Eljätte uppmanar alla med värmepump: Ändra inställningen

2025 04 09

En ny prismodell på el införs i Sverige.

Det rör sig om en ny modell som inkluderar en så kallad effektavgift.

Den nya prismodellen innebär att elnäts­kostnaden kan bli lägre om kunder sprider ut eller flyttar sin elanvändning till tidpunkter där efterfrågan är mindre. Samtidigt kan elkostnaderna bli högre om man använder mycket el samtidigt och vid tidpunkter då efterfrågan är stor. 

Helt nytt system

Flera elnätsjättar har redan inför avgiften som måste vara på plats senast 1 januari 2027.

Senast ut är Mälarenergi, som har cirka 150 000 kunder i Västerås med omnejd.

– Varje kund kan redan i dag få en bild av hur den egna elnätsavgiften kommer att påverkas av den nya prismodellen, genom att logga in på Mälarenergis webbplats, säger Per Barkström, avdelningschef vid Mälarenergi.

– När prismodellen är införd, kommer det också finnas en vy där kundens effekttoppar från både föregående och innevarande månad kommer att synas. Vi har även tagit fram en förklarande film och en webbsida som ger förslag och tips på hur man blir mer effektsmart. Dessutom har vi förändrat utformningen av avgiften för att göra den mer lättförståelig.

Uppmanar alla med värmepump

I samband med lanseringen av den nya prismodellen går Mälarenergi ut med flera uppmaningar till elkonsumenter.

Bland annat uppmanas kunder med värmepump att begränsa maxeffekten för att sprida ut elförbrukningen.

Vidare uppmanas kunder att vidta följande åtgärder för att minska nätavgiften:

- Sprid ut och flytta elförbrukningen och undvik på så sätt höga effekttoppar klockan 07.00–19.00 på vardagar.

- Kör diskmaskinen på kvällen eller välj ett ekoprogram med lägre effekt.

- Om du har elbil är det bättre att ladda med låg effekt under lite längre tid, än att ladda den snabbt med hög effekt. 

Dyrare och billigare

Enligt Per Barkström kommer kunder påverkas annorlunda av den nya avgiften. För några kan förändringen bli dyrare, medan andra får en sänkt elnätskostnad.

– I dag är elnätsavgiften baserad på det utrymme i elnätet som varje kund teoretiskt sett skulle kunna använda. Den nya prismodellen tar istället fasta på hur mycket utrymme i elnätet som kunden faktiskt använder. På så sätt kan man säga att den är mer rättvis. Samtidigt ger den kunderna större möjlighet att påverka den egna avgiften, genom att sprida ut elanvändningen till tider då det finns mer utrymme i elnätet.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Bluff på ICA – kunderna kommer inte att bli glada

2025 04 11

Ica och flera andra matjättar anklagas för att vilseleda sina kunder.

“Superklipp” och rabatter duggar tätt i matbutikerna.

Och det är många som lockas av de till synes attraktiva erbjudanden i tider när matpriserna ökar kraftigt.

Men i själva verket sparar kunden ofta inte alls så mycket pengar på extrapriserna som man kan tro av reklamen, framhåller Sveriges konsumenter enligt SVT.

Enligt organisationen skiljer sig erbjudanden om “tre för två”, styckpriser eller röda siffror knappt från ordinarie pris.

– Det är vilseledande. En rabatt ska innebära en stor prisskillnad jämfört med ordinarie pris, men det är sällan fallet, säger Maria Wiezell som är konsumentjuridisk expert på Sveriges konsumenter, till tv-kanalen.

Pekades ut av myndighet

Ica var, tillsammans med bland annat Willys och Hemköp, en av matbutikerna som också pekades ut av Konsumentverket förra året.

Kedjan fick då samma typ av kritik. Enligt en granskning från myndigheten gav annonsbladen intrycket att produkter hade fått lägre pris, utan att det tidigare lägsta priset framgick, rapporterade TV4 vid tillfället.

Det strider mot prisinformationslagen, menar Konsumentverket som krävde åtgärder.

Kampanjkritik

Även Icas så kallade multikampanjer, “köp 2 betala för 1”, har särskilt uppmärksammats av oberoende sajten Matpriskollen.

Kritiken handlar om att kedjorna flyttar lager från butikerna till kundens hem och ökar matsvinnet.

– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, sade Ulf Mazur, sajtens vd och grundare, i höstas. 

Har inte svarat

Ica har inte svarat på kritiken. SVT har sökt matjätten utan resultat.

Enligt Sveriges konsumenter saknas det idag ett tydligt regelverk för hur stor skillnaden måste vara mellan ordinarie och rabatterat pris. “Röda siffror” innebär därmed inte att varan per automatik kostar mindre än normalt.

– Regleringen borde tydliggöra vad som räknas som en rabatt. I nuläget är det upp till butikerna, säger Maria Wiezell.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen