EUROPA: Kroatien byter valuta till euro

2022 07 12

Landet blir den 20:e medlemmen i valutaunionen.

Det senaste landet som anslöt sig till eurosamarbetet var Litauen år 2015.

Nu tyder allt på att ytterligare en medlem adderas till listan – nämligen det populära turistmålet Kroatien. Det rapporterar Bloomberg.

Sista hinderna röjs

Europeiska unionen kommer under tisdagen att undanröja de allra sista hinderna för Kroatien innan de officiellt kan inleda övergången.

Tre lagar ska godkännas av EU:s finansministrar under ett möte i Bryssel idag.

Ekonomiska villkor

Att få lov att gå med i Europeiska monetära unionen, EMU, kräver att länderna uppfyller en rad ekonomiska villkor. 

Bland annat handlar kraven om låg inflation, en sund statsekonomi, stabil växelkurs och låga lånekostnader, skriver nyhetsbyrån AP via ABC News.

Träder i kraft 1 januari

Kroatien har sedan 1994 använt sig av valutan kuna, som nu blir ett minne blott när euron kommer att ta över från och med 1 januari 2023.

Övergången förväntas få ganska små internationella följder för Kroatien ur ett ekonomiskt perspektiv, men bytet beskrivs som en värdefull politisk signal med tanke på Rysslands krig i Ukraina.

Populärt resemål

Det aktuella landet är ett mycket populärt resmål för turister från hela världen, med sina varma somrar, paradisöar, kristallklara vatten och varma stränder.

Förra året besökte nästan 14 miljoner turister landet enligt Croatia Week, som hänvisar till statistik från den nationella turiststyrelsen i landet.

En ökning med 77 procent jämfört med det extremt coronadrabbade året 2020.

Växla pengar

För alla svenskar som planerar att besöka Kroatien gäller alltså att växla till en annan valuta än tidigare. 

Den nuvarande växelkursen, kuna, är annars ganska fördelaktig för de svenskar som får huvudvärk av att räkna om den inhemska valutan till svenska kronor. 

Förutom att kuna och krona låter ganska lika rent språkligt är växelkursen för närvarande relativt jämbördig – en kuna motsvarar just nu 1,42 svenska kronor.

Foto: Morgan

Text: Redaktionen


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen