En av fem svenskar lider av samma besvär – arbetsplatsen pekas ut

2025 01 20

Hela 20 procent av svenska folket lider av återkommande besvär som kopplas till inomhusmiljön i skolor, bostäder och arbetsplatser.

Det visar färsk statistik från Folkhälsomyndigheten, som vart fjärde år genomför en omfattande undersökning för att kartlägga hur den fysiska miljön påverkar folkhälsan. 

De mest förekommande besvären från inomhusmiljö  är huvudvärk, trötthet och irriterad näsa. En av fem svenskar drabbas av besvären minst en gång i veckan.

Folkhälsomyndigheten ser allvarligt på statistiken.

– Vi tillbringar merparten av vår tid inomhus som därför är av stor betydelse för hälsan. För att inte olägenhet för människors hälsa ska uppstå, ska en bostad särskilt ge skydd mot värme, kyla, drag, fukt, buller, radon, luftföroreningar och andra liknande störningar, framhåller myndigheten.

Buller pekas ut

Den miljöexponering som påverkar människor mest är trafikbuller.

En av tio uppger att de får nattsömnen avbruten på grund av fenomenet, som ökat de senaste åren.

– Sömnstörningar är en av de allvarligaste effekterna av buller. De kan bidra till hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och försämrad kognitiv utveckling hos barn. Vi behöver planera samhället med mindre trafik och mer grönska, så vi får goda ljudmiljöer och samtidigt friskare luft.

Det säger Folkhälsomyndighetens utredaren Ida Knutsson i ett uttalande.

Två miljoner svenskar

Enligt Folkhälsomyndigheten påverkas nattsömnen för två miljoner svenskar av trafikbuller.

– Uppskattningar visar att nästan 20 procent av Sveriges befolkning, motsvarande 2 miljoner människor, är utsatta för trafikbuller där den dygnsekvivalenta ljudnivån utomhus vid fasad överstiger 55 dBA, framhåller FHM.

Buller kan också påverka hörselförmågan.

– Lätta bullerskador som uppkommit vid ung ålder kan utgöra ett sämre utgångsläge inför kommande åldersrelaterade hörselförsämringar. Detta är en viktig aspekt för att skydda barn och unga från potentiellt hörselskadande exponering, skriver myndigheten.

Foto: J. Goodman

Text: Redaktionen


Ikeavaruhus har akutstängt – bransch i chock

2025 10 10

Ikeas varuhus i Uppsala tvingas hålla stängt.

Butiken har varit ett av Sveriges största varuhus.

Men för närvarande är det långtidsstängt.

Anledningen är att det har slagits larm om att brister upptäckts i byggnadens bärande konstruktion, rapporterar UNT.

Framför allt saknas det järnstänger som ska göra att betongbalkarna bär, vilket bland annat har som syfte att begränsa skador och förhindra att hela varuhuset rasar vid händelse av exempelvis sabotage.

Dessutom har ritningarna som ska visa att det finns armering försvunnit, eftersom det gått över tio år sedan dokumentationen upprättades.

"Sanningen måste komma fram"

Byggjätten Peab, som hävdar att det inte finns någon rasrisk, har tagit på sig ansvaret för att åtgärda bristerna i varuhuset.

Men att Ikea och Peab gjort upp om saken på egen hand innebär att allmänheten kan gå miste om värdefull information om vad som egentligen försiggår, menar Johan Silwerbrand, professor på Kungliga Tekniska högskolan, KTH, och expert på konstruktionslära. 

– Det är sorgligt på ett sätt när parter gör upp i godo, om inte hela sanningen kommer fram. Då kan samma fel göras i framtiden, säger han till UNT.

Branschen i chock

Sven Thelandersson, expert på robusthet och verksam vid Lunds tekniska högskola, säger att han inte har någon aning om hur det har kunnat ske. 

Och i Uppsala är folk i branschen “chockade” till följd av att Ikeavaruhuset måste hålla stängt, skriver lokaltidningen.

