Får man klämma på frukten i mataffären? Här är svaret

2024 07 05

Det råder delade uppfattningar om huruvida man får klämma på frukten i mataffären.

Många kunder har för vana att klämma ganska ordentligt på frukten i mataffären för att undvika att få med sig dåliga varor hem.

Men är det tillåtet att klämma på exempelvis nektariner och avokado, eller riskerar man då att förstöra frukten för andra kunder?

Vad man får och inte får göra på fruktavdelningen kan spela en större roll än vad man tror, bland annat med tanke på matsvinnet, rapporterar SR.

”Bruka varsamhet”

De flesta handlare verkar dock vara av uppfattningen att man som kund har rätt att klämma lite och känna efter om frukten är bra.

Men man bör vidta en viss försiktighet.

– Man ska ju bruka varsamhet när man klämmer och känner. Men det är givetvis att man måste få känna på frukten när man handlar, säger Samuel Andersson, butiksbiträde på Tempo i Bäckagård i Halmstad, till radiokanalen.

”Mosar dem i onödan”

Vissa kunder är dock lite väl oförsiktiga med frukten, och tänker kanske inte på att den frukt de lämnar kvar kan köpas av andra kunder.

Om man klämmer för mycket på frukterna så leder det dessutom till onödigt matsvinn, vilket redan är ett stort problem.

– Det kan vara så att vi har lite mer mogna frukter som ligger framme, och då är det ju väldigt onödigt om man mosar dem i onödan, säger Samuel Andersson.

Många kunder tycker också att klämmandet är oförskämt mot andra kunder, och alla tycker inte att det är okej att klämma på till exempel nektariner för att känna efter om de är bra.

– Det är det inte. Man förstör dem. Man kan ju vara varsam, alltså, och använda huvudet lite, säger kunden Sigfrid Jansson till radiokanalen.

Ny metod hos Coop

När tidningen Café listade osmakliga beteenden i matbutiker, fanns ”klämma sönder frukter” med som nummer fem på listan.

Då är man ”Guacemolen på fredagsmysets baneman”, enligt tidningen.

På Coop har man också introducerat ett alternativ till klämmandet, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

I flera av matjättens butiker har man infört en scanner som ska göra det lättare för kunder att välja mogen avokado utan att behöva känna och klämma. Istället kan skannern ge svar på hur mogen avokadon är.

Foto: ICA Gruppen Jessica Gow

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Många får samma samtal just nu – “Lägg på luren!”

2025 05 15

Polisen går nu ut med en varning för bedrägeriförsök.

På torsdagen går polisen ut med en varning till allmänheten.

Detta med anledning av att bedragare har börjat ringa och sms:a till folk och utge sig komma från polisen.

Det rör sig om bedrägeriförsök som kan vara svåra att identifiera – och polisen går därför nu ut med information om hur man skyddar sig på bästa sätt.

Polisen varnar

Bedrägeriet inleds enligt polisen med att det kommer ett sms signerat ”Polisens SMS”, följt av ett telefonsamtal från ett dolt telefonnummer. 

Gärningspersonerna har förberett ett manus där de uppger att de kommer från polisen och att du har blivit utsatt för ett brott, eller att dina bank- eller personuppgifter förekommer i en utredning.

– Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragarna försöker stressa och skrämma sina offer, meddelar polisen.

“Oroväckande tillvägagångssätt”

Dick Johansson, operativ koordinator vid polisens nationella driftcenter, kommenterar situationen.

– Dessa bedragare använder sig av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, och dessa personer är väl förberedda inför samtalet, säger han.

– Det är oroväckande tillvägagångssätt att man utger sig komma från polisen och det är något som i förlängningen kan skada förtroendet för polisen.

“Lägg på luren!”

Polisen förklarar att bedragarna ofta låter telefonsamtal pågå länge för att den som blir uppringd inte ska kunna kontakta anhöriga eller polis.

Polisen riktar en tydlig uppmaning till den som blir drabbad.

– Lägg på luren! Om du blir misstänksam under ett telefonsamtal, avsluta samtalet så tidigt som möjligt, understryker polisen.

– En seriös aktör skickar aldrig hem personal till ditt hem för att hämta upp värdesaker.

Även Riksbanken

Under de senaste åren har bedrägerierna ökat i Sverige.

Även Riksbanken har gått ut med en liknande varning.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Riksbanken varnar svenskarna – “Är helt falskt”

Foto: G. Lambert

Text: Redaktionen