EU: Många flygbolag lurar kunderna – svensk jätte på listan

2024 05 06

Enligt EU kan så många som 20 flygbolag ägna sig åt systematisk vilseledning.

Den Europeiska kommissionen och EU:s konsumentmyndigheter utreder en rad flygbolag som misstänks lura såväl sina kunder som Europas myndigheter.

Vilseledande reklam

Det handlar om flera typer av vilseledande metoder, där den röda tråden är att flygbolagen på ett eller annat sätt inte bedöms vara ärliga i vad de gör för klimatet och miljön.

Till exempel lockar flera av dem nya kunder genom att hävda att man släpper ut mindre koldioxid än andra flygningar.

– Utan att ge tillräckligt korrekt information om de faktorer som jämförelsen bygger på, framhåller EU-kommissionen i ett pressmeddelande.

Därmed anses man lura kunderna att välja det egna bolaget utan att ha någon grund för påståendet om att bolaget nödvändigtvis skulle vara bättre än andra ur miljösynpunkt.

Man kallar sig även “hållbara”, “gröna” eller “ansvariga” och hävdar att man går mot nettonollutsläpp av växthusgaser, även det utan att presentera vetenskapliga bevis enligt EU.

SAS och Norwegian

Metoden kallas för “greenwashing”. 

Bland bolagen som nu anklagas för vilseledande marknadsföring finns svenskbaserade SAS och norska Norwegian.

Även andra jättar i sammanhanget som Air France, KLM, Lufthansa och Finnair finns på listan, enligt Svenska Yle.

Det sistnämnda har även tidigare varit i blåsväder hos finska Konkurrens- och konsumentverket av samma anledning, då myndigheten tvingade flygbolaget att ändra sin reklam.

– Finnair säger i sin marknadsföring att det förnybara flygbränslet de använder minskar utsläppen av växthusgaser med 80 procent. Konsumentombudsmannen säger att konsumenter inte på basis av påståendet kan veta vilken inverkan det förnybara bränslet har på Finnairs utsläpp som helhet, uppgav Yle i vintras.

Sätter deadline: "Kunderna förtjänar det"

EU har nu gett flygbolagen en skarp deadline att svara på kommissionens varning.

Inom 30 dagar måste de ha återkommit – annars kan sanktioner vänta.

– Om vi vill ha ansvarsfulla konsumenter måste vi förse dem med korrekt information. De förtjänar korrekta och vetenskapliga svar, inte vaga eller falska påståenden, säger Vera Jourova, EU:s kommissionär för värderingar och öppenhet, i ett uttalande enligt Reuters.

Så sent som förra månaden fälldes det nederländska flygbolaget KLM på grund av en reklamkampanj som ansågs vilseleda kunder. Reklamen syftade att lyfta fram företagets arbete för miljön.

Foto: D. Dudov resp SAS Group

Text: Redaktionen


Ny Bank ID-lösning för alla 8,6 miljoner användare

2024 11 22

Bank-ID ger nu besked om att man utökar tjänsten.

Identifieringstjänsten kommer framöver att kunna erbjuda sina tjänster även utomlands.

Det innebär att Sveriges 8,6 miljoner användare får möjlighet att identifiera sig i offentliga e-tjänster utomlands.

Det framhåller Bank-ID via sin webbsida.

Från nästa år

Från och med nästa år kommer alla användare att kunna identifiera sig med BankID i utländska offentliga e-tjänster.

– På uppdrag av oss på BankID har DIGG gjort en anmälan som gör det möjligt för svenskar att identifiera sig med BankID i offentliga e-tjänster utomlands, med start nästa år, förklarar identifieringstjänsten.

– Det innebär att det blir enklare, smidigare och säkrare för svenskar att identifiera sig i offentliga e-tjänster utomlands.

“Ett första steg”

Kaisa Fexe, tillförordnad vd för Bank-ID, förklarar att det hela är ett första steg av en större process.

– Under nästa år kommer samtliga 8,6 miljoner BankID-användare få möjligheten att identifiera sig med BankID i utländska offentliga e-tjänster, säger hon.

– Samordningen av digitaliseringen i Europa går framåt och det här är bara ett första steg för våra svenska medborgare att använda BankID inom EU.

Kan gå snabbt

När en e-legitimation gått igenom anmälningsprocessen har länderna ett år på sig att göra det möjligt att använda e-legitimationen i sina offentliga digitala tjänster.

Dock framhåller Bank-ID att det ofta går snabbare än så.

Det är nämligen obligatoriskt för offentliga myndigheter inom EU/EES att tillåta identifiering med alla e-legitimationer som gått igenom processen.

Allt tydligare plats

Bank-ID fortsätter.

– Vi är glada att ha påbörjat denna process och ser fram emot att offentliga myndigheter erbjuder BankID som identifieringsmetod redan nästa år.

Betaltjänster och identifieringstjänster tar allt större plats i en framåtlutad digitaliserad värld.

Beskedet från Bank-ID är ett exempel på ytterligare sammankoppling av sådana tjänster mellan länder.

Kritiker pekar på cyberattacker och digitala osäkerheter som potentiella hot mot en sådan tillväxt.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Restaurangkedja går i konkurs

2024 11 22

En restaurangkedja som grundades 2019 ser nu ut att gå i konkurs.

Under de senaste åren har det kulinariska fenomenet Poké Bowls blivit allt större.

Det rör sig om ett sushi-liknande snabbmatsalternativ där exempelvis lax, ris och olika grönsaker blandas.

En av restaurangkedjorna som erbjuder Poké Bowls - Oh Poké - ser nu ut att gå i konkurs.

Det framgår av information från bland annat Alla Bolag och Bolagsfakta.

Grundades 2019

Bolaget grundades 2019 och har flera restauranger runt om i landet.

Totalt har Oh Poké 77 anställda, men ser nu ut att stänga ner och det går inte längre att besöka kedjans webbsida.

En av grundarna, Shadlee Ismail, sade följande till Breakit i samband med kedjans framväxt:

– Vi brukar alltid prata business på familjemiddagarna och jag har alltid tyckt att deras koncept går att skala upp, att det går att göra ett Espresso House av det.

Kommer från Hawaii

Fenomenet Poké Bowl kommer ursprungligen från Hawaii och baseras på fisk och ris.

– Poké har sitt ursprung i hawaiiansk husmanskost, ordet betyder att dela eller skära itu, förklarar Ica.

– Rätten ser olika ut, men basen med ris, marinerad fisk och grönsaker är ofta densamma.

Viss ljusning

Kreditupplysningsbolaget UC framhåller att det tycks finnas viss ljusning i svensk ekonomi, men att återhämtningen går trögt.

Detta efter flera år av återkommande konkurser i flera branscher och svag tillväxt i Sverige.

– I oktober minskade konkurser i byggindustrin med 16 procent och inom restaurang- och hotellverksamhet med 14 procent, förklarar UC.

– Inom detaljhandeln ökade antalet konkurser med 8 procent jämfört med samma period förra året. Samtidigt har etableringen av nya företag minskat med cirka 9 procent, vilket reflekterar den fortsatt osäkra marknadssituationen.  

Fortsatta räntesänkningar

Under tredje kvartalet 2024 minskade Sveriges BNP marginellt med 0,1 procent, vilket indikerar en avmattad ekonomisk utveckling. 

– Minskningen speglar bland annat en minskad inhemsk efterfrågan, något som linjerar med de ökade konkurserna inom detaljhandeln, fortsätter UC.

Företag och konsumenter sätter hopp till att fortsatta räntesänkningar ska få fart på ekonomin igen.

Foto: T. Mossholder

Text: Redaktionen