Fick miljardstöd av skattebetalarna – delar ut 49 miljarder till aktieägarna

2021 06 02

Lastbilstillverkaren AB Volvo fick miljardbelopp i coronastöd av Sveriges skattebetalare men delade ändå ut rekordhöga 30 miljarder i utdelning till aktieägarna  i våras – och nu är det dags igen. Ytterligare 19 miljarder ska delas ut.

Volvo fick hård kritik för jätteutdelningen i våras just på grund av att man nyligen fått så stora statliga stöd men då skyllde vd Martin Lundstedt på att företaget avstod från aktieutdelning i fjol, rapporterar SVT.

När det nu vankas ytterligare 19 miljarder landar man i en gigantisk utdelning på 49 miljarder i år om bolagsstämman säger ja. SVT uppger att Volvos styrelse förklarar den nya 19-miljardersutdelningen med att man sålt UD Trucks i våras men SVT klargör att affären var känd redan i höstas.

Stark finansiell ställning

SVT har ställt frågan om man medvetet avvaktat med utdelningen för att undvika kritik men kommunikationsdirektör Claes Eliasson slår ifrån sig och menar att försäljningen inte var formellt slutförd vid tidpunkten för bolagsstämman.

– Gällande kritik så har väl alla rätt att tycka vad man vill, men förslaget bygger ju på att vi har en stark finansiell ställning, säger han till SVT.

ANALYS

Att göra rekordutdelning på 49 miljarder kronor så nära inpå att man fått miljardstöd av Sveriges skattebetalare väcker frågor om coronastödet gått till rätt företag. Om Volvo har så stark finansiell ställning så nära inpå coronastödet är ju frågan om man inte borde betala tillbaka pengarna till Sveriges skattebetalare.

Det skulle betyda väldigt mycket för förtroendet för stödpengar till storföretagen men uppenbarligen väldigt lite för Volvo som fullkomligt badar i pengar med tanke på de gigantiska utdelningarna. Volvos agerande rimmar illa med hur verkligheten är för svenska folket i gemen, som är de som stått för miljardstödet till Volvo.

Foto: Volvo Trucks
[yop_poll id="142"]

Europavärme drar in över Sverige – “blir värmerekord”

2024 04 25

Nu kommer ett efterlängtat besked för alla som har tröttnat på vintern.

Köldknäppen i april ser ut att gå mot sitt slut.

Det framhåller SMHI i en färsk prognos på torsdagen.

Södra Sverige får betydligt varmare vårväder i helgen då varmluft börjar leta sig upp söderifrån, kommenterar Max Schildt, meteorolog på SMHI.

– Någon dag under nästa vecka kan troligen temperaturen i Götaland närma sig 20 grader, i norra Norrland 5-10 grader. 

"Slår rekord på måndag"

SMHI:s glädjebesked får stöd även av andra prognoser, bland annat från väderinstitutet Storm.

Där talar man om en spansk värme och ett lågtryck från Medelhavet som rör sig mot Sverige.

Enligt nuvarande prognos ser det till och med ut att bli värmerekord för 2024 – över 21,1 grader som uppnåddes i Malmö den 9 april.

– Det rekordet tror jag vi slår redan på måndag. Det lär bli årets varmaste dag hittills, säger Per Holmberg, meteorolog på Storm, till Expressen.

Men kan bli regn

Värmen smygstartar redan imorgon fredag.

– I Götaland och västra Svealand innebär både fredag och lördag en del sol, framhåller Max Schildt och hänvisar till SMHI:s prognos.

Han flaggar också för att det lokalt kan bli skurar och en del regn i längst söderut i Götaland.

Den risken finns också när värmen drar in över Sverige nästa vecka.

– Varmluften kan också innebära passagen av fronter med moln och regn, konstaterar meteorologen.

Meteorolog: kan bli kallare igen

Det finns dock risk för att värmen enbart är på tillfälligt besök.

Åtminstone om man ska tro prognosen från SMHI-konkurrenten Klart som visserligen delar bilden av tillfällig värme första veckan i maj, men som menar att det därefter kommer att vara fortsatt kallare än normalt.

Med undantag för ett kortare besök av vårvarm luft under de första dagarna i maj ser månaden ut att fortsatt domineras av låga temperaturer för årstiden, understryker Klart-meteorologen Lasse Rydqvist i en kommentar och tillägger:

– Den förhållandevis torra långtidsprognosen ger vidare sken om att maj månad kan bjuda på mer högtrycksbetonat väder, vilket också inger hopp om en hel del sol.

Foto: H. Goetsch

Text: Redaktionen


JUST NU: Kunder varnas för tio nätbutiker – här är hela listan

2024 04 25

Anmälningar väller in om nätbutiker som inte håller sina löften gentemot kunderna.

Problemen är så pass omfattande att Konsumentverket inlett en granskning av tio webbplatser, där det enligt myndigheten förekommer ”allvarliga brister”.

”Inte tillåtet”

Konsumentverkets granskning har hittills visat att nätbutikerna använder sig av en liknande affärsmodell: Det framstår som att butiken är svensk och har lager i Sverige, men i själva verket importeras varorna från ett annat land.

–  Det här kallas för dropshipping och är i sig inte otillåtet. Men det vi ser i anmälningarna och kontakterna till oss är att många känner sig vilseledda av de här butikerna, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket. 

Så vilseledds kunderna

I anmälningarn uppger många kunder att de beställt produkter som marknadsförts på ett visst sätt, exempelvis med viss kvalité. Produkten som levererats har dock inte motsvarat förväntningarna.

Att returnera tillbaka varan blir sedan en dyr och krånglig process. Nätbutikerna meddelar att kunden på egen bekostnad måste skicka tillbaka produkten till landet det skickades från.

– Nätbutikernas webbplatser är skapade för att ge intryck av att det är ett svenskt företag man handlar av, inte minst för att betaltjänstlösningen många gånger är svensk. Att varorna skickas från ett land på andra sidan jordklotet är inte lika tydligt, om det ens framgår överhuvudtaget, säger Henric Jonsson.

– Många uppger också att det är helt omöjligt att få kontakt med företagets kundtjänst om man till exempel vill reklamera, fortsätter han. 

Här är hela listan 

Följande svenska nätbutiker granskas:

www.prestigefashion.se

www.gym-power.se

www.furstockholm.se

www.nordisktsken.se

www.femmeform.se

www.broderingstudio.se

www.hemmaval.se

www.sverigeklyven.se

www.merley.se

www.compassnature.se

De allvarligaste marknadsrättsliga brister som Konsumentverket hittills noterat är följande:

  • Marknadsföringen av produkterna stämmer inte överens med de levererade produkterna
  • Produkterna levereras inte inom den angivna leveranstiden
  • Bristande kontaktinformation
  • Bristande information om varifrån produkterna skickas
  • Bristande returinformation (reklamation och ångerrätt)

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen