Får man klämma på frukten i mataffären? Här är svaret

2024 07 05

Det råder delade uppfattningar om huruvida man får klämma på frukten i mataffären.

Många kunder har för vana att klämma ganska ordentligt på frukten i mataffären för att undvika att få med sig dåliga varor hem.

Men är det tillåtet att klämma på exempelvis nektariner och avokado, eller riskerar man då att förstöra frukten för andra kunder?

Vad man får och inte får göra på fruktavdelningen kan spela en större roll än vad man tror, bland annat med tanke på matsvinnet, rapporterar SR.

”Bruka varsamhet”

De flesta handlare verkar dock vara av uppfattningen att man som kund har rätt att klämma lite och känna efter om frukten är bra.

Men man bör vidta en viss försiktighet.

– Man ska ju bruka varsamhet när man klämmer och känner. Men det är givetvis att man måste få känna på frukten när man handlar, säger Samuel Andersson, butiksbiträde på Tempo i Bäckagård i Halmstad, till radiokanalen.

”Mosar dem i onödan”

Vissa kunder är dock lite väl oförsiktiga med frukten, och tänker kanske inte på att den frukt de lämnar kvar kan köpas av andra kunder.

Om man klämmer för mycket på frukterna så leder det dessutom till onödigt matsvinn, vilket redan är ett stort problem.

– Det kan vara så att vi har lite mer mogna frukter som ligger framme, och då är det ju väldigt onödigt om man mosar dem i onödan, säger Samuel Andersson.

Många kunder tycker också att klämmandet är oförskämt mot andra kunder, och alla tycker inte att det är okej att klämma på till exempel nektariner för att känna efter om de är bra.

– Det är det inte. Man förstör dem. Man kan ju vara varsam, alltså, och använda huvudet lite, säger kunden Sigfrid Jansson till radiokanalen.

Ny metod hos Coop

När tidningen Café listade osmakliga beteenden i matbutiker, fanns ”klämma sönder frukter” med som nummer fem på listan.

Då är man ”Guacemolen på fredagsmysets baneman”, enligt tidningen.

På Coop har man också introducerat ett alternativ till klämmandet, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

I flera av matjättens butiker har man infört en scanner som ska göra det lättare för kunder att välja mogen avokado utan att behöva känna och klämma. Istället kan skannern ge svar på hur mogen avokadon är.

Foto: ICA Gruppen Jessica Gow

Text: Redaktionen


Ryssland sätter in 300 000 soldater

2024 12 03

Ryssland kommer trappa upp kriget i Ukraina efter årsskiftet.

Det står klart efter ett nytt besked från landets försvarsdepartement.

I ett färskt uttalande meddelar departementet att ytterligare 300 000 soldater kommer skickas till Ukraina.

Beskedet ges i den ryska militärledningens officiella tidning Krasnaya Zvezda.

– Ytterligare 300 000 militärer kommer att placeras i Ukraina efter att de har genomgått ett gigantiskt militärt träningsprogram, framhåller Ivan Buvaltsev, chef för stridsutbildning vid den ryska försvarsmakten.

– Femton kompanier med militära instruktörer och specialister ska utbilda de nya rekryterna. Fokus kommer att läggas på militära anfallsstrategier, eftersom det har blivit särskilt relevant med anledning av våra truppers avancemang i Ukraina.

Vidare uppger Buvaltsev att rekryterna kommer utbildas på mer än 2 300 platser i Ryssland.

De kommer även involveras i övningar utomlands, framhåller militärchefen.

– Övningarna kommer hållas under så nära stridsförhållanden som möjligt.  

Uppgifter: Så stora är Rysslands förluster

Sedan början av den fullskaliga invasionen har Ryssland främst förlitat sig på professionella soldater och frivilliga. 

Den ryska ledningen erbjuder generösa engångsbetalningar till de som ansluter sig till kriget.

Men behovet av nya rekryter är stort.

Enligt ukrainska uppgifter har närmare 700 000 ryska soldater dödats eller skadats i kriget.

Trots de massiva förlusterna syns inga tecken på att kriget kommer ta slut. 

Snarare tycks det eskalera, vilket Rysslands senaste besked är ett tecken på. 

LÄS MER HÄR:

Blodigt rekord har slagits – mardröm för Ryssland

Ryssland drar tillbaka styrkor från Ukraina

Tunga ryska förluster – i flera delar av världen

Ryssland hävdar – “Kuppförsök i vårt grannland”

Foto: A. Jawfox resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


Sveriges sämsta bank för lån och sparande – miljoner kunder

2024 12 03

För ett år sedan störtdök kundernas förtroende för Sveriges banker när det gäller lån och sparande.

Räntehöjningar, inflation och ekonomisk osäkerhet pekades ut som faktorer bakom raset, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI.

Idag kommer årets siffror.

Och enligt den nya undersökningen visar det sig att förtroendet nu har börjat öka, framför allt tack vare proaktivitet och enkelhet i kundrelationerna.

Omvärldsfaktorer påverkar alltid kundupplevelsen, men det handlar om mer än ekonomi, de skapar också nya beteenden. Vi ser att kunderna ställer högre krav på service, proaktivitet och relevant information, och många aktörer har blivit bättre på detta, säger Johan Parmler, vd på SKI, i ett uttalande.

Nya banker i botten

Förra året hamnade Swedbank, Sveriges största bank med nästan fyra miljoner kunder, i botten när det gäller kundernas förtroende för både sparande och bolån.

I år har man höjt sig något. 

Sistaplatsen på listan för kundnöjdheten vid bolån innehas nu av Danske Bank med 140 000 privatkunder i Sverige.

När det gäller frågan om sparande är det storbanken SEB som ramlat ner i botten.

Kvar på sistaplatsen

Däremot ligger Swedbank kvar på den mindre smickrande jumboplatsen när det kommer till hur nöjda kunderna är med sina privatlån.

Precis som förra året ligger miljonbanken sist.

Två aktörer som sticker ut i positiv bemärkelse är istället SBAB, som försvarar sin position som bäst på bolån och fastighetslån, samt Avanza som igen ligger högst inom sparande.

– Det blir allt svårare att behålla hög kundnöjdhet över tid, men SBAB och Avanza lyckas tack vare att dom gör det enkelt att bli och vara kund, säger Love Westin, analyschef på Svenskt Kvalitetsindex. 

– SBAB är tydligast i sin räntesättning, och Avanza är ledande inom proaktivitet och digitala tjänster, något kunder verkligen uppskattar.

Samtliga listor

Här är Sveriges bästa och sämsta banker för lån och sparande baserat på privatkunders kundnöjdhet 2024.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Fastighetslån

  1. SBAB (74,4)
  2. Handelsbanken (73,5)
  3. SEB (72,5)
  4. Branschen (71,3)
  5. Swedbank (70,1)
  6. Nordea (69,6)
  7. Övriga (67,7)

Bolån

  1. SBAB (75,6)
  2. Länsförsäkringar Bank (72,0)
  3. Skandia (71,8)
  4. SEB (68,1)
  5. Övriga (68,0)
  6. Branschen (67,8)
  7. ICA Banken (67,1)
  8. Handelsbanken (67,0)
  9. Nordea (65,5)
  10. Swedbank (65,3)
  11. Danske Bank (64,2)

Privatlån 

  1. Länsförsäkringar Bank (73,9)
  2. Handelsbanken (69,3)
  3. ICA Banken (69,2)
  4. Lån & Spar bank (66,0)
  5. Ikano Bank (64,4)
  6. Branschen (64,1)
  7. Nordea (60,7)
  8. Övriga (60,6)
  9. SEB (60,3)
  10. Marginalen (59,5)
  11. Swedbank (56,4)

Sparande

  1. Avanza (76,3)
  2. Nordnet (73,5)
  3. Länsförsäkringar Bank (72,3)
  4. Övriga (71,5)
  5. Skandia (70,3)
  6. Handelsbanken (70,1)
  7. Branschen (68,4)
  8. Swedbank (65,2)
  9. Nordea (63,7)
  10. SEB (62,9)

Källa. Svenskt Kvalitetsindex

Se förra årets lista här: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande 2023

Foto: A. Darmel

Text: Redaktionen