Europeisk storstad inför böter på 3 200 kronor för oanmälda besök

2022 07 02

En av Europas populäraste storstäder ska införa drastiska åtgärder som påverkar de många besökarna och turisterna.

Det är Venedig i norra Italien – eller Venice som staden heter på engelska – som nu beslutat att införa ett betalningssystem som pekas ut som världsunikt.

Klirr i kassan

Venedigs stadsledning hoppas att beslutet ska ge stora intäkter i stadskassan men samtidigt leder beslutet till en del administrativt arbete för alla turister.

Bakgrunden till åtgärden är att en stor del av Venedigs turister endast besöker staden över dagen utan att sova över. Men dagsutflykterna ger inte alls samma intäkter som de besökare som stannar minst en natt.

Varierande pris

Från och med den 16 januari 2023 måste alla som reser till Venedig utan att sova över följa dessa nya regler rapporterar italienska medier:

-Anmäla sig sin ankomst till staden i förväg via Internet.

-Betala i förskott innan besöket.

-Priset blir 108 kronor per besökare

-Lägre pris kan bil aktuellt beroende på säsong och besökstryck samt hur lång tid i förväg man föranmälde sitt besök

Högt bötesbelopp

Om besökare i staden inte kan visa upp en så kallad QR-kod på sin mobil och bevisa sin förbokning och betalning så riskerar de att straffas med böter på hela 3 200 kronor för sitt oanmälda besök.

Förhoppningen är att fler turister ska välja att stanna över på hotell och värdshus vilket gör att de spenderar mer pengar i Venedig.

19 miljoner besökare

Staden har räknat ut att hela 80 procent av besökarna bara stannar över dagen och därmed inte alls spenderar lika mycket pengar i Venedig.

Med tanke på att hela 19 miljoner endagsbesökte vistades i Venedig under 2019 så kan den nya avgiften leda till stora intäkter hoppas stadsledningen.

Alla uppskattar inte förslaget men Venedigs turistchef viftar bort synpunkter om att regeln är negativ och kan leda till färre besökare.

Morötter och piskor

– Vi talar inte om minskade siffor. Vi talar om morötter och piskor, säger turistchefen till tidningen.

Under pandemin har Venedigborna nästan haft staden för sig själva vilket är en stor skillnad i en stad där turisterna annars ofta är i majoritet.

Kraftiga luftföroreningar

Sedan mitten av 1960-talet har turismen till den romantiska kanalstaden ökat stadigt samtidigt som stadens invånarantal minskat. Flera orsaker pekas ut bakom befolkningsminskningen:

-Kraftiga luftföroreningar

-Tilltagande översvämningar

-Höga livsmedelspriser

Grundsyftet med det nya avgiftssystemet är att finna en balans mellan invånare, dagsbesökare och övernattande besökare.
Först i världen

Enligt stadsledningen blir Venedig världens första stad att införa ett avgiftssystem för dagsbesökare.

– För att minska friktionerna mellan dagsbesökare och invånare, framhåller turistchefen.
Venedig har tappat en stor del av sin befolkning de senaste årtiondena och besökarna står för en stor andel av slitaget på stadens infrastruktur.

Det stora besöksantalet späs på av alla kryssningsfartyg med mängder av turister som lägger till i hamnen om dagarna.

Alla passagerare

Enligt det nya avgiftssystemet så måste nu även dessa betala avgiften om inte kryssningsföretaget själva gör det för alla passagerare som går av.

Foto: K. Suman

Text: Redaktionen


JUST NU: Oväntat besked för alla som ska handla mat till midsommar

2025 06 19

Förra veckan konstaterade Statistiska centralbyrån, SCB, ytterligare en ökning av matpriserna inför midsommar.

Från maj förra året har priserna ökat med 5,2 procent, enligt myndigheten.

Men.

Årets midsommartallrik är ändå “ovanligt prisvärd”.

Det säger Marcus Widén, makroekonom på SEB, i ett uttalande kort före den stora festdagen.

– Priserna på midsommarmaten har stigit tydligt mindre än livsmedel generellt.

Jämför med toppen

Enligt storbanken har midsommarindex ofta historiskt legat högre än livsmedelspriserna i stort.

– Men i år har många av de klassiska midsommarrätterna – som sill, ägg och knäckebröd – haft en svagare prisutveckling än många andra livsmedel, framför allt i jämförelse med kaffe som inte ingår i midsommartallriken, säger Marcus Widén.

Ett annat exempel är potatis.

När SCB presenterade sin statistik meddelades det att priset på varan har ökat.

– Priset på potatis har följt den genomsnittliga prisuppgången på livsmedel och stigit drygt fem procent jämfört med maj 2024, sade Carl Mårtensson, statistiker på myndigheten, då.

Och det stämmer visserligen.

Men jämfört med toppen i augusti 2024 har priset dalat 14 procent, understryker Marcus Widén.

– Färskpotatis låg runt 14 kronor kilot i helgen och det är ett bra tecken. Även sillen och äggen har kommit ner i pris, säger ekonomen i en kommentar.

LÄS MER: Dåliga nyheter för alla som gillar räkor

Stor ökning jämfört med 2019

SEB har sex i år i rad granskat matpriserna vid midsommar.

Och även om årets upplaga beskrivs som oväntat prisvärd råder det ingen tvekan om att midsommartallriken blivit dyrare under de senaste åren.

Sedan 2019 har priset på en midsommartallrik ökat med 35 procent, enligt banken.

– Men det är i linje med den generella livsmedelsutvecklingen under samma period, säger Marcus Widén.

LÄS MER: Sms-utskick från “Postnord” når svenskarna – radera direkt

Foto: ICA Sverige resp Foto: P. Mämmelä

Text: Redaktionen


Nytt förbud för bilägare kan bli aktuellt – “svenska folket är redo”

2025 06 19

Rösterna höjs för att förbjuda biltvätt hemma på uppfarten eller gatan.

Tidigare i våras meddelade Robert Dimmlich, initiativtagare till Hållbar biltvätt tillika vd för Organisationen Sveriges Servicestationer, att måttet var rågat.

Från och med nu ska motståndet mot hemmatvättandet växla upp. Ett förbud behöver införas och frågan kommer att lyftas till agendan, meddelar organisationen Hållbar biltvätt.

– Vi har tidigare varit osäkra på om lagstiftning är rätt väg att gå, men har nu bestämt oss för att driva frågan, sade Robert Dimmlich vid tillfället.

Nya beskedet: "Svenska folket är redo"

Initiativgruppen hänvisade då till en undersökning av Norstat som visade att var femte svensk, 21 procent, vill göra det straffbart att tvätta bilen på gatan.

Nu höjs rösten och pressen ytterligare för att driva fram en förändring.

Samma undersökningsinstitut visar att “nio av tio svenskar” skulle följa ett förbud om det införs. Över två miljoner vill att böter ska bli straffet för den som inte gör det, påstår Hållbar biltvätt.

– Det här är ett tydligt besked till politiken. Svenska folket är redo att göra rätt – men staten måste visa vägen. Att en så miljöskadlig vana fortfarande är så utbredd visar att tydligare styrning behövs, säger Robert Dimmlich.

Majoriteten säger nej

Argumentet för att förbjuda biltvätt hemma är att stora mängder skadliga ämnen rinner ut i mark, sjöar och hav, exempelvis oljerester tungmetaller och andra kemikalier.

Hållbar biltvätts och Norstats egen undersökning visar dock att majoriteten, 53 procent, inte vill se ett straff för att tvätta bilen hemma. Av respondenterna har dessutom 26 procent ingen åsikt.

Ett starkare stöd i frågan finns emellertid i kommunerna. En rapport från samma organisation visade förra året att över 80 procent av Sveriges kommuner anser att det behövs lagstiftning mot att tvätta bilen på gatan.

Redan idag kan dock kommunernas respektive miljöförvaltning agera om det krävs.

– Det finns möjlighet för kommunerna att inom vissa geografiska områden som är särskilt känsliga, som exempelvis vattenskyddsområden, att föreskriva förbud mot fordonstvätt på gatan, framhåller Naturvårdsverket.

LÄS MER: Nationalekonom kräver – bensinpriset måste förändras kraftigt

Tusentals kronor

Enligt Villaägarnas riksförbund kan det handla om vite på tusentals kronor om kommunen väljer att ingripa för att efterleva lagen, som kräver att alla som bedriver en nedsmutsande verksamhet ska förebygga och motverka skador på miljön.

Lagen omfattar även privatpersoner.

Foto: E. Mclean

Text: Redaktionen