Finansinspektionen slår larm om Nordea – kunder drabbas

2025 04 02

Nordea hävdar utåt att storbanken gör ett strålande arbete.

Såväl ekonomisk inkludering som ekonomiskt välbefinnande anses vara högt prioriterade mål hos Nordea.

– Vår strategi för 2022-2025 handlar om att leverera de bästa kundupplevelserna i alla våra kanaler, framhåller banken på sin hemsida.

Intern kritik

Den uppfattningen delas dock inte av alla.

Nu framkommer intern kritik från Nordea om bankens påståenden i sin egen hållbarhetsrapport, rapporterar Aktuell Hållbarhet.

Det sker efter att Finansinspektionen kallat upp Nordea och två andra banker på grund av larm om att konsumenter antingen får sina betalkonton avslutade eller nekas att öppna konton.

Bland annat gäller klagomålen bankens ord om dess sociala ansvarstagande i samhället.

– Enligt kritiken är hållbarhetsrapporten bitvis en skrivbordsprodukt där chefer på huvudkontoret i Helsingfors intervjuats i stället för kunder och medarbetare på bankkontoren, uppger tidningen.

"Stora problem"

Att kunder får konton stängda eller nekas att öppna dem från första början innebär "stora problem" för de drabbade, menar FI.

Ett betalkonto är en förutsättning för att kunna ta emot och göra betalningar och på så sätt en nyckel till att delta i samhället och undvika ekonomiskt utanförskap, säger Malin Alpen, områdeschef för Betalningar på FI, i ett uttalande.

– Därför måste bankerna säkerställa att konsumenters tillgång endast begränsas när det är absolut nödvändigt.

Inget tydligt svar

Exakt hur Nordea tagit till sig kritiken, och om några förändringar genomförts, framgår inte i bankens senaste hållbarhetsrapport.

Nordea har heller inte gett något klart besked i frågan.

Vårt mål är att säkerställa en balanserad och transparent rapportering av både positiv och potentiell negativ påverkan, framhåller banken till Aktuell Hållbarhet.

Förhindrar penningtvätt

Argumentet till att konsumenter nekats konton är delvis för att de inte anses ha uppfyllt skyldigheterna för att förhindra att tjänsterna utnyttjas för kriminell verksamhet, till exempel penningtvätt.

 Det ansvaret ska inte tummas på. Men kunder måste alltid bedömas individuellt, inte baserat på generella faktorer, säger Malin Alpen.

Finansinspektionen har inte uteslutit att följa upp det senaste bankmötet med ytterligare åtgärder.

Foto: Nordea

Text: Redaktionen


JUST NU: Svindlande nedgång – för den ryska ekonomins motor

2025 07 23

Nya siffror pekar på en ny drastisk nedgång för rysk olja och gas.

Som bekant är försäljning av olja och gas Rysslands viktigaste inkomstkälla.

Försäljningen är i praktiken den motor som driver vidare krigföringen i Ukraina och tillåter Ryssland att investera enorma summor pengar i militären.

Nu pekar nya siffror på en svindlande nedgång vad gäller Rysslands inkomster från olje-och gasförsäljning, rapporterar Reuters.

Kraftigt fall

Ryska statens olje- och gasintäkter förväntas falla i juli med hela 37 procent jämfört med samma månad 2024 till 680 miljarder rubel (8,66 miljarder dollar) på grund av billigare olja och en starkare lokal valuta. 

Olje- och gasintäkterna har varit den viktigaste källan till inkomster för Kreml, och utgör en fjärdedel av de totala federala budgetintäkterna.

Under budgetmålen

Enligt Reuters beräkningar har det genomsnittliga ryska oljepriset som beräknas i rubel legat under det federala budgetmålet för 2025. 

Rysslands inkomster från olja och gas för januari-juli kan minska med 20 procent jämfört med föregående år till 5,4 biljoner rubel. 

Finansministeriet hade ursprungligen planerat att tjäna 10,94 biljoner rubel på olje- och gasförsäljning i år, men på grund av fallande oljepriser reviderade man den förväntningen ner till 8,32 biljoner rubel.

Läs mer: EU rasar mot Ukraina – skickar skarp varning till Zelenskyj

Civil avrättad

Samtidigt fortsätter den ryska krigföringen i Ukraina.

Ryska styrkor genomförde nyligen en avrättning av en civilperson i Lyman-regionen, rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

“Indikation på brutaliteten”

En ukrainsk brigad som opererar i Lyman-distriktet publicerade den 22 juli en video som visar flera män klädda i ryska militäruniformer som attackerar och skjuter en civilperson som cyklar på en gata nära Torske.

– Denna incident är en indikation på den brutalitet med vilken Ryssland behandlar ukrainarna som lever under rysk ockupation, uppger ISW.

Läs mer: Panik i Ryssland – på väg mot massiv konkursvåg

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Åhléns går ut med skarp varning till alla kunder

2025 07 23

Modejätten Åhléns tvingas varna kunderna.

Bedrägerivågen fortsätter i Sverige.

Den här gången är det klädjätten Åhléns som har drabbats.

På grund av falska kampanjer på Facebook går nu Åhléns ut med en varning till alla kunder.

Åhléns varnar

Det handlar om bedrägliga inlägg som cirkulerar på sociala medier.

– Varning! Just nu förekommer det bluffinlägg på Facebook där användare tipsar om att man kan få en gratis gåvobox med skönhetsprodukter om man svarar på en kundenkät från Åhléns, genom att klicka på en länk som användaren delar, skriver Åhléns via sin hemsida.

Länken leder till en enkät där man, efter att ha svarat på frågor, uppmanas att betala 20 kr för att få sin gåvobox.

“Är falska”

Åhléns understryker att “påståendena i dessa inlägg är falska”.

– Åhléns är inte avsändare för vare sig informationen i inläggen eller för den länkande enkäten, menas det.

– Vi skulle aldrig be våra kunder att betala för att svara på en kundenkät. Vi uppmanar till att inte klicka på länkar från okända användare samt att rapportera misstänkta bluffinlägg till Facebook.

Läs mer: Polisen varnar allmänheten – “Kontaktar via telefon”

Det ska du göra

Den som blir utsatt för bedrägeri eller bedrägeriförsök bör anmäla detta till polisen.

Brottsoffermyndigheten framhåller att många som blir utsatta känner en skam som gör att de inte vill berätta om det – men att det är viktigt att övervinna skamkänslorna.

– Brottsutsatta vill inte berätta om vad de har varit med om, säger Kristoffer Morén Lingehall, förundersökningsledare på Polismyndigheten. 

– Det känns skamligt, de som blivit drabbade kanske känner sig irriterade och utnyttjade. 

Är vanligt

Att utsättas för bedrägeri blir allt vanligare. 

Statistik från Brottsförebyggande rådet visar att antalet anmälda bedrägeribrott ökat med drygt 50 procent under de senaste tio åren.

Brottsoffermyndigheten får även in allt fler ansökningar om brottsskadeersättning till följd av bedrägerier. 

Läs mer: FI går ut med varning – konsumenter luras och hotas med fängelse

Foto: Åhléns

Text: Redaktionen