Eljätte uppmanar alla med värmepump: Ändra inställningen

2025 04 09

En ny prismodell på el införs i Sverige.

Det rör sig om en ny modell som inkluderar en så kallad effektavgift.

Den nya prismodellen innebär att elnäts­kostnaden kan bli lägre om kunder sprider ut eller flyttar sin elanvändning till tidpunkter där efterfrågan är mindre. Samtidigt kan elkostnaderna bli högre om man använder mycket el samtidigt och vid tidpunkter då efterfrågan är stor. 

Helt nytt system

Flera elnätsjättar har redan inför avgiften som måste vara på plats senast 1 januari 2027.

Senast ut är Mälarenergi, som har cirka 150 000 kunder i Västerås med omnejd.

– Varje kund kan redan i dag få en bild av hur den egna elnätsavgiften kommer att påverkas av den nya prismodellen, genom att logga in på Mälarenergis webbplats, säger Per Barkström, avdelningschef vid Mälarenergi.

– När prismodellen är införd, kommer det också finnas en vy där kundens effekttoppar från både föregående och innevarande månad kommer att synas. Vi har även tagit fram en förklarande film och en webbsida som ger förslag och tips på hur man blir mer effektsmart. Dessutom har vi förändrat utformningen av avgiften för att göra den mer lättförståelig.

Uppmanar alla med värmepump

I samband med lanseringen av den nya prismodellen går Mälarenergi ut med flera uppmaningar till elkonsumenter.

Bland annat uppmanas kunder med värmepump att begränsa maxeffekten för att sprida ut elförbrukningen.

Vidare uppmanas kunder att vidta följande åtgärder för att minska nätavgiften:

- Sprid ut och flytta elförbrukningen och undvik på så sätt höga effekttoppar klockan 07.00–19.00 på vardagar.

- Kör diskmaskinen på kvällen eller välj ett ekoprogram med lägre effekt.

- Om du har elbil är det bättre att ladda med låg effekt under lite längre tid, än att ladda den snabbt med hög effekt. 

Dyrare och billigare

Enligt Per Barkström kommer kunder påverkas annorlunda av den nya avgiften. För några kan förändringen bli dyrare, medan andra får en sänkt elnätskostnad.

– I dag är elnätsavgiften baserad på det utrymme i elnätet som varje kund teoretiskt sett skulle kunna använda. Den nya prismodellen tar istället fasta på hur mycket utrymme i elnätet som kunden faktiskt använder. På så sätt kan man säga att den är mer rättvis. Samtidigt ger den kunderna större möjlighet att påverka den egna avgiften, genom att sprida ut elanvändningen till tider då det finns mer utrymme i elnätet.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen