Expert varnar: Då ska du inte handla på nätet

2024 06 02

E-handeln växer och konsumenter uppmanas se till att de har koll på vad som gäller.

Online-shopping kan på många sätt vara krångligt.

Det är inte ovanligt att vara nervös inför att göra misstag som kan få konsekvenser, i synnerhet när man handlar från oseriösa aktörer.

Därför finns det flera saker som är bra att veta om inför handel på nätet.

Expert varnar

Juristen Pelle Flood menar att konsumenter behöver vara medvetna om vad de ger sig in på.

– Det är en djungel och kommer nya företag hela tiden, det är svårt att veta vad som är reko, säger han till TV4.

Tre varningsflaggor

Flood har upprättat tre varningsflaggor som indikerar att det är ett företag som man bör avstå att köpa från.

- Det saknas kontaktuppgifter till företaget.

- Priserna är orimligt låga och det verkar för bra för att vara sant.

- Webbplatsen har dåliga eller inga recensioner.

Genom att undvika oseriösa aktörer och se till att man bara handlar från pålitliga företag kan man undvika det huvudbry som lätt uppstår vid e-handel med problematiska försäljare.

Fler tips

Även Konsumentverket understryker vikten av att bara handla från seriösa företag.

– Sök på företagets namn på internet. Då kan du hitta sidor där andra skriver vad de tycker om företaget, meddelar Konsumentverket.

– Kolla även om företaget finns på sociala medier. Där brukar kunder också kunna lämna omdömen och kommentarer.

Också viktigt

En annan viktig sak att tänka på är hur man betalar.

– Lämna bara ut ditt kontokortsnummer om du ska köpa något. Skicka aldrig dina kortuppgifter via mejl eller kontaktformulär på en webbplats.

– Om du betalar med kreditkort eller mot faktura omfattas köpet av konsumentkreditlagen. Det ger dig ett extra bra skydd. 

– När du handlat på kredit kan du vända dig till kreditgivaren, alltså kortutgivaren, banken, eller företaget du fått fakturan från, och ställa krav på en återbetalning om det uppstår problem.

Förekomsten av företag som agerar på ett sätt som ställer till det för kunder blir allt mer vanligt förekommande och polisen har utfärdat varningar om bedrägerier och lurendrejeri.

Foto: C. Hume

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen