Finansinspektionen varnar folk som är på Facebook och Instagram

2024 09 30

FI varnar för ett fenomen som blir allt mer vanligt förekommande.

Det handlar om personer som på sociala medier ger ekonomiska råd av olika slag.

Dels finns det ekonomiska influencers, eller “finfluencers”, som hjälper människor att lära sig om pengar.

Samtidigt drar andra nytta av fenomenet, och låtsat vara finfluencers för att bedra människor.

Det rapporterar TV4.

I sociala medier

I sociala medier som Instagram och Facebook såväl som olika podcasts och bloggar finns det risk att vissa personer som tycks hjälpa folk med pengar kan vara bedragare.

– Det vi vill göra är att uppmana konsumenter till vaksamhet och att inte lita blint på vad finfluencers säger. I stor utsträckning är det oreglerad verksamhet så man kan inte lita på att det de säger är till det bästa för dig som konsument, säger Finansinspektionens konsumentskyddsekonom Moa Langemark till TV4.

Klassisk varningsflagga

Det gäller alltid att vara kritisk mot de uppmaningar, råd och tips som kommer på sociala medier.

Langemark ger exempel på en klassisk varningsflagga som kan innebära att det rör sig om en bedragare.

– Om det kommer en uppmaning om att det är bråttom, att man måste agera här och nu, eller om man blir kontaktad av någon som kommer med smicker.

2 000 nya varningar

Bara under årets första sex månader växte Finansinspektionens varningslista med 2 000 varningar.

– 2000 nya varningar har tillkommit på FI:s varningslista under det första halvåret, framhåller Finansinspektionen.

– Det handlar om investeringsbedrägerier och bedragare som lockar med investeringar i lönsamma placeringar som sedan visar sig inte finnas. I stället förlorar konsumenten och alla pengar försvinner till bedragaren.

“Inträffar ofta”

Finansinspektionen fortsätter.

– Investeringsbedrägerier inträffar ofta och drabbar många konsumenter.

– Bedragarna är skickliga och arbetar både metodiskt och långsiktigt för att lura personer på pengar. Allt som oftast är de trovärdiga i sina kontakter och hänvisar ofta till välpolerade fasader som är svåra att se igenom.

Foto: A. Shatov

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen