EU: Många flygbolag lurar kunderna – svensk jätte på listan
2024 05 06
Enligt EU kan så många som 20 flygbolag ägna sig åt systematisk vilseledning.
Den Europeiska kommissionen och EU:s konsumentmyndigheter utreder en rad flygbolag som misstänks lura såväl sina kunder som Europas myndigheter.
Vilseledande reklam
Det handlar om flera typer av vilseledande metoder, där den röda tråden är att flygbolagen på ett eller annat sätt inte bedöms vara ärliga i vad de gör för klimatet och miljön.
Till exempel lockar flera av dem nya kunder genom att hävda att man släpper ut mindre koldioxid än andra flygningar.
– Utan att ge tillräckligt korrekt information om de faktorer som jämförelsen bygger på, framhåller EU-kommissionen i ett pressmeddelande.
Därmed anses man lura kunderna att välja det egna bolaget utan att ha någon grund för påståendet om att bolaget nödvändigtvis skulle vara bättre än andra ur miljösynpunkt.
Man kallar sig även “hållbara”, “gröna” eller “ansvariga” och hävdar att man går mot nettonollutsläpp av växthusgaser, även det utan att presentera vetenskapliga bevis enligt EU.
SAS och Norwegian
Metoden kallas för “greenwashing”.
Bland bolagen som nu anklagas för vilseledande marknadsföring finns svenskbaserade SAS och norska Norwegian.
Även andra jättar i sammanhanget som Air France, KLM, Lufthansa och Finnair finns på listan, enligt Svenska Yle.
Det sistnämnda har även tidigare varit i blåsväder hos finska Konkurrens- och konsumentverket av samma anledning, då myndigheten tvingade flygbolaget att ändra sin reklam.
– Finnair säger i sin marknadsföring att det förnybara flygbränslet de använder minskar utsläppen av växthusgaser med 80 procent. Konsumentombudsmannen säger att konsumenter inte på basis av påståendet kan veta vilken inverkan det förnybara bränslet har på Finnairs utsläpp som helhet, uppgav Yle i vintras.
Sätter deadline: "Kunderna förtjänar det"
EU har nu gett flygbolagen en skarp deadline att svara på kommissionens varning.
Inom 30 dagar måste de ha återkommit – annars kan sanktioner vänta.
– Om vi vill ha ansvarsfulla konsumenter måste vi förse dem med korrekt information. De förtjänar korrekta och vetenskapliga svar, inte vaga eller falska påståenden, säger Vera Jourova, EU:s kommissionär för värderingar och öppenhet, i ett uttalande enligt Reuters.
Så sent som förra månaden fälldes det nederländska flygbolaget KLM på grund av en reklamkampanj som ansågs vilseleda kunder. Reklamen syftade att lyfta fram företagets arbete för miljön.
Foto: D. Dudov resp SAS Group
Text: Redaktionen