“Faktura” dimper ned i brevlådan – betala inte
2025 01 22
Många svenskar förvånas just nu av vad som ser ut som oväntad faktura i brevlådan.
Under hösten och vintern har det larmats i flera städer och kommuner runtom i Sverige.
Nu tycks “turen” ha kommit till Eskilstuna.
Enligt Svenska kyrkan i staden har det skickats ut brev från ett företag som erbjuder gravskötsel och gravstenstvätt.
Metoden är effektiv eftersom nästan alla har minst en bortgången anhörig vars grav man sköter om då och då.
Men kyrkan pekar på att brevet ser ut som en faktura som ska betalas – när det egentligen handlar om ett valfritt erbjudande.
Av det skälet uppmanas nu alla som fått hem “fakturan” att anmäla detta till Konsumentverket, rapporterar P4 Sörmland.
Som en utpekad målgrupp
Företaget som nämns som avsändare heter “Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB”.
Svenska kyrkan uppmärksammar att brevet kan se ut att komma från dem, vilket alltså inte stämmer.
– Kyrkogårdsförvaltningen vill informera dig som kontaktas av detta företag, som erbjuder gravskötsel, att vi inte har något samarbete med dem, har man tidigare deklarerat i en annan kommun.
"Rent lurendrejeri"
Eskilstuna är långt från den enda staden vars invånare drabbats av liknande utskick – och svenskar med en relation till kyrkan tycks vara en särskilt utpekad målgrupp för blufförsöken.
I november rapporterades det om andra brev från andra företag som uppmanade folk att genomföra en “gravrättsaktivering” för 99 kronor – som egentligen är gratis.
– Det är rent lurendrejeri, det är skamligt att göra människor oroliga på det här sättet, sade Annelie Sjöström, kommunikationschef på Kyrkogårdsförvaltningen, till TV4 vid tillfället.
Anmäl breven
Just de fakturaliknande erbjudandena från Gravskötsel & Omvårdnad verkar ha hållit på i flera år. Det finns rapporter i medierna om saken ända från 2020.
Och med de senaste incidenterna i Eskilstuna tycks utskicken med andra ord inte ha upphört.
Tvärtom.
– Anmäl deras erbjudande till Konsumentverket, uppmanar Svenska kyrkan.
Företaget: Våra kunder är nöjda
På sin hemsida förklarar Gravskötsel & Omvårdnad att man startades 2019 för att “samla alla tjänster och produkter som relaterar till begravningsplatser på en och samma plats”.
– Förutom att leverera tjänster och produkter till anhöriga så vet vi att för många människor är sorgeprocessen efter en bortgången anhörig väldigt känslomässig. För oss är det därför väldigt viktigt att vi behandlar alla kunder med stor omsorg och respekt, framhåller företaget.
Enligt egna uppgifter har man hjälpt över 30 000 kunder.
– Många sms:ar, ringer och mejlar oss och berättar hur tacksamma de är över vårt arbete. Det värmer väldigt mycket när vi får läsa sådana meddelanden.
Foto: Postnord
Text: Redaktionen