FACKET: Gör inte det här på jobbets julfest – då blir du kallad till HR

2024 11 21

Tiden på året har kommit för alla julfester runtom på Sveriges arbetsplatser.

På många jobb är julfesten en efterlängtad tradition och ett tillfälle där man som anställd kan lägga undan jobbet en stund och umgås med sina kollegor under mer avslappnade villkor.

Men det bör nog inte bli för avslappnat.

Trots att det inte är på arbetstid är umgänget fortfarande dina arbetskollegor och du behöver träffa de här personerna igen dagen efter.

Det betonar Anette Smit, arbetsrättslig rådgivare på fackförbundet Unionen.

– Även om det inte är under arbetstid så är det dina kollegor som du umgås med. Om någon uttrycker sig olämpligt eller om en situation skulle uppfattas som obekväm av en kollega, så kan det påverka arbetet och arbetsmiljön framåt, säger hon till Göteborgs-Posten.

Då blir du kallad till HR

Dessutom är det ingen skillnad ur ett juridiskt perspektiv om du begår ett brott på en personalfest eller på en privatfest.

I en del fall kan en sådan handling påverka din anställning.

Och vissa tramp i klaveret under festens blöta timmar kan mycket väl leda till ett allvarligt samtal med HR eller personalavdelningen efteråt.

– Det skulle kunna vara att man kanske inte uppfattar saker när man är på fest, som att man inte ser hur en kollega kanske reagerar. Det är inte alltid man uppfattar sina egna begränsningar och kollegors begränsningar, när alkohol finns med i bilden, säger Anette Smit.

Chefer gjorde en "ligglista"

Med andra ord – var uppmärksam på vad dina kollegor säger och gör.

Det finns exempel från historien på när det har gått riktigt fel.

Ett av dem var på finlandsfärjan Baltic Princess för två år sedan när ett finskt byggföretag skulle ha julfest.

Då rapporterades om folk som kissade i en bastu och möbler som kastades överbord.

Ett annat var på ett Callcenter när chefer gjorde en så kallad “ligglista” om de anställda inför en julfest 2014.

– Man gör inte så här som medmänniska och särskilt inte som chef. Det är omoget och väldigt kränkande, sade en person som arbetade på företaget till Aftonbladet vid tillfället.

Bjöd in strippa

Inte sällan förekommer det våldsamheter i samband med julfester.

Och för några år sedan ryckte polisen ut på en tillstängning i Stockholm på personalrestaurangen Plommonträdet där det hittades avföring i vasken och använda kondomer vid ett skrivbord.

Förra året hamnade även äldreboendet Attendo Care i Halmstad i blåsväder efter att personalen bjudit in en manlig strippa.

– Jag tycker inte det är något som hör hemma på en julfest, speciellt inte när man jobbar med vård och omsorg, sade en anställd till Hallands-Posten då.

Foto: M. Discenza resp R. Teo

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen