EXPERTEN: Två tips till familjer som bråkar på sommaren

2024 06 16

Det kan vara svårt att hela tiden komma överens med personer man tillbringar mycket tid med.

Därför kommer nu två tips till familjer som bråkar på sommaren.

Det är familjerådgivaren Emil Bolin som förklarar hur man bör tänka och vad som bör prioriteras när det knakar ordentligt mellan familjemedlemmar.

Det finns några saker som specifikt leder till osämja under sommaren.

Förväntningar ett problem

Under sommaren är det många som firar ledighet och värme med att åka iväg på semester eller tillbringa tid med varandra på olika sätt.

Emil Bolin menar att förväntningarna inför vad som komma skall kan vara en sak som bidrar till bråk.

Det första tipset är därmed att prata utförligt om vad alla har för förväntningar.

– Förväntningar behöver vi prata om, annars är risken jättestor att vi kommer bli besvikna. Om man också är lite olika, och har identifierat att man vill olika saker. En kanske vill vara social medan en annan vill vara mer för sig själv, då är det extra viktigt att man pratar om sådana saker, säger Bolin till Sveriges Radio.

Prata med barnen

Det andra tipset handlar om att prata med barnen om vad förväntningar innebär, och tydliggöra att det är okej att allting inte blir som barnen hade hoppats på.

– De har ju förväntningar, så det är toppen att prata med dem om det också. En del förväntningar kommer man behöva säga “nej, det blir inte det här eller det här”, och istället fokusera på vad man kan göra och vad man kommer göra.

Fler tips

En annan sak som tenderar att vara orsak till gräl är förekomsten av skärmtid i olika former.

Där kan det vara bra att veta vad som underlättar.

– Försök undvika att fastna för länge i det klassiska ”slöscrollande” och använd istället skärmarna på ett roligt sätt tillsammans, menar Lisa Thorell, professor i psykologi vid Karolinska Institutet, skriver Gala Magasin.

– Exempelvis genom att spela ett digitalt spel, göra en TikTok-video tillsammans eller göra research till ett gemensamt sommarprojekt.

Kom överens

Familjemedlemmar uppmanas även att komma överens om skärmtidens roll.

– I många familjer är ett av de största irritationsmomenten när någon i deras närhet använder  skärmen vid ett tillfälle man själv inte tycker den ska användas. Försök därför hitta ett bra sätt att tillsammans bestämma när ni använder skärmarna och när ni lägger bort dem.

Foto: V. Gariev

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Stort larm inför svenska sommaren – varningar i flera län

2025 05 15

Stora delar av Sverige kan påverkas av vattenbrist i sommar. Kolla vilka delar av landet här.

Det har regnat ovanligt lite inför sommaren i år – något som märks när man ser till Sveriges grundvattenmagasin.

I vanliga fall brukar dessa vara välfyllda, men inte i år. Den knappa nederbörden har lett till en oro för vattenbrist både i södra Sverige och längs med Norrlands kustremsor.

De regioner som berörs mest är för närvarande Gotlands, Kalmar, Blekinge och Skåne län, rapporterar Sveriges geologiska undersökning, SGU.

– Det är troligt att det blir fler meddelanden (om risk för vattenbrist) framöver om det inte blir blötare väder. Vi bedömer att det finns en förhöjd risk för konsekvenser i sommar, säger Carl-Erik Hjerne, hydrogeolog vid SGU, till SR.

“Dåligt utgångsläge inför sommaren”

SGU varnar i ett nyligt pressmeddelande om att det är svårt att förutspå exakt hur låga grundvattennivåerna blir, eftersom det oftast är som lägst under slutet av sommaren beroende på hur vädret blir under de närmaste månaderna.

Men det är ett dåligt utgångsläge inför sommaren och det blir alltmer troligt att vi kommer få låga eller ovanligt låga grundvattennivåer på många platser i Götaland och Svealand under sommaren, heter det i pressmeddelandet.

Läs mer: Tsunamivarning har utfärdats i Medelhavet

Här är det störst risk för vattenbrist

Enligt SGU finns det också en stor risk för att grundvattenivåerna i de små magasinen kommer att bli ovanligt låga i Götaland samt stora delar av Svealand och Norrlandskusten under juli.

Vad gäller de stora magasinen varnar man särskilt för vattenbrist i Skåne, Blekinge, Småland samt på Öland och Gotland.

– Det gäller dock långt ifrån alla eftersom grundvattentillgången varierar stort mellan olika platser och brunnar. En del upplever aldrig några utmaningar med vattenförsörjningen medan andra återkommande har problem, uppger SGU.

Läs också: Enorm ökning i Sverige väntas – gäller alla med fjärrvärme

Foto: E. Thoresson

Text: Redaktionen