Flera fartyg har stoppats i Sverige – ”det är klart oroväckande”

2025 01 17

Transportstyrelsen har stoppat flera utländska fartyg i Sverige.

Under 2024 stoppades hela 23 utländska fartyg från att lämna svenska hamnar eftersom de bedömdes vara i så dåligt skick att sjövärdigheten äventyrades.

Det är en markant ökning jämfört med föregående år. Under 2022 stoppades endast tio  fartyg. Det innebär att antalet nyttjandeförbud i Sverige har mer än fördubblats på två år.

Fartyg beläggs med nyttjandeförbud när Transportstyrelsen identifierar brister hos fartyget som gör att säkerheten ombord inte kan garanteras.

– Trots att vi tyvärr har färre inspektörer och gör färre inspektioner hittar vi fler fartyg med allvarliga brister. Den här typen av fartyg har vi inte sett i våra svenska vatten tidigare, det är klart oroväckande,  säger Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam.

Tankfartyg med olja i lasten

Antalet brister ombord på de utländska fartygen har ökat kraftigt under 2024.

Vissa fartyg har fått nedslag på över 40 brister vid en och samma inspektion, uppger Transportstyrelsen.

De vanligaste förekommande bristerna handlar om säkerhetskulturen ombord och kan ofta kopplas till ett bristande underhåll av fartyget.

Flera fartyg uppvisar även återkommande brister kopplat till brandskyddet, livräddningsutrustningen och arbets- och levnadsförhållandena ombord.

Det kan exempelvis handla om branddörrar som inte går att stänga, livbåtar som inte går att sjösätta eller navigationsutrustning som inte fungerar.

Fartygen som stoppas är till största delen torrlastfartyg, men Transportstyrelsen har även utfärdat nyttjandeförbud mot tankfartyg med oljeprodukter eller gas i lasten.

– Om ett sådant här fartyg hamnar i en nödsituation och vitala säkerhetssystem inte fungerar, så kan det leda till allvarliga skador på både djurlivet och miljön. Förutom att det vore farligt för besättningen ombord, säger Jonas Bjelfvenstam.

Seglar under ”bekvämlighetsflagg”

Många av fartygen seglar under så kallad ”bekvämlighetsflagg”. Det innebär att skeppen registreras i ett land med låga kostnader och begränsad kontroll av säkerhet. 

Fartyg som tillhör den uppmärksammade ryska skuggflottan seglar exempelvis under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina.

– En hög andel av dessa oljetankfartyg är flaggade i länder med låga sjösäkerhetskrav, har oklara ägarförhållanden och en majoritet av dem saknar försäkringar för att täcka kostnader för ett eventuellt oljespill, uppger miljöskyddsorganisationen Greenpeace i en granskning.

Sveriges tidigare utrikesminister Tobias Billström (M) har varnat för att den ryska fartygstrafiken kan få förödande konsekvenser.

– Vi kommer alla att påverkas om det skulle uppstå ett problem på grund av en kollision eller ett oljeläckage från ett av dessa fartyg, som dessutom i många fall inte är sjödugliga eller mycket nära att inte vara sjödugliga, sade Billström till The Guardian i april 2024.

Nu vill Transportstyrelsen ställa hårdare krav på rederier som väljer att segla under ”bekvämlighetsflagg”.  

– Vi vill öka kontrollen på de här fartygen och lastägarna behöver ställa krav på rederierna, så att de i sin tur väljer seriösa flaggstater. Då kommer också fartygen i dåligt skick att bli färre, säger Jonas Bjelfvenstam.

Foto: M. Angel Cardona Jr

Text: Redaktionen


Natoland varnar hela Europa: ”Kan ske på några minuter”

2025 09 05

Estland är ett av fem Natoländer som delar gräns med Ryssland.

Nu förbereder sig landet för att USA kan komma att dra tillbaka sina trupper från Natos viktiga östra flank.

– Europeiska länder som gränsar till Ryssland bör förbereda sig på en minskad amerikansk närvaro. Vi måste bygga upp vår egen militära kapacitet, säger Estlands president Alar Karis till Politico.

Alar Karis berättar att han i samtal med USA:s president Donald Trump betonat vikten av att ha kvar amerikanska trupper i Östeuropa.

Men Karis fruktar att samtalen inte gett resultat.  

– Närvaron av amerikanska trupper i Estland och Europa är avgörande. Det är också viktigt för USA – inte bara Europa.

Kan testa artikel 5

Sveriges överbefälhavare Michael Claesson har varnat för att Ryssland kan testa Natos artikel 5 genom en mindre militär operation. Claesson bedömer att Ryssland skulle kunna ockupera ett mindre territorium för att se hur Nato agerar.

Om försvarsalliansen slår tillbaka med full kraft kommer de ryska styrkorna troligtvis att retirera – men om en reaktion uteblir kommer ryssarna utnyttja situationen.

– Ser man att det inte händer någonting så har man identifierat en ny svaghet som man sen kan fortsätta exploatera, har ÖB sagt till DN.

Varnar hela Europa

Den estniska staden Narva, som gränsar till Ryssland, har pekats ut som en möjlig plats för en rysk militäroperation.

President Alar Karis anser dock att alla europeiska länder måste förbereda sig för rysk aggression. Han avvisar idén om att främst Estland och andra grannländer till Ryssland bör oroa sig för Moskvas expansionism.

– Moderna robotar kan avfyras från Moskva och slå ner i Haag och Bryssel på bara några minuter, säger presidenten till Politico.

LÄS MER: Trump rasar mot Europas ledare – ”Sluta omedelbart”

Arkivfoto: U.S. Navy Photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Thomas Gooley

Text: Redaktionen


Oväntad service till Systembolagets kunder – under hela september

2025 09 05

Vinoteket, Sveriges största e-handel för vin, inleder en kaxig kampanj mot konkurrenten Systembolaget.

Under september kommer medarbetare från Vinoteket att befinna sig utanför flera av Systembolagets butiker i Stockholm och Göteborg för att erbjuda kunder bärhjälp.

Syftet med kampanjen “Operation Vi(n)-bär” är att få fler kunder att upptäcka fördelarna med att beställa vin online.

– Målet är att visa att man inte längre behöver släpa hem vinflaskor själv. Varför bära tungt när du kan få det levererat direkt till dörren? framhåller Vinoteket i ett uttalande.

Många omedvetna

Ett annat syfte med kampanjen är att öka medvetandet om att det är lagligt att köpa alkohol från nätaktörer. Trots att fenomenet funnits i flera år visar en undersökning från Sprit & Vinleverantörsföreningen att 39 procent av svenskarna fortfarande tror att det är olagligt eller inte vet att det är lagligt.

–  Vi köper allt annat på nätet – från mat till kläder. Varför inte även vin? Nu vill vi slå hål på missuppfattningarna och visa hur enkelt det faktiskt är, säger Mattias Jacobsson, styrelseordförande för Vinotekets moderbolag.

LÄS MER: Circle K har fått nog: Dundrar mot många kunder

Kritik mot näthandel

I juli 2023 beslutade Högsta domstolen beslutade att den danska nätvinshandlaren Winefinder tillåts att leverera vin till svenska kunder – trots att Patent-och marknadsdomstolens tre år tidigare dömt emot Winefinder och fastslagit att företaget inte tillåts verka i Sverige.

Domen har öppnat vägen för andra privata aktörer, till exempel Vinoteket.

Socialdemokraternas gruppledare Lena Hallengren uppskattar inte utvecklingen.

– Domen öppnar för aktörer som driver in både marknads- och vinstintresse i alkoholförsäljningen. Risken är stor för fler aktörer och att marknaden växer för deras del, sade hon i en kommentar till HD-domen.

Socialdepartementet flaggade för en liknande utveckling.

I internt dokument som SvD tagit del av framhöll departementet att alkoholmonopolet är hotat.

– I längden kan både införande av gårdsförsäljning och ett icke-agerande gällande distanshandel leda till att Systembolagets monopol faller, står det i dokumentet.

LÄS MER: Oväntat besked om vindkraft – 9 av 10 boende överens

Foto:  Systembolaget

Text: Redaktionen