Elbilsägare riskerar prischock – ny avgift i hela Sverige

2025 01 10

Från och med den 1 januari 2027 ska alla elnätsföretag ha infört en ny prismodell som inkluderar en så kallad effektavgift.

Den nya prismodellen innebär att elnäts­kostnaden kan bli lägre om kunder sprider ut eller flyttar sin elanvändning till tidpunkter där efterfrågan är mindre.

Samtidigt kan elkostnaderna bli högre om man använder mycket el samtidigt och vid tidpunkter då efterfrågan är stor. 

Prischock för elbilsägare

Den nya avgiften riskerar att slå mot elbilsägare.

Effektavgiften – som många elnätsjättar redan infört – kan leda till att laddningen av elbilen blir betydligt dyrare.

Det rapporterar låneförmedlaren Lendo med hänvisning till en analys från elbolaget Tibber.

Enligt analysen riskerar elbilsägare att få elnätsavgifter som är över 500 kronor dyrare per månad.

– En elbilsägare som laddar sin bil under dagen med hög effekt skapar en effekttopp på ungefär 12–13 kW. Enligt Ellevios nya effekttariff innebär detta att man får betala cirka 1 421 kronor bara i elnätsavgift – och det exkluderar kostnaden för själva elen, säger Tobias Aspenberg, elbilsexpert på Tibber. 

– Laddar man i stället under natten blir elnätsavgiften cirka 893 kronor.

Ny metod ska rädda elbilsägare

Med anledning av den nya effektavgiften arbetar många företag med att utveckla tjänster för så kallad ”smart laddning”.

Metoden innebär i korthet att kunder kan utnyttja svängningarna i elpriset för att ladda sin elbil under de billigaste timmarna – helt automatiskt.

Genom att ställa in hur mycket man vill ladda och när bilen ska vara laddad, så planerar tjänsten laddningen till de billigaste timmarna. 

Det statliga forskningsinstitutet Rise är en av flera aktörer som arbetar med att ta fram en datastandard för elnätstariffer.

– För dem som har elbil som de laddar hemma innebär smart laddning inte bara att man tar hänsyn till elpriset, utan även till nätets kapacitet och avgifter. Det innebär att de, om de använder smarta tjänster för sin elbilsladdning, precis som i dag kan stoppa in sladden och gå därifrån och inte ska behöva tänka på det här, säger Niklas Thidevall, senior forskare på Rise, till DN.

Foto: Stux 

Text: Redaktionen


15nov2025

Glädjebesked för alla som laddar bilen – nyhet på gång

2025 11 15

Energijätten Shell har utvecklat en ny produkt till bilar som drivs med el.

Det handlar om en ny kylvätska till batterierna i eldrivna bilar.

Den nyutvecklade kylvätskan ska, enligt ett uttalande från Shell, innebära en stor förkortning av den tid det tar att ladda upp batteriet i elbilarna.

– Förmågan hos vår Shell EV-Plus Thermal Fluid att helt ersätta traditionella glykolbaserade kylvätskor och arbeta med befintlig hårdvara är en gamechanger, säger Shells chefsingenjör Robert Mainwaring, i ett uttalande.

Under tio minuter

Företaget hävdar att den nya kylarprodukten kommer kunna snabba upp laddningen i elbilarna, vilket skulle underlätta ägandet.

– Den nya produkten öppnar dörren för laddning upp till 80 procents kapacitet på mindre än tio minuter genom direktkontakt mellan battericellerna och den dielektriska vätskan.

Shell påstår också att den nya kylarvätskan kommer att minska antalet komponenter som behövs för att kyla bilens elektriska drivlina, vilket i sin tur kan göra elbilar effektivare och billigare att köra i framtiden.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

Ny elbilspremie i Sverige

Den svenska regeringen gick i somras fram med en klimatplan som bland annat innehöll en ny elbilspremie.

Förslaget innebar att hushåll med låg inkomst på landsbygden skulle kunna få 54 000 kronor för att köpa en elbil.

Men förslaget stoppades av EU.

Ett nytt förslag ska nu tas fram.

– Det är extremt tajt med tid – och en stor utmaning att vara redo trots att själva beslutet ännu inte är på plats, uppger Naturvårdsverkets chef för klimatanalysenheten Sara Almqvist, till Borås Tidning.

Det nya förslaget

Det nya förslaget håller på att ta form, men enligt tidningen kommer den huvudsakliga elbilspremien bli högst 46 800 kronor per fordon, till skillnad från tidigare föreslagna 54 000.

Hushåll i glesbygd med lägre inkomster ska dock kunna få ett starttillägg på 18 000 kronor.

– Vi får hoppas att EU inte kommer med allt för stora ändringar i det uppdaterade förslaget, säger Sara Almqvist.

LÄS OCKSÅ: Saab får jätteorder

Foto: Precious Madubuike

Text: Redaktionen


15nov2025

Viktig uppmaning till alla med Gmail – kontot kan raderas

2025 11 15

Google kommer att ta bort många Gmail-konton framöver och uppmanar därför sina användare att agera.

Google har tidigare annonserat att man framöver kommer ta bort inaktiva Gmail-konton, vilket gör att många användare riskerar att få sina konton raderade permanent.

Användare som inte loggat in på sin Gmail under de senaste två åren riskerar nu att kontot stängs ner.

Har med säkerhet att göra

Regelbundna inloggningar krävs hos många onlinetjänster, för att man ska få behålla kontot.

Tidigare har Google inte haft någon sådan reglering, men det har nu införts.

Anledningen bakom Googles förändring är att oanvända konton innebär en säkerhetsrisk.

– Människor vill att de produkter och tjänster de använder online ska vara säkra och skyddade. Därför har vi investerat i teknik och verktyg för att skydda våra användare från säkerhetshot, som skräppost, nätfiske och kontokapning, uppger Google.

Men de verktygen räcker inte för att säkerställa säkerheten, menar techföretaget.

– Även med dessa skydd är det mer sannolikt att ett konto äventyras om det inte har använts under en längre tid.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

Tio gånger vanligare

Google framhåller att säkerheten oftast är mycket lägre på oanvända konton och det innebär stora risker för kontots innehavare.

Exempelvis är tvåstegsverifiering aktiverad tio gånger så ofta hos aktiva användare, i jämförelse med de konton som står oanvända.

 – Det betyder att dessa konton ofta är sårbara, och kan bland annat användas till identitetsstöld, uppger techjätten.

Håll igång kontot

Det finns flera sätt att undvika att kontot raderas, utöver att man måste logga in på Gmail minst vartannat år.

Det går också bra att:

- Använda Google Drive

- Titta på en YouTube-video som inloggad

- Ladda ner en app från Google Play Butik

- Logga in med Google för att få åtkomst till en app eller tjänst från tredje part

- Använda en prenumeration som konfigurerats via Google-kontot

Källa: Google

LÄS OCKSÅ: SAAB får jätteorder

Foto: J. Morgan

Text: Redaktionen