EUROPA: Skickar hundratals poliser till gränsen

2023 07 02

Polen agerar efter att människor försökt korsa gränsen.

Under lördagen har omkring 200 personer från Belarus försökt korsa gränsen till Polen.

Polen har beslutat att agera direkt genom att skicka 500 poliser till gränsen för att stärka säkerheten.

5 000 säkerhetsvakter och 2 000 soldater befinner sig redan på plats, rapporterar Politico.

“Spänd situation”

Anledningen till att poliserna skickas till gränsen är för att kontrollera “den spända situationen”.

Det menar landets inrikesminister Mariusz Kaminski.

Sedan början på Rysslands anfallskrig i Ukraina har det spekulerats kring Belarus roll och relation till Ryssland.

Bland annat har ryska vapen och soldater förflyttats i landet.

Wagnerchefen är där

Efter den stora dramatiken angående Wagnerledaren Jevgenij Prigozjin och hans marsch mot Moskva har Belarus president Aleksandr Lukasjenko menat att Prigozjin är i landet.

– Jag ser att Prigozjin redan är på planet. Ja, han är i Belarus i dag, sade Lukasjenko tidigare i veckan enligt CNN.

Vart han befinner sig mer exakt är okänt, men satellitbilder har visat att två flygplan som kopplats till Wagnerledaren landat i Belarus.

Bygger inga läger

Lukasjenko har sagt att Wagnergruppen har erbjudits mark i Belarus men har nekat att det ska byggas några läger för gruppen.

– Vi bygger inga läger än. Men om de vill, kommer vi att tillgodose dem, har han sagt.

Lukasjenko, som länge varit allierad med Putin, har även sagt att han övertygade den ryske diktatorn att inte “förstöra” Wagner.

Många har dödats

Den ukrainske presidenten Volodymyr Zelenskyj menar att så många som 21 000 medlemmar ur Wagnergruppen har dödats i Ukraina.

Zelenskyj understryker att gruppen har lidit enorma förluster.

– Våra trupper dödade 21 000 wagneriter bara i östra Ukraina, säger han och förklarar vidare att 80 000 Wagnerkrigare har skadats.

Det har gått ungefär en vecka sedan Jevgenij Prigozjin ledde sina styrkor i en marsch mot Moskva som senare övergavs.

Text: Redaktionen


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen