Experter: Sverige agerade för sent

2021 05 09

Sverige var för långsamma med åtgärder mot viruset – inte bara förra våren utan även i höstas.

Det var beskedet när professor Jan Albert och Karin Modig, docent i epidemiologi vid Karolinska institutet, summerade Sveriges hantering av pandemin i SVT.

– Vi var väldigt oförberedda. Varje vecka som vi hade skjutit på det hade vi vunnit väldigt mycket, sa Jan Albert i Agenda. Han fick medhåll av docent Karin Modig.

– Jag tror att det var flera saker som gick fel för oss i våras. Vi agerade för sent när det gäller smittspridningen ute i samhället. Man kanske skulle ha agerat tidigare med karantän för resande och annat, säger Karin Modig som anser att Sverige var sena med åtgärder också i höstas.

– Återigen var man sena på bollen – folkhälsomyndigheten, politiker, de som ska gå ut och tala om att nu är det dags att strama åt. Man levde i sensommarens glada dagar lite för länge, säger hon.

Jan Albert framhöll att Anders Tegnells prognos i augusti om relativt låg smittspridning under hösten var fel.

– Jag tror att det kan ha betytt att både de själva, myndigheter och politiker, men också allmänheten inte förstod att nu drar det i gång igen, precis som det gjorde i andra europeiska länder fast några veckor tidigare, förklarar Jan Albert.

ANALYS

Det är av yttersta vikt att Sveriges regering och Folkhälsomyndigheten är självkritiska och klargör vilka saker Sverige gjorde dåligt – och bra – så att vi är mycket bättre förberedda nästa gång en pandemi slår in mot Sverige. Att vi misslyckades under våren är en sak – men det är ännu allvarligare att Sverige även under hösten var för sena med åtgärder trots att myndigheterna visste om hur illa det gick under våren.

[forminator_poll id="3084"]

JUST NU: Kaosscener på Liseberg

2025 06 24

Kaosscener har utbrutit på nöjesfältet Liseberg i Göteborg.

På det populära nöjesfältet Liseberg pågår sommarsäsongen för fullt med ett späckat program och massor av besökare som har kommit för nöje och underhållning.

Men på tisdagseftermiddagen fick de istället se kaosscener inne på en Maxrestaurang på Liseberg.

Norskt storbråk

Ett storbråk med många personer inblandade utbröt på Max på eftermiddagen, rapporterar GP.

Enligt uppgifter ska ett stort slagsmål ha utbrutit mellan två grupper av ungdomar.

Ungdomarna kom från två olika fritidsgårdar i Norge, enligt tidningen.

Vad bråket handlade om är oklart, men en person uppges ha skadats.

– En av personerna har fått något slag mot huvudet och en ambulans har varit på plats, men personen behövde inte föras till sjukhus, säger Lisbergs press- och kommunikationsansvariga Clara Rosendahl till tidningen.

Mamma och dotter skakade

Ordningsvakter har ingripit och polis har redan åkt till nöjesfältet.

En kvinna som var på Max med sin dotter säger att ett 15-tal personer var inblandade i bråket.

– De var jäkligt många, extremt högljudda och arga och kastade tunga pallar och stolar, säger kvinnan, som säger att hon och dottern blivit skakade av händelsen.

Polisen har ännu inte gått ut med någon brottsrubricering.

Späckat sommarschema

Det rör sig alltså om en tråkig händelse på det populära nöjesfältet, som annars har sommarschemat späckat av nöje och underhållning.

Den 4 juli är det exempelvis premiär för Lisebergs nya åkattraktion, Kraftverket. Den beskrivs som Lisebergs ”snurrigaste attraktion någonsin”.

– Upplev extrema utmaningar och hög spänning med hjälp av förnybar urkraft från norr!  Vår snurrigaste åknyhet snurrar dig åt precis alla håll, samtidigt, berättar Liseberg på sin hemsida.

I sommar har Liseberg även en lång rad konserter och evenemang inbokade.

Ikväll spelar Sophie Zelmani på Lilla Scenen, och på torsdag spelar Smash Into Pieces på stora scenen. Sedan följer en lång rad konserter under hela sommaren. Man bjuder även på bland annat humorshower och teaterföreställningar på Lisebergsteatern.

Foto Stefan Karlberg

Text: Redaktionen


Stort larm om samma bransch – många svenskar krävs på pengar

2025 06 24

Över 40 flyttfirmor granskas av Konsumentverket.

Detta eftersom myndigheten mottagit hundratals anmälningar som handlar om flyttjänster som agerat oseriöst.

Bland annat har oseriösa flyttfirmor krävt personer på mer pengar på plats för att få sina saker, eller för att flytten ens ska genomföras, trots att de redan har betalat.

I vissa fall har flyttfirman tagit betalt i förskott och sedan aldrig dykt upp eller kommit vid en helt annan tidpunkt än avtalat.

– Andra konsumenter har blivit av med sina möbler och föremål i samband med flytt. En del klagomål och anmälningar handlar om att man fått sina tillhörigheter skadade, men företaget vägrar ersätta det som skadats, skriver Konsumentverket.

”Utsatta och maktlösa”

Hevi Aziz, jurist på Konsumentverket, konstaterar att flyttbranschen präglas av många oseriösa aktörer.

– Tyvärr förekommer det en hel del oseriösa företag. Konsumenter som drabbats känner sig utsatta och maktlösa.

Ignorerar lagkrav

Konsumentverket utreder 46 företag som blivit anmälda av missnöjda kunder.

Redan i dag kan myndigheten fastslå att flera av företagen saknar tillstånd för yrkestrafik, vilket bryter mot lagen.

LÄS MER: Nya regler för föräldraledighet och sjukpenning – det här gäller 

Uppmanar allmänheten

På sin hemsida går Konsumentverket ut med tips till personer som planerar att anlita en flyttfirma.

Här är samtliga tips:

  • kolla med Transportstyrelsen om företaget har tillstånd för yrkestrafik. Det är ett lagkrav.
  • läsa vad andra har för erfarenheter av företaget. Sök på namnet och läs kommentarer på nätet om företaget. De recensioner som företaget visar upp på sin egen webbplats kanske inte stämmer med omdömena på andra ställen.
  • betala aldrig i förskott. Betala först när flytten är klar och allt har gått bra.
  • välja en flyttfirma som använder sig av Bohag 2010, Allmänna bestämmelser för bohagsflyttning. Det är regler som Konsumentverket och flyttbranschen kommit överens om. Alla flyttfirmor som är medlemmar i Sveriges Åkeriföretag eller Sveriges Möbeltransportörers Förbund måste följa överenskommelsen.
  • se till att det finns ett skriftligt avtal på vad du och flyttfirman kommer överens om, till exempel genom en offert.
  • avtala om pris i förväg. Välj gärna ett fast pris och se till att få priset skriftligt.

LÄS MER: Ica-butik tvingas till nödåtgärder 

Foto: Christian Dubovan

Text: Redaktionen