Flera telefonsamtal kan förbjudas – ”Hårresande granskning”
2023 12 04
Telefonförsäljning av krediter är i dag ett vanligt fenomen i Sverige.
Ihärdiga försäljare från diverse kreditbolag fortsätter att kontakta potentiella kunder via telefon.
Men nu kan samtalen få ett abrupt slut.
Konsumentverket anser att ett förbud mot telefonförsäljning av krediter bör införas med omedelbar verkan.
I ett remissvar till utredningen "Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning" konstaterar myndigheten att telefonförsäljning av krediter skapar betydande problem på kreditmarknaden och därför bör förbjudas.
– Det har vi fog för, vill jag påstå. Resultatet av vår granskning var minst sagt hårresande, framhåller Konsumentombudsmannen, KO, Cecilia Tisell.
Stress och uteblivna förklaringar
Cecilia Tisell pekar ut flera faktorer som talar för att ett förbud bör införas.
– Till exempel använder sig kreditförmedlare av flera marknadsföringsåtgärder som är svartlistade enligt marknadsföringslagen, de efterlever inte skriftlighetskravet och stressar konsumenter att så snabbt som möjligt signera kreditavtal.
Tisell tillägger att det även är vanligt förekommande att konsumenter inte får tillräckligt med information i säljsamtalen. Viktiga förklaringar, som krävs för att kunna fatta ett genomtänkt beslut, utelämnas i kommunikationen mellan säljare och kund.
– Av material som Konsumentverket har granskat framgår tydligt att konsumenter har svårt att förstå innebörden av krediterna som marknadsförs, konstaterar KO.
Accepterar inte ett nej
Konsumentverkets granskning visar dessutom att flera kreditförmedlare inte accepterar ett nej från konsumenter.
Flera anmälningar visar samma sak:
- Företagen fortsätter att kontakta konsumenter, trots att de sagt nej och bett om att inte bli kontaktade igen.
- Kreditförmedlare tar fram en kreditupplysning på konsumenten, trots att denne klart och tydligt sagt nej.
Hänvisar till tidigare förbud
År 2018 infördes ett förbud mot telefonförsäljning av premiepensionsprodukter.
Konsumentombudsmannen Cecilia Tissel anser att förbudet har resulterat i att marknadsföring av premiepensionsprodukter i stort sett har blivit kvitt sina problem.
– Detta talar starkt för att ett förbud mot telefonförsäljning av krediter kan vara ett effektivt sätt att minska problemen även på konsumentkreditmarknaden.
Foto: T. Grote
Text: Redaktionen