Fastighetsjätte betalar tillbaka till alla hyresgäster – “exceptionellt besked”

2024 11 19

En av Sveriges största hyresvärdar ger alla sina hyresgäster en tidig julklapp.

Det är fastighetsbolaget MKB i Malmö som fattat det mycket ovanliga beslutet att dela ut 30 miljoner kronor till sina kunder i december.

För en genomsnittlig hyresgäst innebär det en hyresrabatt på drygt tusen kronor kommande månad, rapporterar Sydsvenskan.

Beskedet kommer efter att MKB konstaterat att årets kostnader blev lägre än budgeterat. Framför allt uteblev befarade räntehöjningar och energikostnader.

"Aldrig varit med om det"

Utbetalningen är oväntad och närmast unik i branschen.

– Jag har aldrig tidigare varit med om att en fastighetsägare rakt av erbjuder alla den här typen av rabatter. Det är såklart trevligt för hyresgästerna, säger Benny Bendzovski, som är en av Hyresgästföreningens förhandlingschefer, till Sydsvenskan.

Totalt är det nästan 30 000 hyresgäster som får en lägre decemberhyra som följd av utbetalningen.

Margaretha Söderström, kommunikationschef på MKB, kallar beskedet för “helt exceptionellt”.

− Det har varit stora kostnadsökningar de senaste åren och hyresgästerna har fått vara med och bära det. Nu har kostnaderna inte blivit så höga och då vill vi dela med oss av det genom att ge en rabatt på hyran, säger hon till Hem & Hyra.

Landets högsta hyreshöjning

Inför 2024 ville MKB se en höjning på 8,25 procent. 

Efter strandade förhandlingar landade ökningen till slut på 5,7 procent – en av landets högsta hyreshöjningar under fjolåret.

Enligt Hyresgästföreningen är utbetalningen ett kvitto på att MKB borde satt en lägre hyra inför det här året.

– Någonstans tyder det här på att vår ingång och våra analyser i hyresförhandlingarna var mera rätt. Redan i våras såg vi att det hade flaggats för en sänkt räntebana och att det var lite mer balans på energimarknaden, säger Benny Bendzovski.

Oklart om andra följer efter

MKB är det kommunala bostadsbolaget i Malmö.

Om andra kommuners motsvarande fastighetsbolag kommer göra samma sak finns det inga besked om. I exempelvis Göteborg har frågan inte diskuterats.

–  Vi sköt upp höjningen ganska långt in på året, så de (hyresgästerna, red. anm.) har ju haft en betydligt lägre höjning under året redan som har varit. Sedan ligger vi också klart lägre i våra hyreshöjningar än vad Malmö gjorde, så det är inte en diskussion som har pågått nu i alla fall vad jag har hört, säger Erik Zaar, kommunikationschef på Göteborgs kommunala fastighetsbolag Framtiden, till GP.

Foto: MKB

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen