Finansinspektionen slår larm om Nordea – kunder drabbas

2025 04 02

Nordea hävdar utåt att storbanken gör ett strålande arbete.

Såväl ekonomisk inkludering som ekonomiskt välbefinnande anses vara högt prioriterade mål hos Nordea.

– Vår strategi för 2022-2025 handlar om att leverera de bästa kundupplevelserna i alla våra kanaler, framhåller banken på sin hemsida.

Intern kritik

Den uppfattningen delas dock inte av alla.

Nu framkommer intern kritik från Nordea om bankens påståenden i sin egen hållbarhetsrapport, rapporterar Aktuell Hållbarhet.

Det sker efter att Finansinspektionen kallat upp Nordea och två andra banker på grund av larm om att konsumenter antingen får sina betalkonton avslutade eller nekas att öppna konton.

Bland annat gäller klagomålen bankens ord om dess sociala ansvarstagande i samhället.

– Enligt kritiken är hållbarhetsrapporten bitvis en skrivbordsprodukt där chefer på huvudkontoret i Helsingfors intervjuats i stället för kunder och medarbetare på bankkontoren, uppger tidningen.

"Stora problem"

Att kunder får konton stängda eller nekas att öppna dem från första början innebär "stora problem" för de drabbade, menar FI.

Ett betalkonto är en förutsättning för att kunna ta emot och göra betalningar och på så sätt en nyckel till att delta i samhället och undvika ekonomiskt utanförskap, säger Malin Alpen, områdeschef för Betalningar på FI, i ett uttalande.

– Därför måste bankerna säkerställa att konsumenters tillgång endast begränsas när det är absolut nödvändigt.

Inget tydligt svar

Exakt hur Nordea tagit till sig kritiken, och om några förändringar genomförts, framgår inte i bankens senaste hållbarhetsrapport.

Nordea har heller inte gett något klart besked i frågan.

Vårt mål är att säkerställa en balanserad och transparent rapportering av både positiv och potentiell negativ påverkan, framhåller banken till Aktuell Hållbarhet.

Förhindrar penningtvätt

Argumentet till att konsumenter nekats konton är delvis för att de inte anses ha uppfyllt skyldigheterna för att förhindra att tjänsterna utnyttjas för kriminell verksamhet, till exempel penningtvätt.

 Det ansvaret ska inte tummas på. Men kunder måste alltid bedömas individuellt, inte baserat på generella faktorer, säger Malin Alpen.

Finansinspektionen har inte uteslutit att följa upp det senaste bankmötet med ytterligare åtgärder.

Foto: Nordea

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Stort larm inför svenska sommaren – varningar i flera län

2025 05 15

Stora delar av Sverige kan påverkas av vattenbrist i sommar. Kolla vilka delar av landet här.

Det har regnat ovanligt lite inför sommaren i år – något som märks när man ser till Sveriges grundvattenmagasin.

I vanliga fall brukar dessa vara välfyllda, men inte i år. Den knappa nederbörden har lett till en oro för vattenbrist både i södra Sverige och längs med Norrlands kustremsor.

De regioner som berörs mest är för närvarande Gotlands, Kalmar, Blekinge och Skåne län, rapporterar Sveriges geologiska undersökning, SGU.

– Det är troligt att det blir fler meddelanden (om risk för vattenbrist) framöver om det inte blir blötare väder. Vi bedömer att det finns en förhöjd risk för konsekvenser i sommar, säger Carl-Erik Hjerne, hydrogeolog vid SGU, till SR.

“Dåligt utgångsläge inför sommaren”

SGU varnar i ett nyligt pressmeddelande om att det är svårt att förutspå exakt hur låga grundvattennivåerna blir, eftersom det oftast är som lägst under slutet av sommaren beroende på hur vädret blir under de närmaste månaderna.

Men det är ett dåligt utgångsläge inför sommaren och det blir alltmer troligt att vi kommer få låga eller ovanligt låga grundvattennivåer på många platser i Götaland och Svealand under sommaren, heter det i pressmeddelandet.

Läs mer: Tsunamivarning har utfärdats i Medelhavet

Här är det störst risk för vattenbrist

Enligt SGU finns det också en stor risk för att grundvattenivåerna i de små magasinen kommer att bli ovanligt låga i Götaland samt stora delar av Svealand och Norrlandskusten under juli.

Vad gäller de stora magasinen varnar man särskilt för vattenbrist i Skåne, Blekinge, Småland samt på Öland och Gotland.

– Det gäller dock långt ifrån alla eftersom grundvattentillgången varierar stort mellan olika platser och brunnar. En del upplever aldrig några utmaningar med vattenförsörjningen medan andra återkommande har problem, uppger SGU.

Läs också: Enorm ökning i Sverige väntas – gäller alla med fjärrvärme

Foto: E. Thoresson

Text: Redaktionen