EUROPA: Premiärminister vädjar till Nato

2023 01 01

Ökade spänningar i Europa innebär nya osäkerheter som statsledare vill lösa.

Situationen på Balkan har blivit allt mer intensiv under den senaste tiden.

Flera vägblockader har etablerats på gränsen mellan Serbien och Kosovo och relationen mellan länderna svajar ordentligt.

Nu vädjar Kosovos premiärminister Albin Kurti till Nato och vill se organisationen agera, rapporterar Deutsche Welle.

– En betydande förstärkning av Natosoldater och militär utrustning i vårt land skulle säkerställa säkerheten och freden i Kosovo och hela regionen, säger Kurti.

Soldater på plats

Endast 70 av de 400 tyska soldater som beordrats att vara på plats är för närvarande i de fredsbevarande trupperna. 

Kurti anser att den Nato-ledda fredsbevarande styrkan KFOR i Kosovo bör utökas för att bevara freden i området.

Uttalandet kommer efter eskaleringar mellan länderna som haft en dålig relation sedan Kosovo förklarade sig självständigt 2008.

Serbien har ännu inte accepterat Kosovos självständighetsförklaring.

Varit där länge

KFOR är den korta benämningen för Kosovo Force vilket är en Nato-ledd internationell fredsbevarande styrka som varit i landet sedan 1999.

Soldater från 30 olika länder deltar i uppdraget.

“Motståndet är starkt”

Mot slutet av december reste Kosovoserber nya vägspärrar i norra Kosovo, vägspärrar som den kosovanska premiärministern sedan sagt ska rivas.

Sverige är ett av de drygt 100 länder som erkänt Kosovo som en egen stat.

En utmaning för regeringen är att integrera den serbiskdominerade norra delen av Kosovo där motståndet mot den nya statsbildningen är starkt, uppger Utrikespolitiska Institutet.

Ville ändra dokument

I Kosovo är etniska albaner i majoritet bland befolkningen men landet är även hem till omkring 100 000 serber, uppger Bloomberg.

Spänningarna ökade även tidigare under året i augusti när myndigheter i Kosovo ville att den serbiska befolkningen skulle byta registreringsskyltar.

De ville även att den serbiska befolkningen skulle byta personliga dokument utfärdade av Kosovos regering istället för Serbiens.

Foto: M Studzinski

Text: Redaktionen


13nov25

Unikt förbud om bensin- och dieselbilar – första landet i världen

2025 11 13

FN:s klimattoppmöte COP30 fortsätter att skapa rubriker.

Under det två veckors långa mötet försöker världens länder enas om åtgärder för att minska utsläppen.

Nu har ett afrikanskt land tagit ett historiskt kliv.  

Det handlar om Etiopien som blir det första landet i världen att förbjuda import av bensin- och dieselbilar. Från och med 2025 kommer importerade bilar och lastbilar inte längre tillåtas drivas av fossila bränslen.

Syftet med förbudet är att minska koldioxidutsläppen, men också att lindra landets stora bränslebrist och stödja ekonomin. En av Etiopiens största utgifter just nu är import av bränsle, rapporterar The Guardian.

Samtidigt saknar ungefär hälften av landets invånare tillgång till el. Den nyinvigda renässansdammen vid Blå Nilen ska dock åtgärda problemet. Enligt den etiopiska regimen ska dammen, som invigdes i september, förse hela landet med elektricitet.

– Vi har en enorm potential inom förnybar energi, säger landets transportminister Bareo Hassen till The Guardian.

EU har satt deadline

Sverige och övriga medlemsländer i EU har tidigare enats om att nya bilar inte längre kommer att få producera några koldioxidutsläpp från och med 2035. Beslutet innebär i praktiken ett förbud mot försäljning av bensin- och dieselbilar.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

”Parentes i historien”

Miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari (L) har beskrivit elektrifieringen av fordonsflottan som avgörande för den gröna omställningen.

– Förbränningsmotorn är en parentes i historien och det måste alla förstå, sade Pourmokhtari till GP i början av förra året.

Tidöpartierna är dock inte eniga i frågan. Sverigedemokraterna är en stor motståndare till ett förbud mot bensin- och dieselbilar och KD har öppnat för att revidera eller riva upp beslutet.

LÄS OCKSÅ: Akut kris: alla kan tvingas lämna Irans huvudstad 

Foto: Circle K

Text: Redaktionen


JUST NU: Nytt salt rekommenderas – efter stora larmet

2025 11 13

Saltets påverkan på kroppen kan vara större än vi tidigare trott.

Det varnar Hjärt- och Lungfonden för i en stor studie.

Forskningen visar att ett för högt saltintag inte bara påverkar blodtrycket, utan också leder till förändringar i ämnesomsättningen – något som i längden kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Nu går saltproducenten Falksalt ut med en uppmaning till allmänheten.

Företaget rekommenderar svenska folket att välja mineralsalt – som naturligt innehåller 35 procent mindre natrium.

– Vi tycker att det är otroligt bra att riskerna med salt uppmärksammas och att det forskas på området. Vi har under flera år drivit initiativet ”Länge leve folksältan”, där vi vill inspirera fler att salta smartare. Ett enkelt men viktigt steg är att byta ut vanligt bordssalt mot vårt mineralsalt, som naturligt innehåller 35 procent mindre natrium, säger Linda Eriksson, Product Manager på Falksalt.

Hävdar: Flera fördelar

Linda Eriksson slår ett slag för Falksalts eget mineralsalt, som enligt henne har flera fördelar:

- 35 procent mindre natrium än vanligt bordssalt

- 100 procent naturlig förening av natriumklorid och kaliumklorid

- Berikat med jod och mineraler

- Samma goda smak och sälta som vanligt salt

LÄS MER: Oväntad upptäckt om salt – inte bara blodtrycket som påverkas 

FAKTA: Salt och hälsan

- I salt finns natrium som är viktigt för olika funktioner i kroppen. Men mycket natrium kan höja blodtrycket, och det i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke och njurskador.

- I dag uppskattas var fjärde vuxen i Sverige ha högt blodtryck, och närmare hälften av alla över 65 år.

-  Livsmedelsverket rekommenderar att man inte bör få i sig mer än 1 tesked salt (6 gram) per dag. I genomsnitt får vi i oss ungefär dubbelt så mycket salt som rekommenderas. 

Källa: Livsmedelsverket

LÄS OCKSÅ: Putin desperat – vänder sig till Rysslands fattigaste

Foto: mkupiec7

Text: Redaktionen