Fem branscher pekas ut – blir infiltrerade

2024 03 02

Kriminella gäng skapar kontakter i flera olika branscher.

En ny studie från Brottsförebyggande rådet visar att gängkriminella tar kontakt med personer i olika branscher för att få tag på information.

Det kan röra sig om olika saker, men en gemensam faktor är att yrkesutövarna missbrukar sin roll när gängen betalar för informationen.

Det är någonting som sker i högre utsträckning än man tidigare trott, rapporterar Dagens Nyheter.

“Vissa är briljanta”

De kriminella nätverken kan ha flera anledningar till att vilja etablera kontakt med människor i olika branscher.

Det finns även olika sätt man gör det på.

– Man kanske festar på samma ställen. Kriminella är som folk är mest, vissa är urusla på att skapa nya kontakter, andra är briljanta, säger Brå:s utredare Johanna Skinnari till DN.

Fem branscher

Efter att ha gått igenom krypterade chattar, utredningar, domar och andra handlingar och dokument har man kommit fram till att gängen får mer hjälp i vissa branscher än andra.

Här är de yrkesområde där man främst försöker nästla sig in:

- Rättsväsendet

- Bank-och finans

- Fastighetsförmedling

- Säkerhetsbranschen

- Transportsektorn

– Man säljer kokain till dem exempelvis. Sedan får man reda på att 'ah, du jobbar på bank!' Då börjar man bearbeta dem, säger en tidigare gängkriminell som deltagit i studien.

“Samhällsfarlig verksamhet”

Justitieminister Gunnar Strömmer (M) har uttalat sig om situationen, och är orolig över utvecklingen.

– Det finns många likheter mellan terrorism och de kriminella gängens framfart. De vill injaga rädsla, är likgiltiga inför om oskyldiga drabbas och ägnar sig åt samhällsfarlig verksamhet, säger han.

Nationell strategi

Av den anledningen menar han att regeringen utarbetar en nationell strategi för att slå tillbaka mot gängens verksamhet.

– Vi tar därför nu fram en nationell strategi mot den organiserade brottsligheten och ger Polisen i uppdrag att stärka sin operativa förmåga. Det fria och öppna samhället måste försvaras och tryggheten återupprättas, säger han via regeringens webbsida.

Foto: M. Rad

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen