FACKET: Gör inte det här på jobbets julfest – då blir du kallad till HR

2024 11 21

Tiden på året har kommit för alla julfester runtom på Sveriges arbetsplatser.

På många jobb är julfesten en efterlängtad tradition och ett tillfälle där man som anställd kan lägga undan jobbet en stund och umgås med sina kollegor under mer avslappnade villkor.

Men det bör nog inte bli för avslappnat.

Trots att det inte är på arbetstid är umgänget fortfarande dina arbetskollegor och du behöver träffa de här personerna igen dagen efter.

Det betonar Anette Smit, arbetsrättslig rådgivare på fackförbundet Unionen.

– Även om det inte är under arbetstid så är det dina kollegor som du umgås med. Om någon uttrycker sig olämpligt eller om en situation skulle uppfattas som obekväm av en kollega, så kan det påverka arbetet och arbetsmiljön framåt, säger hon till Göteborgs-Posten.

Då blir du kallad till HR

Dessutom är det ingen skillnad ur ett juridiskt perspektiv om du begår ett brott på en personalfest eller på en privatfest.

I en del fall kan en sådan handling påverka din anställning.

Och vissa tramp i klaveret under festens blöta timmar kan mycket väl leda till ett allvarligt samtal med HR eller personalavdelningen efteråt.

– Det skulle kunna vara att man kanske inte uppfattar saker när man är på fest, som att man inte ser hur en kollega kanske reagerar. Det är inte alltid man uppfattar sina egna begränsningar och kollegors begränsningar, när alkohol finns med i bilden, säger Anette Smit.

Chefer gjorde en "ligglista"

Med andra ord – var uppmärksam på vad dina kollegor säger och gör.

Det finns exempel från historien på när det har gått riktigt fel.

Ett av dem var på finlandsfärjan Baltic Princess för två år sedan när ett finskt byggföretag skulle ha julfest.

Då rapporterades om folk som kissade i en bastu och möbler som kastades överbord.

Ett annat var på ett Callcenter när chefer gjorde en så kallad “ligglista” om de anställda inför en julfest 2014.

– Man gör inte så här som medmänniska och särskilt inte som chef. Det är omoget och väldigt kränkande, sade en person som arbetade på företaget till Aftonbladet vid tillfället.

Bjöd in strippa

Inte sällan förekommer det våldsamheter i samband med julfester.

Och för några år sedan ryckte polisen ut på en tillstängning i Stockholm på personalrestaurangen Plommonträdet där det hittades avföring i vasken och använda kondomer vid ett skrivbord.

Förra året hamnade även äldreboendet Attendo Care i Halmstad i blåsväder efter att personalen bjudit in en manlig strippa.

– Jag tycker inte det är något som hör hemma på en julfest, speciellt inte när man jobbar med vård och omsorg, sade en anställd till Hallands-Posten då.

Foto: M. Discenza resp R. Teo

Text: Redaktionen


Chokladtillverkare går i konkurs

2025 02 04

Chokladtillverkaren Choki AB går i konkurs.

På måndagen kommer ett nytt konkursbesked.

Den här gången är det chokladtillverkaren Choki - som bland annat låg bakom Huski-chokladen - som tvingas tacka för sig.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Huski har uppmärksammats efter att ha nått sponsringsavtal med bland annat fotbollsklubben Hammarby, och har även synts på Formel 1-bilar.

Choki har dock kämpat med vad som beskrivs som “blygsamma intäkter” samtidigt som kostnaderna för sponsringsavtalen har varit stora.

År 2022 gjorde Choki enligt Breakit ett förlustresultat på 114 miljoner kronor.

“Avvecklar verksamheten”

Under våren 2024 gick dotterbolaget Choki Sweden AB i konkurs - och nu sker det samma med moderbolaget.

– Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet, framgår i ett dokument som Breakit fått tag på.

Enligt den senaste årsredovisningen gjorde Choki AB ett förlustresultat på 79 miljoner.

Konkurserna minskar

De senaste åren har präglats av många konkurser i en rad olika branscher.

En ny rapport från kreditinformationsföretaget UC visar dock att antalet företagskonkurser minskade med 19 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

“Tecken på ljusning”

UC förklarar.

– Efter ett år av berg- och dalbana gällande företagskonkurser noteras nu tecken på ljusning. UC noterar en minskning av konkurser inom byggsektorn, där antalet konkurser minskade med 15 procent. 

– Inom detaljhandeln minskade konkurserna med 8 procent. Hotell- och restaurangbranschen visade också en minskning av konkurser med 18 procent.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

Näringslivet hoppas på att ytterligare räntesänkningar från Riksbanken ska få fart på konjunkturen igen och att svenska konsumenter ska våga spendera mer pengar.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen