Flera klädbutiker har fått nog – pekar ut kundproblem

2024 08 13

Modebranschen riktar nu en uppmaning till Riksbanken efter ett nytt bakslag.

Svensk ekonomi går fortsatt trögt.

På tisdagsmorgonen har två rapporter kommit in som återspeglar den svaga konjunkturen.

Allt fler människor runt om i landet blir arbetslösa, samtidigt som köpkraften bland konsumenter är svag.

Pekar ut kundproblem

I en ny rapport konstaterar branschorganisationen Svensk Handel att hushållens köpkraft är svag.

Detta efter besvikelsefyllda siffror.

– Svensk Handels Stilindex för juli månad visar att modehandeln inte gick så bra som många handlare hade hoppats på, framhåller Svensk Handel.

– Justerat för inflation backar både kläd- och skohandeln något jämfört med samma månad föregående år. För att konsumtionen ska ta fart på riktigt krävs nu en än mer aktiv Riksbank.

“Måste få tillbaka köpkraften”

Branschorganisationens vd Sofia Larsen menar att Sveriges centralbank nu har ett ansvar för att lösa kundproblemet.

Detta genom att sänka räntan vid kommande möte.

– Vi har länge efterfrågat att Riksbanken ska sänka räntan och därmed bidra till att hushållen får tillbaka sin köpkraft, säger hon.

– Tveksamhet kring i vilken utsträckning och takt som Riksbanken kommer att sänka räntan gör att konsumenterna fortsatt håller hårt i plånboken. Vår åsikt är att nästa räntebesked bör vara en dubbelsänkning.

Svag arbetsmarknad

Det är inte bara i klädbranschen som tongångarna är dystra.

En ny rapport från Arbetsförmedlingen på tisdagsmorgonen visar att arbetsmarknaden är fortsatt svag.

– I slutet av juli var ungefär 357 000 personer inskrivna som arbetslösa, vilket är cirka 27 000 fler än för ett år sedan. Det motsvarar en arbetslöshet på totalt 6,8 procent, framhåller Arbetsförmedlingen i ett pressmeddelande.

– Enligt Arbetsförmedlingens prognos från juni kommer arbetsmarknaden fortsatt vara svag under 2024 för att gradvis återhämta sig under nästa år.

Kommer fortsätta

Situationen väntas fortsätta åtminstone en tid framöver.

– Vi fortsätter att se en ökning av arbetslösheten. Varseltalen är fortsatt något förhöjda och antalet lediga platser utvecklas svagt. Detta pekar mot en svag arbetsmarknad de kommande månaderna, säger Eva Samakovlis, analysdirektör på Arbetsförmedlingen.

Foto: A. Beliaikin

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen