ENORMA SUMMAN: Så mycket har kriget kostat Putin

2022 11 25

Ryssland har spenderat hiskeliga 82 miljarder dollar, motsvarande 850 miljarder kronor, på sitt brutala anfallskrig i Ukraina.

Siffran innefattar endast kostnader för militära utgifter, rapporterar Forbes.

Enligt tidningens granskning utgör summan en fjärdedel av Rysslands årliga budget.

10 000 till 50 000 granater varje dag

Efter den inledande snabboffensiven mot Ukrainas huvudstad Kyiv har den ryska armén övergått till mer traditionell rysk krigsföring.

De ryska styrkorna har försökt pressa tillbaka ukrainarna genom att skjuta stora mängder artilleri mot områden där de tror att motståndaren befinner sig. Efter en längre tids beskjutning beordras de ryska styrkorna att avancera framåt.  

Krigsföringen kräver enorma resurser. Den ryska armén beräknas ha använt 10 000 till 50 000 artilleripjäser per dag under kriget.

En granat värderas till 1 000 dollar, erfar Forbes.  

Det innebär följaktligen att Kreml spenderat över 5,5 miljarder på enbart artilleri.

Avfyrat drygt 4 000 robotar

Samtidigt fortsätter Rysslands terrorbombningar av ukrainska städer.

Under krigets gång har den ryska armén avfyrat drygt 4 000 robotar mot olika mål i Ukraina. Den genomsnittliga kostnaden för en rysk robot beräknas till 3 miljoner dollar, uppger Forbes.

Utöver kostnader för artilleri och långdistansrobotar har Ryssland förlorat 278 stridsflygplan som i genomsnitt kostar 18 miljoner dollar styck.

Ryssland har även förlorat 261 helikoptrar. Varje helikopter värderas till 10,4 miljoner dollar i genomsnitt.

Den totala kostnaden för förlorade stridsflygplan och helikoptrar uppgår till åtta miljarder dollar, rapporterar Forbes.

Halva Kyiv fortfarande strömlöst

Trots enorma utgifter fortsätter Moskva sitt brutala krig mot Ukraina. I onsdags lanserade Ryssland en massbeskjutning mot flera ukrainska städer.

Två dagar senare är halva Kyiv fortfarande utan ström. Det uppger huvudstadens statsförvaltning på Telegram.

Statsförvaltningen betonar att arbetet med att återställa el- och vattenförsörjningen för hela staden pågår för fullt.

Foto: President of Russia Office   

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen