Finsk butikskedja storsatsar i Sverige – lager på 2 000 kvadratmeter

2024 08 28

En finsk sportjätte satsar nu stort på den svenska verksamheten.

Det är sportjätten Nordic Sports Brands, som har butiker under olika namn i Finland, Norge och Sverige, som nu ger besked.

Kedjan storsatsar på den svenska verksamheten.

Det innebär att man flyttar från ett 100 kvadratmeter stort lager till ett lager som är 2 000 kvadratmeter stort.

Det rapporterar sajten E-handel.

Ny butik

Den nya fysiska butiken, belägen i Vallentuna, är 400 kvadratmeter stor.

– Vi ser en betydande tillväxtpotential i Sverige, som är den största marknaden i Norden, med Stockholm som den största urbana regionen, säger vd Mattias Kukkonen till E-handel.

Olika produkter

Mattias Kukkonen förklarar vidare att man satsar på flera olika sportrelaterade produkter.

– Vår ambition är att förverkliga vår vision om att bli en ledande specialist inom träning och fitness i Sverige, samtidigt som vi erbjuder starka produktlinjer inom elcyklar, utomhusaktiviteter och wellness, säger han.

– Med starka externa varumärken och våra egna produkter kan vi erbjuda konkurrenskraftiga priser, utmärkt användarupplevelse och tjänster för våra kunder.

I Sverige går Nordic Sports Brands varumärke under namnet Sportproffsen, men kedjan har flera andra märken i Norden som Scushi, Fitnord och Green Trail.

Kedjan bedriver även e-handel.

Öppnar på lördag

Sportproffsens 400 kvadratmeter stora butik öppnar på lördag.

– Kom och fira invigningen av Sportproffsens nya butik! Lördagen den 31 augusti slår Sportproffsen upp portarna till en helt ny butik på 400 kvadratmeter – fylld med det bästa inom sport och fritid, förklarar bolaget via sociala medier.

Flera utländska aktörer

Under den senaste tiden har flera utländska kedjor etablerat närvaro i Sverige.

Detta samtidigt som många svenska företag har fått det tufft i samband med den rådande lågkonjunkturen och effekter från ränteläget som har varit.

Framöver väntas dock ljusare tider då Riksbanken har inlett sin räntesänkningscykel, vilket torde innebära flera ytterligare sänkningar innan årets slut.

Foto: M. Petrucci

Text: Redaktionen


Stor skandal skakar McDonalds – ”Unikt dystopiskt”

2025 07 12

En stor skandal skakar hamburgerkedjan McDonalds.

McDonalds är världens mest kända hamburgerkedja och ett tungt varumärke.

Men nu har snabbmatsjätten gjort bort sig rejält.

Anledningen är att hackare lyckats knäcka hamburgerkedjans lite väl lättgissade lösenord.

Enkelt lösenord

Information och data om hela 64 miljoner arbetssökande på McDonalds har läckt ut, rapporterar Wired.

Anledningen uppges vara att hackare har lyckats knäcka lösenordet till en chattbot som McDonalds använder i samband med rekrytering.

Lösenordet var: ”123456”.

Den mycket grundläggande säkerhetsmissen har lett till att personlig information om tiotals miljoner jobbsökande har läckt ut, enligt tidningen.

Chattboten Olivia, som används i samband med rekrytering till McDonalds, har skapats av Paradox.ai.

Mängder av data

Det är säkerhetsforskarna Ian Carroll och Sam Curry som har avslöjat att de har hitta enkla metoder för att hacka sig in på chattbotplattformen på McHire.com, en webbplats som McDonalds använder sig av i samband med rekryteringar och för att hantera jobbsökningar.

De upptäckte bland annat att det löjligt enkla lösenordet ”123456” användes, enligt tidningen.

De lyckades därmed också komma åt varje McHire-användares chattar med Olivia, som används i samband med rekryteringar.

Bland de uppgifter som blev tillgängliga fanns miljontals sökandes namn, e-postadresser, telefonnummer och så vidare.

”Unikt dystopiskt”

Den som söker jobb på McDonalds kommer sannolikt att komma i kontakt med chattboten Olivia, enligt tidningen.

Olivia är en AI-chattbot som granskar sökande och ber om kontaktuppgifter och CV, som hänvisar dem till personlighetstester.

Även personliga svar som har lämnats till Olivia kan ha läckt ut, enligt tidningen.

Men McDonalds har uppenbarligen en hel del att jobba med när det gäller säkerheten och hanteringen av jobbsökandes personuppgifter och andra känsliga data.

Carroll berättar att han tyckte att McDonalds sätt att använda en AI-chattbot var märkligt.

– Jag tyckte bara att det var ganska unikt dystopiskt jämfört med en vanlig anställningsprocess, eller hur? Och det var det som fick mig att vilja undersöka det mer”, säger Ian Carroll.

– Så jag började söka jobb, och efter 30 minuter hade vi full tillgång till praktiskt taget alla ansökningar som någonsin gjorts till McDonald's sedan flera år tillbaka, berättar Carroll, enligt tidningen.

Foto: Jurij Kenda

Text: Redaktionen


Stor matkedja förutspås lägga ned – och det är inte Coop

2025 07 13

Krislarmen om Coop har duggat tätt de senaste åren.

Förra veckan framhölls i matjättens årsredovisning att Coop Syd kan gå i konkurs till följd av att förlusterna rasar.

På fredagen är det en annan matkedja som visar röda siffror.

City Gross, som förra året förvärvades av Willyskoncernen Axfood, går minus 45 miljoner kronor i rörelseresultatet.

– Det negativa resultatet förklaras främst av en lägre bruttomarginal som en följd av satsningar på att stärka prispositionen, skriver Axfood i en rapport för årets första kvartal.

Förutspås lägga ned: “varumärket dör”

City Gross tillväxt är blygsam. Den ligger på blott 3 procent jämfört med WIllys 10 procent under årets tre första månader.

Ulf Johansson, handelsprofessor vid Lunds universitet, har nyligen uttryckt att City Gross lever på lånad tid.

Han ser framför sig att matbutikerna kommer lägga ned helt.

– Jag tror inte att City Gross finns så länge till, märket är för okänt och det handlar också om ganska få butiker. Varför kämpa för att bevara ett varumärke när man i koncernen har andra etablerade varumärken? säger Ulf Johansson till Dagligvarunytt.

City Grossbutiker blir Willysbutiker

Professorn förutsåg “varumärkets död” redan vid uppköpet, skriver tidningen.

En faktor är att Axfood börjat göra en vana av att konverter City Grossbutiker till Willysbutiker.

En indikation på att matjätten inte litar på City Gross, enligt Ulf Johansson.

– Varumärket kommer inte att leva vidare, det dog med Bergendahls. Willys är ett mycket starkare varumärke.

LÄS MER: Konkurrenten knappar in på Ica – “Avståndet aldrig varit mindre”

Axfood: lönsamhet först om ett år

I ett uttalande framhäver Axfood att koncernen har “bra momentum i Willys, Hemköp och snabbgross”. Vidare menar matjätten att det arbetas för att fortsätta utveckla City Gross.

City Gross har stor potential och ger Axfood närvaro inom stormarknad, ett attraktivt marknads-segment som koncernen tidigare inte verkat i, låter det i fredagens utskick.

– Innevarande år är ett omställningsår och vi arbetar fokuserat enligt plan för att stärka butikskedjan för framtiden och nå lönsamhet någon gång under andra halvåret 2026.

Förra året pekades City Gross ut av oberoende Matpriskollen som Sveriges dyraste matkejda. I år tog Coop över “förstaplatsen”.

I våras meddelade City Gross att en omfattande prissänkning inleds.

LÄS MER: Stort larm om kronan 

Foto: Axfood

Text: Redaktionen