26 september 2025

Ett glas om dagen minskar risken för vanlig cancerform

2025 09 26

Ett glas av vanlig mejeridryck kan minska risken för tarmcancer.

Det är sedan tidigare känt att vår kost och våra dryckesvanor har ett tydligt samband med risken att drabbas av cancer.

En ny studie visar att mejeriprodukter och kalcium kan minska risken för tarmcancer, medan alkohol och processat kött ökar den, rapporterar Illustrerad Vetenskap.

Mejeriprodukter ger skydd

Forskare vid universitetet i Oxford och samarbetspartners i Nya Zeeland och USA har granskat nästan 100 olika livsmedel och näringsämnen för att se deras samband med tarmcancer.

Studien, publicerad i Nature Communications, visar att mejeriprodukter hjälper till att skydda mot tjock- och ändtarmscancer.

Produkter som mjölk och yoghurt minskade risken, enligt studien, med upp till 17 procent.

– Detta är den mest omfattande enskilda studien som någonsin genomförts om sambandet mellan kost och tarmcancer, och den belyser kalciums potentiella roll i utvecklingen av denna sjukdom, säger Dr Keren Papier, näringsepidemiolog vid Oxford Population Health och huvudförfattare av studien.

– Ytterligare forskning behövs dock för att förstå de potentiella hälsoeffekterna av att öka kalciumintaget för olika befolkningsgrupper.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Kalciumets roll

Enligt studien hänger de positiva effekterna ihop med kalciuminnehållet i produkterna.

Forskarna konstaterade att 300 milligram kalcium per dag minskade risken för tarmcancer med nästan en femtedel.

Danska hälsomyndigheter menar att ett glas mjölk på 250 milliliter motsvarar detta kalciumintag.

Livsmedel som ökar risken

I andra änden av spektrumet identifierar forskarna livsmedel som ökar risken för tarmcancer.

Bara 20 gram alkohol per dag, motsvarande ett stort glas rött vin, ökade risken med 15 procent, medan 30 gram rött och processat kött ökade risken med åtta procent.

– Tarmcancer är en av de vanligaste cancerformerna, vilket är anledningen till att det är så viktigt att vi vet hur man förebygger den, säger Sophia Lowes, hälsoinformationschef på Cancer Research UK.

– Att upprätthålla en hälsosam och balanserad kost, tillsammans med en hälsosam vikt och att sluta röka, är ett av de bästa sätten att minska risken för tarmcancer. Detta inkluderar att minska på alkohol och rött och bearbetat kött, samt att äta mycket frukt, grönsaker och fullkorn.

LÄS MER: Sveriges bästa varumärke är utsett – bättre än Systembolaget

Foto: E Akyurt

Text: Redaktionen


Moskva brinner

2026 08 16

Drönare har slagit ner i Moskva oblast.

Tidigt på söndagsmorgonen har bilder och filmklipp börjat cirkulera på en kraftig brand i Moskva oblast.

Flera måltavlor har attackerats.

Bland annat har ett lager tillhörande den ryska e-handelsjätten Wildberries fått besök av ukrainska drönare, rapporterar Kyiv Independent.

Moskva brinner

Ukrainska styrkor har attackerat Wildberries-lagret samt städer över hela Moskva oblast i en omfattande nattlig attack.

En kraftig brand har brutit ut i lagret belägen i byn Koledino nära staden Moskva.

Stora lågor och rökmoln som stiger mot himlen syns på bilder och filmklipp som cirkulerar på sociala medier.

Inte bara Wildberries

Men det är inte bara Wildberries som har attackerats under natten.

– I staden Domodedovo sattes produktions- och logistikkomplexet Severnoye Domodedovo i brand i samband med attacken.

Rapporter om nedslag av ukrainska drönare kommer också från staden Chekhov, men där är det för närvarande oklart vad som har träffats.

Läs mer: Drönare vid turistresort

Ännu en smäll

Sedan mitten av juli har Ukrainas styrkor träffat åtminstone 24 lager tillhörande e-handelsjätten, rapporterar United24Media.

Ukraina ser företaget som ett legitimt militärt mål i och med att Wildberries säljer olika typer av militära produkter, däribland drönare och militärkläder.

Omkring en tredjedel av Wildberries lagerkapacitet har slagits ut i samband med attackerna. 

Därför Wildberries

Anledningen till attackerna mot Wildberries är att ställa till det för den ryska militären och ekonomin.

Det berättar Serhij Kuzan, ordförande för Ukrainas centrum för säkerhet och samarbete.

– Det huvudsakliga syftet med att slå till mot Wildberries lagerlokaler är att störa den ryska logistiken samt försörjningen av produkter med dubbla användningsområden, kritisk elektronik, sanktionsbelagda varor och liknande till den ryska armén och ryska vapentillverkare, säger Kuzan till BBC.

Läs mer: Ryska företag vädjar till Kreml

Foto: Exilenova+ / Sociala medier

Text: Redaktionen


Sveriges bilister överens – ny lag måste införas

2026 08 16

Svenska bilister vill se en ny lag för fotgängare.

För ett par år sedan framförde socialdemokratiska ledamöter en motion om lagstadgad skyldighet att bära reflex när det är mörkt ute.

En undersökning visar samtidigt att åtta av tio svenska bilister vill se samma lagkrav.

Frågan kan komma att aktualiseras på nytt vid ett regeringsskifte.

Ny lag kan införas

Var tredje gångtrafikant, 34 procent, använder aldrig eller sällan reflex i mörker.

Detta enligt en undersökning från Synoptik.

Majoriteten av landets bilister vill se ett lagkrav för gångtrafikanter att bära reflex i mörker, någonting som skulle kunna bli verklighet vid ett regeringsskifte.

Tidigare förslag

I dagsläget ligger inget sådant förslag på bordet.

Men för ett par år sedan framförde Fredrik Lundh Sammeli (S), Linus Sköld (S) och Ida Karkiainen (S) en motion om saken.

– Enligt nuvarande lagstiftning i Sverige ska cyklar, mopeder, rullstolar, sparkar, traktorer, hästfordon och släpfordon som dras av traktorer eller motorredskap vara utrustade med reflexer vid färd i mörker. Det finns dock ingen motsvarande lag som ålägger fotgängare att bära reflex, menades det då.

Läs mer: Dagligvaruhandeln växer

“Bör överväga”

Lundh Sammeli, Sköld och Karkiainen blickade mot Sveriges grannland i öst för inspiration.

– I Finland är det lagstadgat att fotgängare som rör sig på väg under mörker ska bära en ändamålsenlig reflex. Detta är en princip som Sverige bör överväga att införa. 

“Förståeligt”

Åtta av tio bilister vill införa en reflexlag för gångtrafikanter i mörker, likt den som redan finns för cyklister. 

– En säker och trygg trafikmiljö handlar om ett samspel mellan alla trafikanter, sade Synoptiks Cecilia Blom Hesselgren i samband med undersökningen.

– Med tanke på att så få fotgängare bär reflex i mörkret är det förståeligt att bilisterna välkomnar ett lagkrav. Av egen erfarenhet som förare vet man hur stor skillnad reflexen gör för synligheten i mörker.

Läs mer: Svenskt spannmål klarade sig från värmen

Foto: T. Pal

Text: Redaktionen