FINLAND BEKRÄFTAR: Oväntad framgång för ryska diktaturen

2023 09 14

Utvecklingen av den ryska ekonomin i början av 2023 har varit klart bättre än väntat.

Det skriver den finska centralbanken Finlands Banks forskningsinstitut i en ny rapport om den ryska ekonomins utveckling.

Trots massiva sanktioner från väst har Rysslands ekonomi klarat sig oväntat bra under första halvan av 2023.

Enligt Finlands centralbank kommer Rysslands BNP att växa med cirka två procent i år – även om kvartalstillväxten ser ut att klart avta under resten av året.

Orsaken till uppgången beror främst på ökade offentliga utgifter och i synnerhet ett stort statligt stöd i form av bankutlåning.

– Tack vare stödåtgärderna från den offentliga sektorn återhämtade sig den ryska ekonomin från chocken i början av 2022 och det kraftiga fallet i BNP snabbare än förutspått, skriver Finlands centralbank.

Låg arbetslöshet

Efter invasionen av Ukraina har många ryssar lämnat landet.

Hundratusentals har kallats in till militären och skickats till slagfältet i Ukraina. Dessutom har ytterligare hundratusentals valt att emigrera efter att Putinregimen fattat beslut om en fullskalig mobilisering.

Det stora tappet av människor har skapat en enorm efterfråga på arbete, vilket på kort sikt har stärkt den ryska ekonomin.

– Tack vare den starka efterfrågan på arbetskraft har kapacitetsutnyttjandet i många sektorer redan stigit till historiskt höga nivåer och arbetslösheten är rekordlåg, uppger Finlands Banks forskningsinstitut.  

Inga förutsättningar för fortsatt tillväxt

Den ryska ekonomin har gått oväntat bra.

Men det kommer att bli sämre.

–  Det finns inga förutsättningar för en fortsatt snabb ekonomisk tillväxt nästa år, framhåller Finlands centralbank och pekar ut flera orsaker till bedömningen:  

Brist på resurser och framför allt arbetskraft kommer att leda till att den snabba tillväxten inom militärindustrin resulterat i en avmattning för resten av ekonomin

  • Rubelns växelkurs har försvagats
  • Inflationen stiger
  • Det utdragna kriget i Ukraina gör att allt färre unga män är tillgängliga på arbetsmarknaden
  • Sanktionerna slår hårt mot importen av viktiga varor och tjänster

Foto: Joakim Honkasalo resp Ivan Shilov

Text: Redaktionen


19 dec 2025

Norwegian sätter in direktflyg – ingen konkurrent vill flyga dit

2025 12 20

Norwegian satsar på en ny direktlinje under 2026.

Flygbolaget kommer i juni 2026 inviga den nya linjen som kommer trafikeras två gånger i veckan.

– Den 27 juni 2026 inviger Norwegian sin första direktlinje mellan Köpenhamn och Tbilisi, uppger Norwegian.

– Det är första gången Georgiens huvudstad får direktflyg från Norden – ett steg som väntas underlätta resandet för både turister och affärsresenärer.

Välkomnas av Georgien

Beskedet välkomnas i Georgien som tror att den nya direktlinjen kommer bli värdefull för båda länderna.

– Den här nya rutten representerar ett viktigt steg i att stärka Georgiens förbindelser med norra Europa och skapa fler möjligheter till kulturutbyte, växande turism och affärssamarbeten, säger chefen för Georgiens nationella turistorganisation, Maia Omiadze, i ett uttalande.

Restiden halveras

I dagsläget kräver resor från Skandinavien till Georgiens huvudstad minst ett byte och restiden blir därav oftast uppemot elva timmar.

Med den nya linjen kortas tiden ner ordentligt, då flyget endast kommer ta omkring 4,5 timmar.

– Vi ser fram emot att välkomna fler turister från Danmark och södra Sverige för att upptäcka Georgiens mångsidiga upplevelser, rika historia och varma gästfrihet – där tiden står stilla, säger Maia Omiadze.

LÄS OCKSÅ: BEKRÄFTAT: Här är årets smartaste bilköp

Georgien

Georgien ligger på gränsen mellan Europa och Asien.

Landet har en kuststräcka vid Svarta havet men sträcker sig också högt upp i Kaukasusbergen.

Sidenvägen passerar landet och regionen har därför varit en mötesplats för världens civilisationer under historien.

Gränsar mot Ryssland

I norr gränsar Georgien till Ryssland.

Söder om landet ligger Armenien och Turkiet och Azerbajdzjan ligger österut.

– Georgien har identifierat de skandinaviska länderna som en av de viktigaste marknaderna i processen att utveckla flyg- och turismsektorerna, uppger Norwegian.

– Norwegians direktlinje möjliggör både affärs- och fritidsresor från Nordeuropa, vilket kommer att bredda Georgiens synlighet i en region där direkt tillgång fram till nu har varit begränsad.

LÄS OCKSÅ: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen


Chocken: tysk storstad nära konkurs

2025 12 19

Pengarna är slut och enorma besparingar krävs.

Stuttgart står på randen till konkurs.

Nu går den tyska storstaden ut med en drastisk varning.

– Utgifterna överstiger intäkterna. Mot denna bakgrund är nya skulder oundvikliga från och med 2026, eftersom brådskande investeringar enbart kan finansieras genom lån, framhåller Stuttgart stad enligt tyska tidningen Bild.

"Bilens huvudstad"

Stuttgart, med drygt 600 000 invånare, beskrivs ofta som “bilens huvudstad”. Här började Karl Benz och Gottlieb Daimler utveckla världens första fungerande bilar i slutet av 1800-talet.

Både Mercedes-Benz och Proche har sitt hjärta i staden, vilket gör platsen unik. Ingen annan stad har två stå inflytesrika bilmärken med rötterna så nära.

Dessutom är Stuttgart även centrum för avancerad ingenjörskonst, forskning och innovation och ett enormt nätverk av underleverantörer inom fordonsindustrin.

Men nu har de kommunala skatteintäkterna från företag minskat kraftigt, till följd av att bilbranschen är i kris.

Vill låna 2,4 miljarder euro

Bild beskriver Stuttgart som “nästan bankrutt”.

– Stadens beräknade likviditet vid slutet av 2025 ligger under noll, konstaterar också staden i ett officiellt uttalande.

Mellan 2026 och 2030 väntas det årliga budgetunderskottet ligga på flera hundra miljoner euro. Stuttgart vill därför ha totalt 2,4 miljarder euro i lån till just 2030 för att kunna finansiera nödvändiga investeringar.

LÄS MER: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Stänger bilfabrik

Bilkrisen i Tyskland visar sig även på andra håll i landet.

Tidigare i veckan meddelade giganten Volkswagen att man för första gången någonsin stänger en fabrik på tysk mark.

Det är biljättens fabrik i Dresden som efter 20 år kommer att tillverka sin sista bil, rapporterar Financial Times.

Volkswagen har tidigare behövt pausa produktionen i vissa fabriker i Tyskland, exempelvis i Zwickau och Emden. Anledningen har varit svag efterfrågan på några elbilsmodeller.

LÄS MER: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: C. Lue

Text: Redaktionen