Expertens uppmaning till semesterfirare – viktigt att vara försäkrad

2024 06 29

För den som planerar semester utomlands finns det vissa saker som är väldigt viktiga att tänka på.

När man åker på utlandssemester är det väldigt viktigt att se till att man är rätt försäkrad och har rätt dokument med sig.

Annars kan semestern bli en riktigt dyr historia om man har oturen att blir sjuk eller skadad under semestern.

Det viktigaste av allt är att ha en vanlig hemförsäkring.

– Först och främst är det ju att du aldrig ska resa oförsäkrad. Och då är det ju nästan enklast att man vet att man har en hemförsäkring, som de allra flesta har, säger Gabriella Hallberg, jurist på Konsumenternas försäkringsbyrå, till SR.

Men det finns även andra saker som är viktiga att tänka på.

Viktigt stämma av med försäkringsbolaget

Hemförsäkringen täcker in väldigt mycket.

Den gäller dock bara om man blir akut sjuk.

– Har man en pågående sjukdom eller en kronisk sjukdom, då är det viktigt att stämma av med sitt försäkringsbolag, säger Gabriella Hallberg till radiokanalen.

För att vara på den säkra sidan bör man också ta med sig ett så kallat EU-kort.

Det kan man få av Försäkringskassan.

– Den omfattar ju nödvändig och skälig vård för motsvarande den vården som EU-medborgarna får i det landet. Men den täcker till exempel inte hemtransport med ambulansflyg, och det kan bli väldigt dyrt, förklarar hon.

Därför är det viktigt att ha en hemförsäkring samt att ha med sig ett fysiskt försäkringsbevis på resan, där det bland annat finns ett försäkringsnummer samt ett telefonnummer som man kan ringa till om någonting händer.

Skador och stöld

Hemförsäkring är alltså det viktigaste, och kan även ge ersättning vid stöld eller skador på bagage eller liknande, skriver Konsumenternas försäkringsbyrå på sin hemsida.

Man bör dock lämna dyra värdesaker hemma om man kan, eftersom försäkringen kan ha ett maxbelopp.

– Försäkringar kan ha ett maxbelopp för värdefulla saker, och du bör vara särskilt aktsam om dina stöldbegärliga föremål, säger Gabriella Hallberg i ett pressmeddelande.

Konsumenternas försäkringsbyrå påminner också om vikten av att ha ett giltigt pass eller ett nationellt ID-kort med sig, och det är ett extra plus om resehandlingen är giltig sex månader efter hemresedatumet. Det gäller särskilt om man reser till event som EM eller OS, där resenärer kan mötas av förstärkta gräns- och passkontroller.

Foto: Stéphan Valentin

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen