Flera fartyg har stoppats i Sverige – ”det är klart oroväckande”
2025 01 17
Transportstyrelsen har stoppat flera utländska fartyg i Sverige.
Under 2024 stoppades hela 23 utländska fartyg från att lämna svenska hamnar eftersom de bedömdes vara i så dåligt skick att sjövärdigheten äventyrades.
Det är en markant ökning jämfört med föregående år. Under 2022 stoppades endast tio fartyg. Det innebär att antalet nyttjandeförbud i Sverige har mer än fördubblats på två år.
Fartyg beläggs med nyttjandeförbud när Transportstyrelsen identifierar brister hos fartyget som gör att säkerheten ombord inte kan garanteras.
– Trots att vi tyvärr har färre inspektörer och gör färre inspektioner hittar vi fler fartyg med allvarliga brister. Den här typen av fartyg har vi inte sett i våra svenska vatten tidigare, det är klart oroväckande, säger Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam.
Tankfartyg med olja i lasten
Antalet brister ombord på de utländska fartygen har ökat kraftigt under 2024.
Vissa fartyg har fått nedslag på över 40 brister vid en och samma inspektion, uppger Transportstyrelsen.
De vanligaste förekommande bristerna handlar om säkerhetskulturen ombord och kan ofta kopplas till ett bristande underhåll av fartyget.
Flera fartyg uppvisar även återkommande brister kopplat till brandskyddet, livräddningsutrustningen och arbets- och levnadsförhållandena ombord.
Det kan exempelvis handla om branddörrar som inte går att stänga, livbåtar som inte går att sjösätta eller navigationsutrustning som inte fungerar.
Fartygen som stoppas är till största delen torrlastfartyg, men Transportstyrelsen har även utfärdat nyttjandeförbud mot tankfartyg med oljeprodukter eller gas i lasten.
– Om ett sådant här fartyg hamnar i en nödsituation och vitala säkerhetssystem inte fungerar, så kan det leda till allvarliga skador på både djurlivet och miljön. Förutom att det vore farligt för besättningen ombord, säger Jonas Bjelfvenstam.
Seglar under ”bekvämlighetsflagg”
Många av fartygen seglar under så kallad ”bekvämlighetsflagg”. Det innebär att skeppen registreras i ett land med låga kostnader och begränsad kontroll av säkerhet.
Fartyg som tillhör den uppmärksammade ryska skuggflottan seglar exempelvis under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina.
– En hög andel av dessa oljetankfartyg är flaggade i länder med låga sjösäkerhetskrav, har oklara ägarförhållanden och en majoritet av dem saknar försäkringar för att täcka kostnader för ett eventuellt oljespill, uppger miljöskyddsorganisationen Greenpeace i en granskning.
Sveriges tidigare utrikesminister Tobias Billström (M) har varnat för att den ryska fartygstrafiken kan få förödande konsekvenser.
– Vi kommer alla att påverkas om det skulle uppstå ett problem på grund av en kollision eller ett oljeläckage från ett av dessa fartyg, som dessutom i många fall inte är sjödugliga eller mycket nära att inte vara sjödugliga, sade Billström till The Guardian i april 2024.
Nu vill Transportstyrelsen ställa hårdare krav på rederier som väljer att segla under ”bekvämlighetsflagg”.
– Vi vill öka kontrollen på de här fartygen och lastägarna behöver ställa krav på rederierna, så att de i sin tur väljer seriösa flaggstater. Då kommer också fartygen i dåligt skick att bli färre, säger Jonas Bjelfvenstam.
Foto: M. Angel Cardona Jr
Text: Redaktionen