– Alltså, det här är jättesvårt att begripa och förstås en stor snackis, säger en långt erfaren person från stadens byggsektor till UNT.

Ytterligare en källa framhäver att det är “svårt att förstå” att det finns brister med tanke på att Ikea har en hög säkerhetsklassning.

LÄS MER: Coop öppnar ny jättebutik – ”Dubbelt så stor”

Kan hålla stängt ett år

Sedan varuhuset i Uppsala stängde har Ikea öppnat en tillfällig butik på 3 000 kvadratmeter i Uppsala.

 Vi vet att många kunder har saknat varuhusbesöket och för oss på IKEA är tillgängligheten för våra kunder viktigt, säger Jessica Öhlund, varuhuschef på Ikea Uppsala, i ett uttalande.

Det tillfälliga varuhuset ligger i XXL:s tidigare lokaler i Boländerna.

– De senaste åren har IKEA Sverige öppnat flera varuhus i mindre format i Sverige och vi har tagit med oss många av de lärdomarna i arbetet med att öppna det här varuhuset.

Ikea uppskattar att det ordinarie varuhuset kan hålla stängt fram till sommaren nästa år.

LÄS MER: Willys hemsida kraschade – enormt intresse

Foto: Ikea/pressbild

Text: Redaktionen


10 okt 2025

Vanlig funktion i bilar tas bort – nya regler införs

2025 10 10

De omtalade pekskärmarna i bilar är på väg att bli historia.

Skärmen betraktas av många som störig och distraherande och flera biltillverkare har redan meddelat att funktionen kommer slopas.

Nu är nya regler på väg som gör att ännu fler kan följa.

Detta eftersom Euro Ncap, ett oberoende europeiskt samarbetsorgan som utvärderar säkerheten hos nya bilmodeller, går fram med nya villkor för vad som krävs för att en bil ska få fem stjärnor i deras krocktest.

– Att inte få fem stjärnor i Euro Ncaps krocktester är en katastrof för de flesta bilmärken, skriver bilmagasinet Auto Motor Sport.

Klassiska knappar gör comeback

Istället för pekskärmar med touchfunktion kommer Euro Ncap att premiera bilar som använder sig av klassiska fysiska knappar istället.

Det innebär att stora bilmärken som Tesla, Volvo och Volkswagen kan stöta på patrull i de omtalade säkerhetstesten.

– 2026 års Euro Ncap-tester uppmuntrar tillverkare att använda separata, fysiska kontroller för grundläggande funktioner på ett intuitivt sätt, vilket begränsar tiden då ögonen är borta från vägen och därför främjar säkrare körning, bekräftar Matthew Avery på Euro Ncap till Ars Technica.

"Glädjande"

Riksförbundet M Sverige har tidigare uttalat sig positivt om att den kritiserade skärmen är på väg bort, åtminstone i de bilar som eftersträvar högsta betyg hos Euro Ncap.

– Det är glädjande att säkerhetsmedvetenheten ökat och att biltillverkare redan meddelat att de kommer att återgå till knappar för kontrollpaneler sade Jacob Sidenvall från M Sverige i somras.

LÄS MER: Tungt krav om bensinbilar – EU under press

Stjäl uppmärksamhet från vägen

Ett av problemen som pekas ut med skärmarna är tiden som föraren lägger ned på att hantera den.

Den som kör i 60 kilometer i timmen hinner 30 meter på blott två sekunder. Och enligt en norsk studie använder förare i snitt 23,5 sekunder för att exempelvis byta låt på musikspelaren.

Hela 10,2 sekunder, uppdelat på flera kortare blickar, lades på att titta på skärmen.

– Att justera saker via skärm tar mycket mer tid och uppmärksamhet jämfört med att göra det med en fysisk knapp eller ett vred, säger Jacob Sidenvall.

LÄS MER: Larm till bilägare: Misstaget kan kosta tusentals kronor

Foto: K. Eliason

Text: Redaktionen