EXPERTER ENIGA: Hon kan bli Sveriges nästa statsminister

2021 06 28

När vare sig Socialdemokraterna eller Moderaterna kan vara säker på seger i talmansrundorna kan en annan partiledare bli nästa statsminister – nämligen Centerns Annie Lööf.

Statsvetaren Jan Teorell vid Lund Universitet kan tänka sig att en mittenregering där Centern spelar en avgörande roll kan bli ett hett alternativ i de stundande talmansrundorna.

– Alltså en smal mittenregering som kan tolereras av båda sidor. I det fallet kan det bli så att S och C byter roller och Annie Lööf får bilda regering mot att Stefan Löfven får igenom vissa krav på politiskt inflytande, säger Jan Teorell till DN.

Tror likadant

Li Bennich-Björkman professor i statsvetenskap vid Uppsala universitet, bedömer även hon att en mittenregering som får tummen upp av både högersidan och vänstersidan är en trolig utgång.

– Jag tror att någon sorts liten mittenlösning absolut är ett alternativ, det trodde jag redan förra gången. Det är redan så befäst att det är de stora partierna som håller i taktpinnen i svensk politik så just nu handlar det bara om att försöka få till en lösning som funkar fram till det ordinarie valet. De skulle kunna tänka, ”låt Annie Lööf ta det här”, säger hon till DN.

ANALYS

Nu när talman Andreas Norlén tar över rodret kommer en spännande tid att ta vid då det kan komma att bölja fram och tillbaka mellan Lag Löfven och Lag Kristersson. Då ingen sida kan vara säker på seger är det mycket möjligt att man får finna en tredje kandidat. Vänstern, KD och SD är sannolikt för långt från mitten för att finna acceptans av både S och M. Då ligger Centern och Liberalerna nära till hands.

[yop_poll id="286"]

S-KRAVET: Säg ja – annars kan Sverige gå miste om “800 miljoner”

2025 07 17

Sverige har en “unik möjlighet” till att få in hundratals miljoner kronor.

Det anser Socialdemokraterna i Stockholm som syftar på att Sverige ansökt om att stå värd för damernas fotbolls-EM 2029.

Ett fotbolls-EM i Sverige skulle vara mycket mer än en sportfest – det skulle ge ett kraftfullt lyft för den lokala ekonomin. I Stockholm beräknas intäkterna landa på omkring 800 miljoner kronor om vi får arrangera EM här, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd Stockholms stad, i ett uttalande.  

Kravet: säg ja  

Enligt S riskerar dock Sverige att "missa chansen" och snuvas på arrangemanget. Socialdemokraterna menar att det beror på “regeringens ointresse” för frågan.

– Trots ett starkt svenskt engagemang för evenemanget har regeringen ännu inte utlovat något ekonomiskt stöd, framhäver partiet.

I Danmark, som skulle arrangera EM tillsammans med Sverige, har motsvarande 15 miljoner kronor redan låsts upp för saken. Ytterligare 40 miljoner kan följa.  

Kräver tre saker  

Nu kräver S i Stockholm att regeringen säger ja. 

Partiet vill se en nationell evenemangsfond med statliga medel, ett departement och en ansvarig minister för evenemangsfrågor och att huvudstaden ska betraktas som en “nationell resurs”.

Vi är redo att ta ansvar, men vi behöver ett statligt ekonomiskt stöd. Här måste regeringen måste kliva fram, säger Karin Wanngård.

Förbundet: "En milstolpe"

Regeringen eller dess ministrar har hittills inte bemött kritiken eller uttalat sig om Sveriges ansökan.

Socialdemokraternas argument är att turneringen skulle “innebära ett rejält lyft för turism, jobbskapande och lokal ekonomi”.

Tobias Tibell, t.f. generalsekreterare på Svenska Fotbollförbundet, har kallat den preliminära ansökan för “en milstolpe”.

– Nu ska vi ta till oss av den utvärdering som följer från Uefa, och sedan fortsätta det gedigna arbetet tillsammans med DBU (Danmarks fotbollförbund, red. anm.) och våra värdstäder för att i augusti kunna lämna in en så slagkraftig slutversion av EM-ansökan som möjligt, sade han i mars.

Besked till vintern

Beslutet om vilket eller vilka länder som får arrangera EM fattas i december. Tilltänkta värdstäder i Sverige är Stockholm/Solna, Göteborg och Malmö.

Sverige har tidigare arrangerat VM för herrar 1958 och EM 1992 samt VM för damer 1995 och U21-EM 2009.

Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen