Europeisk storstad inför böter på 3 200 kronor för oanmälda besök

2022 07 02

En av Europas populäraste storstäder ska införa drastiska åtgärder som påverkar de många besökarna och turisterna.

Det är Venedig i norra Italien – eller Venice som staden heter på engelska – som nu beslutat att införa ett betalningssystem som pekas ut som världsunikt.

Klirr i kassan

Venedigs stadsledning hoppas att beslutet ska ge stora intäkter i stadskassan men samtidigt leder beslutet till en del administrativt arbete för alla turister.

Bakgrunden till åtgärden är att en stor del av Venedigs turister endast besöker staden över dagen utan att sova över. Men dagsutflykterna ger inte alls samma intäkter som de besökare som stannar minst en natt.

Varierande pris

Från och med den 16 januari 2023 måste alla som reser till Venedig utan att sova över följa dessa nya regler rapporterar italienska medier:

-Anmäla sig sin ankomst till staden i förväg via Internet.

-Betala i förskott innan besöket.

-Priset blir 108 kronor per besökare

-Lägre pris kan bil aktuellt beroende på säsong och besökstryck samt hur lång tid i förväg man föranmälde sitt besök

Högt bötesbelopp

Om besökare i staden inte kan visa upp en så kallad QR-kod på sin mobil och bevisa sin förbokning och betalning så riskerar de att straffas med böter på hela 3 200 kronor för sitt oanmälda besök.

Förhoppningen är att fler turister ska välja att stanna över på hotell och värdshus vilket gör att de spenderar mer pengar i Venedig.

19 miljoner besökare

Staden har räknat ut att hela 80 procent av besökarna bara stannar över dagen och därmed inte alls spenderar lika mycket pengar i Venedig.

Med tanke på att hela 19 miljoner endagsbesökte vistades i Venedig under 2019 så kan den nya avgiften leda till stora intäkter hoppas stadsledningen.

Alla uppskattar inte förslaget men Venedigs turistchef viftar bort synpunkter om att regeln är negativ och kan leda till färre besökare.

Morötter och piskor

– Vi talar inte om minskade siffor. Vi talar om morötter och piskor, säger turistchefen till tidningen.

Under pandemin har Venedigborna nästan haft staden för sig själva vilket är en stor skillnad i en stad där turisterna annars ofta är i majoritet.

Kraftiga luftföroreningar

Sedan mitten av 1960-talet har turismen till den romantiska kanalstaden ökat stadigt samtidigt som stadens invånarantal minskat. Flera orsaker pekas ut bakom befolkningsminskningen:

-Kraftiga luftföroreningar

-Tilltagande översvämningar

-Höga livsmedelspriser

Grundsyftet med det nya avgiftssystemet är att finna en balans mellan invånare, dagsbesökare och övernattande besökare.
Först i världen

Enligt stadsledningen blir Venedig världens första stad att införa ett avgiftssystem för dagsbesökare.

– För att minska friktionerna mellan dagsbesökare och invånare, framhåller turistchefen.
Venedig har tappat en stor del av sin befolkning de senaste årtiondena och besökarna står för en stor andel av slitaget på stadens infrastruktur.

Det stora besöksantalet späs på av alla kryssningsfartyg med mängder av turister som lägger till i hamnen om dagarna.

Alla passagerare

Enligt det nya avgiftssystemet så måste nu även dessa betala avgiften om inte kryssningsföretaget själva gör det för alla passagerare som går av.

Foto: K. Suman

Text: Redaktionen


Polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2025 12 09

Under hela vecka 50 råder det nationell trafikvecka i Sverige.

Det innebär att hela landet kommer att kunna märka av en ökad polisnärvaro på vägarna.

Fokus just den här veckan är nykterhet i trafiken.

– Rattfylleri dödar, hjälp oss stoppa det, framhåller Polisen södra Roslagen på sociala medier och fortsätter:

Under nationell trafikvecka vecka 50 (8–14 december) gör polisen extra nykterhetskontroller i hela landet. Alkohol och droger ligger bakom många av årets 174 dödsolyckor.

"Ska bort från vägarna"

Polisen genomför cirka tio nationella trafikveckor om året. Fokuset skiftar och kan vara exempelvis hastighetskontroller eller att upptäcka kriminell aktivitet i trafiken.

Den här veckan handlar det alltså om nykterhet.

– Onyktra förare utsätter både sig själva och andra för livsfara. Våra kontroller ska få bort dem från vägarna – och rädda liv, understryker polisen.

Uppmaningen: tipsa polisen

Polisen går samtidigt ut med en uppmaning till svenskarna. Om du misstänker att någon kör påverkad – tipsa polisen.

– Varje dag kör tusentals påverkade av droger eller alkohol i trafiken, skriver polisen i skånska Klippan på Facebook.

– Tillsammans räddar vi liv. 

Vill du tipsa polisen om någon som kör eller kommer att köra berusad kan du ringa 114 14. Är situationen akut, ring 112.

– Kom ihåg att lämna så mycket information du kan om fordon, tidpunkter, resväg med mera. Du kan vara anonym, uppmanar polisen.

LÄS MER: ”Fullständig katastrof” för alla som vill sälja bilen

Därför informerar polisen i förväg

Visionen för myndighetens trafiksäkerhetsarbete är att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. Att öka andelen nyktra förare beskrivs som ett prioritet i frågan.

Sedan ett tag tillbaka väljer dessutom polisen i förväg att informera om insatserna, vilket har visat sig vara effektivt.

Vårt yttersta mål är alltid att rädda liv, inte att bötfälla så många som möjligt, har Ursula Edström, trafikstrateg vid polisen, tidigare sagt.

LÄS MER: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Foto: Liza Simonsson/Transportstyrelsen

Text: Redaktionen


08dec25

Rysk kollaps

2025 12 09

Rysslands oljeexport kollapsar.

Trots att landet lockar handelspartners med rekordstora rabatter har exporten minskat avsevärt, rapporterar oberoende Moscow Times.

Särkskilt tydlig är nedången i exporten till den viktiga handelspartnern Kina. Detta trots att Ryssland säljer sin råolja till Kina med en rabatt på 5–6 dollar per fat jämfört med referenspriset på Brentolja.

Enligt analysföretaget Kpler handlar det om en rysk kollaps.

Landets sjöburna oljetransporter till Kina sjönk till under 800 000 fat per dag i november – den lägsta nivån sedan februari 2022.

– Jämfört med oktober har exporten minskat med 30–40 procent, eller med 400–500 000 fat per dag, rapporterar Moscow Times med hänvisning till Kplers statistik. 

Amerikanska sanktioner

USA:s sanktioner mot de statliga ryska oljebolagen Rosneft och Lukoil ligger bakom det kraftiga raset.

Indien, Kina och Turkiet – som tillsammans står för omkring 95 procent av den totala importen av rysk råolja – har pausat eller minskat importen på grund av rädsla för sekundära sanktioner och svartlistning..

– Kinas statligt ägda raffinaderier för en konservativ sanktionspolitik och väntar sannolikt på att se hur indiska raffinaderier reagerar eller på att dammet ska lägga sig, säger Kpler-analytikern Johannes Rauball till Moscow Times.

LÄS MER: Jätteattack mot rysk stad – ”70 procent förstört”

Lång trend

Raset i november är en förlängning av en nedåtgående trend för Ryssland. Oljeexporten minskade även i september och oktober.

Omsvängningen på oljemarknaden är ett hårt slag mot den ryska krigskassan. Exporten av olja är avgörande för Kremls finansiering av kriget i Ukraina.

LÄS OCKSÅ: “Värsta vi någonsin sett” – republikaner skyller på Trump

Foto: President of Russia Office 

Text: Redaktionen