20 november 2025

Enormt bakslag för regeringen – kan svika vallöfte

2022 12 15

Sveriges regering kan behöva backa från löfte gjort inför valet.

Innan valet menade Ebba Busch (KD) att att nivån på reduktionsplikten skulle sänkas till 6 procent och ligga kvar där framöver.

Nu kommer uppgifter som pekar på att regeringen kan vara på väg att backa från sitt löfte om sänkt reduktionsplikt.

Anledningen uppges vara EU:s skärpta utsläppskrav, rapporterar DN.

Vatten över huvudet

Med tanke på EU:s krav handlar det för regeringen om att antingen behålla den nuvarande reduktionsplikten eller betala miljardbelopp.

Källor till DN menar att regeringen tagit sig vatten över huvudet vad gäller löftet om sänkt reduktionsplikt och billigare bensin.

Regeringen har nog lovat saker som man inte riktigt förstod vad de innebar, säger en källa.

Utlovade billigare bensin

Inför den gångna valrörelsen utlovade högerpartierna billigare bensin och diesel.

Sverigedemokraterna utlovade en sänkning på 10 kronor vad gäller diesel, medan Moderaterna ville se en sänkning på 5 kronor.

I budgeten för 2023 var sänkningen 41 öre för diesel och 14 öre för bensin.

Undersöker i tysthet

Regeringen uppges i tysthet undersöka en marginell sänkning av reduktionsplikten, långt under vad de lovat.

Reduktionsplikten är ämnad att bidra till det nationella målet om 70 procent minskade växthusgasutsläpp från inrikes transporter till 2030.

– Alla drivmedelsleverantörer måste minska växthusgasutsläppen från berörda drivmedel med en viss procentsats. Reduktionsplikten innebär ett mer långsiktigt styrmedel jämfört med tidigare skattenedsättning och bidrar till användningen av mer klimatsmarta biodrivmedel, uppger Energimyndigheten.

På grund av EU

EU:s klimatmål innebär att Sverige behöver reducera utsläppen med 50 procent till 2030 mot 2005.

Klimatmålen innebär även att EU:s utsläpp ska minska med 55 procent till 2030 jämfört med 1990.

I onsdags förra veckan gav regeringen Energimyndigheten i uppdrag att se hur mycket reduktionsplikten kan sänkas utan att det bryter mot EU:s utsläppskrav.

Foto: N. Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


19 dec 2025

Norwegian sätter in direktflyg – ingen konkurrent vill flyga dit

2025 12 20

Norwegian satsar på en ny direktlinje under 2026.

Flygbolaget kommer i juni 2026 inviga den nya linjen som kommer trafikeras två gånger i veckan.

– Den 27 juni 2026 inviger Norwegian sin första direktlinje mellan Köpenhamn och Tbilisi, uppger Norwegian.

– Det är första gången Georgiens huvudstad får direktflyg från Norden – ett steg som väntas underlätta resandet för både turister och affärsresenärer.

Välkomnas av Georgien

Beskedet välkomnas i Georgien som tror att den nya direktlinjen kommer bli värdefull för båda länderna.

– Den här nya rutten representerar ett viktigt steg i att stärka Georgiens förbindelser med norra Europa och skapa fler möjligheter till kulturutbyte, växande turism och affärssamarbeten, säger chefen för Georgiens nationella turistorganisation, Maia Omiadze, i ett uttalande.

Restiden halveras

I dagsläget kräver resor från Skandinavien till Georgiens huvudstad minst ett byte och restiden blir därav oftast uppemot elva timmar.

Med den nya linjen kortas tiden ner ordentligt, då flyget endast kommer ta omkring 4,5 timmar.

– Vi ser fram emot att välkomna fler turister från Danmark och södra Sverige för att upptäcka Georgiens mångsidiga upplevelser, rika historia och varma gästfrihet – där tiden står stilla, säger Maia Omiadze.

LÄS OCKSÅ: BEKRÄFTAT: Här är årets smartaste bilköp

Georgien

Georgien ligger på gränsen mellan Europa och Asien.

Landet har en kuststräcka vid Svarta havet men sträcker sig också högt upp i Kaukasusbergen.

Sidenvägen passerar landet och regionen har därför varit en mötesplats för världens civilisationer under historien.

Gränsar mot Ryssland

I norr gränsar Georgien till Ryssland.

Söder om landet ligger Armenien och Turkiet och Azerbajdzjan ligger österut.

– Georgien har identifierat de skandinaviska länderna som en av de viktigaste marknaderna i processen att utveckla flyg- och turismsektorerna, uppger Norwegian.

– Norwegians direktlinje möjliggör både affärs- och fritidsresor från Nordeuropa, vilket kommer att bredda Georgiens synlighet i en region där direkt tillgång fram till nu har varit begränsad.

LÄS OCKSÅ: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen


Chocken: tysk storstad nära konkurs

2025 12 19

Pengarna är slut och enorma besparingar krävs.

Stuttgart står på randen till konkurs.

Nu går den tyska storstaden ut med en drastisk varning.

– Utgifterna överstiger intäkterna. Mot denna bakgrund är nya skulder oundvikliga från och med 2026, eftersom brådskande investeringar enbart kan finansieras genom lån, framhåller Stuttgart stad enligt tyska tidningen Bild.

"Bilens huvudstad"

Stuttgart, med drygt 600 000 invånare, beskrivs ofta som “bilens huvudstad”. Här började Karl Benz och Gottlieb Daimler utveckla världens första fungerande bilar i slutet av 1800-talet.

Både Mercedes-Benz och Proche har sitt hjärta i staden, vilket gör platsen unik. Ingen annan stad har två stå inflytesrika bilmärken med rötterna så nära.

Dessutom är Stuttgart även centrum för avancerad ingenjörskonst, forskning och innovation och ett enormt nätverk av underleverantörer inom fordonsindustrin.

Men nu har de kommunala skatteintäkterna från företag minskat kraftigt, till följd av att bilbranschen är i kris.

Vill låna 2,4 miljarder euro

Bild beskriver Stuttgart som “nästan bankrutt”.

– Stadens beräknade likviditet vid slutet av 2025 ligger under noll, konstaterar också staden i ett officiellt uttalande.

Mellan 2026 och 2030 väntas det årliga budgetunderskottet ligga på flera hundra miljoner euro. Stuttgart vill därför ha totalt 2,4 miljarder euro i lån till just 2030 för att kunna finansiera nödvändiga investeringar.

LÄS MER: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Stänger bilfabrik

Bilkrisen i Tyskland visar sig även på andra håll i landet.

Tidigare i veckan meddelade giganten Volkswagen att man för första gången någonsin stänger en fabrik på tysk mark.

Det är biljättens fabrik i Dresden som efter 20 år kommer att tillverka sin sista bil, rapporterar Financial Times.

Volkswagen har tidigare behövt pausa produktionen i vissa fabriker i Tyskland, exempelvis i Zwickau och Emden. Anledningen har varit svag efterfrågan på några elbilsmodeller.

LÄS MER: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: C. Lue

Text: Redaktionen