EUROPA: Premiärminister vädjar till Nato

2023 01 01

Ökade spänningar i Europa innebär nya osäkerheter som statsledare vill lösa.

Situationen på Balkan har blivit allt mer intensiv under den senaste tiden.

Flera vägblockader har etablerats på gränsen mellan Serbien och Kosovo och relationen mellan länderna svajar ordentligt.

Nu vädjar Kosovos premiärminister Albin Kurti till Nato och vill se organisationen agera, rapporterar Deutsche Welle.

– En betydande förstärkning av Natosoldater och militär utrustning i vårt land skulle säkerställa säkerheten och freden i Kosovo och hela regionen, säger Kurti.

Soldater på plats

Endast 70 av de 400 tyska soldater som beordrats att vara på plats är för närvarande i de fredsbevarande trupperna. 

Kurti anser att den Nato-ledda fredsbevarande styrkan KFOR i Kosovo bör utökas för att bevara freden i området.

Uttalandet kommer efter eskaleringar mellan länderna som haft en dålig relation sedan Kosovo förklarade sig självständigt 2008.

Serbien har ännu inte accepterat Kosovos självständighetsförklaring.

Varit där länge

KFOR är den korta benämningen för Kosovo Force vilket är en Nato-ledd internationell fredsbevarande styrka som varit i landet sedan 1999.

Soldater från 30 olika länder deltar i uppdraget.

“Motståndet är starkt”

Mot slutet av december reste Kosovoserber nya vägspärrar i norra Kosovo, vägspärrar som den kosovanska premiärministern sedan sagt ska rivas.

Sverige är ett av de drygt 100 länder som erkänt Kosovo som en egen stat.

En utmaning för regeringen är att integrera den serbiskdominerade norra delen av Kosovo där motståndet mot den nya statsbildningen är starkt, uppger Utrikespolitiska Institutet.

Ville ändra dokument

I Kosovo är etniska albaner i majoritet bland befolkningen men landet är även hem till omkring 100 000 serber, uppger Bloomberg.

Spänningarna ökade även tidigare under året i augusti när myndigheter i Kosovo ville att den serbiska befolkningen skulle byta registreringsskyltar.

De ville även att den serbiska befolkningen skulle byta personliga dokument utfärdade av Kosovos regering istället för Serbiens.

Foto: M Studzinski

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen


Flera bilmodeller får körförbud – redan i år

2025 09 13

Sju bilar riskerar körförbud efter 31 december.

Från december i år börjar svenska operatörer avveckla 2G- och 3G-frekvenserna, som istället används för 4G och 5G.

När 2G- och 3G-nätet stängs ner kan flera bilmodeller i Sverige bli olagliga att köra – bland annat Honda och Volkswagen.

- Vi har de senaste fem åren pratat om utfasningen av 2G och 3G. Nu närmar vi oss slutet för dessa omoderna nät med bara nio månader kvar innan de drar sin sista suck. Om du inte vet om du eller någon närstående påverkas, ta kontakt med det företag där du är kund så får du hjälp att se vad du behöver göra, säger Sara Kebert, nätexpert på Telenor.

eCall-funktion slutar fungera

Denna förändring påverkar inte bara mobiltelefoner och trygghetstelefoner, utan även bilar med eCall-funktion, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

– Om 2G- och 3G-nätverken har fasats ut i deras land eller region kommer eCall-tjänsten inte att fungera och det kommer inte att initieras något nödsamtal i händelse av en olycka – vare sig via airbagutlösning eller ett manuellt utlöst eCall med fordonets SOS-knapp, varnar Honda på sin hemsida.

– Beslutet att fasa ut mobilnäten och efterföljande effekter på fordonets egenskaper och funktioner ligger utanför Hondas kontroll.

Vilka bilar påverkas?

Bland de mest utsatta modellerna från Honda finns Jazz, Civic, HR-V, Honda e, ZR-V och CR-V, medan flera Volkswagen-modeller som Golf, Passat och Tiguan också kan påverkas.

Problem uppstår framför allt för fordon byggda före eCall-kravet 2018.

Konsekvenser för bilägare

Din bil blir inte automatiskt olaglig utan eCall, men när besiktningen omfattar eCall-tjänsten kan felet leda till körförbud.

– Går felet inte att rätta till beläggs bilen med körförbud och får inte framföras på väg, säger Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige, till Transport och Logistik.

Bilägare uppmanas därför att kontrollera om deras bil är beroende av 2G/3G för eCall och vidta åtgärder i tid för att undvika problem vid besiktning.

Foto: Obi

Text: Redaktionen