Flera butiker i konkurs – klassisk butikskedja i gungning
2025 09 26
En av Sveriges mer välkända butikskedjor har skakats om.
Butikerna sträcker sig hela vägen från Umeå i norr till Malmö i söder.
Ett tag var det över 30 stycken.
Men nu är det brant uppförsbacke för kökskedjan Electrolux Home som skakas av ett flertal butikskonkurser på oroväckande kort tid.
Den senaste i raden är kedjans butik i Varberg – den tredje efter butikerna i Göteborg och Stenungsund.
– Konkursen är en följd av det allmänna konjunkturläget. Privatkonsumenter har blivit mer försiktiga med att investera i nya kök, samtidigt som vår projektverksamhet påverkats kraftigt av den avstannade byggmarknaden, säger Magnus Kallberg, bolagsägare för Köksplanering i Väst AB som drivit Electrolux Home butik i Varberg, till Hallands Nyheter.
Svår trend
Electrolux Home, som grundades 1995, har hamnat i en svår negativ spiral.
I somras kursade dessutom bolaget som drev butiken i Sickla köpkvarter i Nacka och i våras kastade bolaget som basade över butiken i Piteå in handduken.
Den senare hade gått med förlust i flera år, enligt Ehandel.
LÄS OCKSÅ: Bara två restauranger kvar – nu går hamburgerkedjan i konkurs
Förutspådde helt annan utveckling
Idag har Electrolux Home 21 butiker kvar utspridda över landet.
Det råder emellertid delade meningar om varför bolagen inom kedjan går i konkurs en efter en.
Att omställningen på privatmarknaden varit en utmaning nämns som en anledning.
Klart är åtminstone att utvecklingen går i rakt motsatt riktning än vad Electrolux Home själva hade förutspått bara för några år sedan.
Så sent som 2022 meddelade kedjan att man sökte nya entreprenörer och franchisetagare, bland annat i Stockholm, Göteborg, Umeå och Örebro.
– Alla ska vara delaktiga i vår resa; det här är något vi gör tillsammans. Våra franchisetagare ska känna sig stolta och trygga i vad de säljer och förmedlar. Vår inspiration och breda kunskap ska bidra till att fler vill komma till våra butiker. Electrolux Home ska inspirera när det kommer till hemmets hjärta, det är vårt huvudsakliga mål, sade kedjans försäljningschef Michael Larsson vid tillfället.
LÄS MER: Swish lanserar ny funktion – ska hjälpa många
Foto: Electrolux Home
Text: Redaktionen