EUROPA: Här är länderna där Ukraina har minst stöd

2024 01 14

Den europeiska befolkningens vilja att stötta Ukraina backar.

Det råder fortsatt mycket hårda strider mellan Ukraina och Ryssland.

Rapporter kommer om vissa ryska framsteg i de östra delarna av Ukraina, samtidigt som Volodymyr Zelenskyj vädjar om mer militärt och ekonomiskt stöd.

Nu kommer besked om att det folkliga stödet för att skicka vapen till Ukraina minskat med 5 procentenheter i Europa.

Detta enligt EU:s Eurobarometer.

Minst stöd

Under juni 2023 låg det europeiska folkets stöd på 62 procent, och har nu sjunkit till 57 procent.

Allra minst stöd har Ukraina i Serbien, där endast 15 procent anser att man bör skicka vapen till landet.

Därefter följer länder som Cypern, Bulgarien, Slovakien och Grekland.

Mest stöd

I Sverige har stödet sjunkit något, men ligger alltjämt på andra plats vad gäller de länder som vill ge mest stöd.

På första plats återfinns Albanien med hela 93 procent, två procentenheter mer än Sverige.

Därefter finns bland annat Finland, Nederländerna och Polen med på listan.

– Det är en ödesfråga. Om EU överger Ukraina kan vi i värsta fall få ett militaristiskt, revanschistiskt och diktatoriskt Ryssland mitt i Europa, säger Mats Ekengren, som är professor i statsvetenskap vid Försvarshögskolan, till SVT.

Nya attacker

I samband med att Vladimir Putin utlovat att intensifiera attackerna mot Ukraina har nya anfall med missiler och drönare riktats mot landet.

I helgen har Ryssland attackerat måltavlor i bland annat Tjernihiv och Dnipro.

– Fragmenten av en fientlig missil orsakade förstörelse i det privata bostadsområdet i Tjernihiv. Lyckligtvis skadades inga personer, meddelar den regionala polisen enligt CNN.

Undersöker skadorna

I Dnipro har attacker ställt till med problem men det har inte kommit några uppgifter om dödsfall.

– Vi utreder nu omfattningen av de skador som orsakats av attackerna. Men människor är alltid prioriterade. Som tur är är alla i säkerhet, säger militärchef Serhii Lysak.

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj fortsätter att vädja om västerländskt stöd, och bland annat Storbritannien har aviserat omfattande stödpaket under den senaste tiden.

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen


JUST NU: Halva världen utan internet

2025 10 29

Två av världens största molnleverantörer, Amazon AWS och Microsoft Azure, upplever omfattande störningar.

Nu saknar halva världen internet, rapporterar brittiska Daily Mail.

– Enorm molnkrasch lämnar halva världen utan internet, skriver tidningen. 

"Anmälningar väller in"

Enligt sajten Downdetector började problemen omkring 17.30 svensk tid. Det har utlöst omfattande internetavbrott hos mängder av stora företag.

– Anmälningar väller in från användare som inte kan komma åt molnanslutna tjänster, webbplatser och appar, rapporterar Daily Mail.

Flera jättar är beroende av molntjänster från AWS och Azure – bland annat Microsoft 365, Xbox, Outlook, Starbucks, Airbnb, Disney och Netflix,

Miljontals företag

Att AWS och Azure kollapsar samtidigt är särskilt alarmerande. Tillsammans driver företagen en stor del av den globala internetinfrastrukturen. Över fyra miljoner företag använder AWS, inklusive 90 procent av världens största företag, rapporterar Daily Mail.

Flera användare utrycker frustration över internetavbrottet i sociala medier.

– Först AWS och nu ligger Azure nere. Jag älskar när stora företag äger hälften av internet!!! är ett av många exempel på ilskna kommentarer.

Svenska sajter påverkas

Flera svenska sajter påverkas också av internethaveriet, rapporterar Expressen.

Bland annat ligger SAS och Systembolagets hemsidor nere.

Stora flygplatser, exempelvis brittiska Heathrow, har också problem med sina webbplatser. 

Uppgifter: Här är orsaken

Enligt Microsoft, som äger Azure, misstänks problemen ha orsakats av en nyligen genomförd konfigurationsändring.

Det finns ingen prognos för när problemen kan vara åtgärdade.

Både AWS och Azure uppger att de arbetar för att lösa problemen. 

Det är inte första gången som AWS upplever stora problem. Kvällens händelsen markerar det andra avbrottet på kort tid för molnleverantören.

LÄS OCKSÅ:

Rysk krigsförbrytare eliminerad

EU-MINISTER HOTAR: ”Jämna Moskva med marken”

Foto: 

Text: Redaktionen


29 oktober 2025

LARMET: Kina kan stänga av svenska fordon

2025 10 29

Ett stort avslöjande i Norge väcker oro över Kinas inflytande över kinesiskt tillverkade fordon i Norden.

Det norska transportföretaget Rutter ligger bakom avslöjandet.

Under sommaren lät företaget i hemlighet transportera två av sina elbussar till staden Drammen.

De två bussarna valdes noggrant ut: den ena var en europeisk elbuss tillverkad av VDL i Nederländerna, den andra en helt ny kinesisk modell från Yutong.

Syftet var att kontrollera om det kinesiska företaget har kapacitet att fjärrstyra eller kontrollera bussarna som kör på norska vägar, rapporterar Aftonposten.

Svaret kom omedelbart.

Den nederländska bussen kunde inte stoppas av tillverkaren – medan den kinesiska bussen kunde stängas av och ta emot programuppdateringar som fick hela systemet att krascha.

– Man kan jämföra det med sin mobiltelefon. Över en natt får man en ny uppdatering – och sedan är skärmen bara svart, säger Arild Tjomsland, oberoende konsult och särskild rådgivare vid Universitetet i Sørøst-Norge, till tidningen.

Kinesiska bussar kör runt i Sverige

Sverige kan drabbas av samma sak. Flera elbussar i landet ägs av kinesiska företag – bland annat rullar bussar av det kinesiska märket BYD på vägarna i Blekinge.  

Yutong har också försökt etablera sig i Sverige.

Vy Flygbussarna började testköra en eldriven buss från företaget mellan Stockholm och Arlanda tidigare i år, rapporterar sajten Trafikforum.

LÄS MER: Hastighetsgräns införs för fotgängare – så fort får man gå

SIM-korten rycker

Efter avslöjandet har Norge vidtagit åtgärder. Bussarnas SIM-kort har tagits bort för att förhindra fjärrstyrning.

I Danmarks kan liknande åtgärder bli aktuella. Över 260 bussar från Yutong rullar på danska vägar, rapporterar DR.

Det gäller dock att inte stirra sig blind på elbussarna.

Jeppe Gaard, trafikdirektör på transportföretaget Movia, anser att alla fordon med kinesisk elektronik bör undersökas.

– Det handlar om vilken reglering som ska gälla när man skyddar digitala enheter som är tillgängliga via internet, och särskilt när de kommer från kinesiska tillverkare. Det är tydligt att det här är något som alla parter behöver tänka på, säger han till DR.

LÄS OCKSÅ: Småsparare varnas: Kan förlora 230 000 kronor

Foto: President of Russia Office resp wal_172619

Text: Redaktionen