EXPERT: Kommer ske förändringar med svenska kronan

2024 01 04

Svenska kronan tros fortsätta nedåt i januari månad.

Efter en starkare uppgång under slutet av 2023 har den svenska kronan tappat lite igen.

Detta efter ett brutalt år där den svenska valutan haft det mycket tufft gentemot världsvalutor som dollarn och euron.

Nu ger en expert besked om hur han tror att kronkursen kommer att förändras framöver.

Det rapporterar Privata Affärer.

“Kan fortsätta”

Anledningen till att kronan backat något på sistone tros ha att göra med att riskaptiten ur ett globalt perspektiv har kommit av sig.

Det menar SEB:s analyschef Karl Steiner, som även tror att utvecklingen kan fortsätta ett tag till.

– Korrektionen med svagare krona kan fortsätta en stund under januari, säger han till tidningen.

I slutet av året

Däremot tror Steiner att det bara rör sig om en temporär nedgång.

Han förklarar att kronan i slutet av 2024 väntas vara starkare än vad den är idag.

Detta i samband med att USA kan lyckas klara av en så kallad mjuklandning, vilket i sin tur kan leda till räntesänkningar på andra sidan Atlanten, vilket gynnar kronan.

Stor debatt

När den svenska kronan haft det tufft under det senaste året har det varit många som lyft fram euron som ett möjligt alternativ.

Bland annat Liberalerna, som under sommaren presenterade en färdplan för euro i Sverige senast 2028.

– För 20 år sedan röstade Sverige nej till att införa euron. Det är 20 förlorade år för svenskt välstånd och inflytande i Europa. Det är hög tid att vi påbörjar arbetet med att ansluta Sverige till euron, meddelade Liberalerna då.

Vill uppgradera

Liberalerna ser på en möjlig förändring till euron som en “uppgradering till basic till premium” vad gäller det svenska EU-medlemskapet.

– Vi måste ansluta oss till euron, för svensk ekonomi här och nu, för att säkra framtidens jobb och för att underlätta handeln med våra vänner i Europa, framhåller partiet via sin webbsida.

– Att byta till euron skulle också ge oss mer inflytande i EU, så att vi kan driva på unionen i en ansvarsfull riktning, inte minst vad gäller det ekonomiska området.

Foto: Riksbanken

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen