges butiker, tillägger man.

Återkallelsen gäller chokladkalendrar med förpackningsstorlek 75g från leverantören Millano sp.z o.o.S.K.A. Den avser alla chokladkalendrar oavsett bäst före-datum.

Foto: Tetiana Bykovets

Text: Redaktionen


Natoland inleder jätteprojekt i Ukraina – slår till mot Ryssland

2024 12 07

Natolandet Estland inleder ett nytt stort projekt i Ukraina.

Från och med nästa år kommer det estniska säkerhetsföretaget Frankenburg Technologies börja testa sina luftvärnsrobotar i Ukraina.

– Tekniken är lovande och vi kommer att börja testa den i Ukraina under det nya året, säger Kusti Salm, vd för Frankenburg Technologies och Estlands tidigare försvarsminister, till public service-kanalen ERR.

Salm bekräftar att Estland och Ukraina har tecknat ett avtal.

– Vårt mål är att hjälpa Ukraina att vinna detta krig. För att göra detta erbjuder vi testskjutningar av en ny lågkostnadsrobot. Roboten kan användas för att skjuta ner inkommande projektiler, främst obemannade flygfarkoster (drönare).

Massproduktion

Vd:n lovordar det nya vapnet och berättar att Frankenburg Technologies har stora planer för luftvärnsroboten.

– Vi vill utveckla ett robotsystem som är tio gånger billigare jämfört med systemen i dag och som har en produktionskapacitet som är hundra gånger större. Vi siktar på att producera kvantiteter som vida överstiger nuvarande industrikapacitet.

Det estniska företaget planerar initialt att producera dussintals robotar per vecka. Under 2025 kommer siffran att öka till flera hundra robotar per vecka.

Frankenburg Mark 1

Luftvärnsroboten som ska testas i Ukraina går under namnet ”Frankenburg Mark 1”. Den har kapacitet att träffa mål som befinner sig två kilometer upp i luften.

Ukraina är i stort behov av att stärka sitt luftförsvar.

Under hösten har flyglarmen tjutit var och varannan dag i landet. 

I november uppgav president Volodymyr Zelenskyj att Ryssland avfyrat 800 flygbomber, 460 drönare och 20 robotar inom loppet av en vecka.

– Ukraina behöver mer luftförsvar. Vi arbetar med denna fråga tillsammans med våra partners, sade presidenten.

LÄS MER HÄR:

Fartyg med vapen har gått på grund – på väg till Natojätte

Arkivfoto: Nato

Text: Redaktionen