EKONOMI: “Många svenskar sabbar sin framtid”

2024 08 26

Över 400 000 svenskar har skulder till Kronofogden.

Svenskarna är bland de allra mest skuldsatta i hela Europa.

Under den tid av högre räntor som har varit så har problemen blivit allt större.

Nu går Magdalena Kowalczyk, civilekonom och programledare för Lyxfällan, ut med en skarp varning om trenden.

Det rapporterar TV4.

“Sabbar sin framtid”

Människor i alla åldrar sitter med skulder.

Det bedöms även vara oroväckande många unga vuxna som skuldsätter sig.

– Många svenskar sabbar sin framtid i ung ålder, säger Magdalena Kowalczyk till TV4.

Får medhåll

Kowalczyk får medhåll av ekonomiprofilen Magnus Hedberg.

– Vi är ett av Europas mest skuldsatta folk. Vi är nummer tre efter Luxemburg och Danmark. Vi har en tradition av att skuldsätta oss i Sverige, säger han.

Den yngre generationen bedöms ha ett ekonomi-tänk som är grundat i överkonsumtion, någonting som bland annat kan härledas till trender och beteenden på sociala medier.

Viktigt att prata om det

Konsumentverket reflekterar kring siffrorna.

– Alla kan drabbas av ekonomiska problem. Många känner skam över sin ekonomiska situation och försöker ofta dölja problemen, framhåller myndigheten.

– Ett viktigt budskap till människor som hamnat i en långvarig skuldsättning är att det finns hjälp att få och att de inte är ensamma.

Stora bekymmer

Konsumentverket fortsätter.

– Att ha skulder kan vara förödande och drabbar både plånbok och hälsan, med stort lidande och höga kostnader för samhället som följd. 

– Genom att fler aktörer i samhället har kunskap och är beredda att ställa frågor om den ekonomiska situationen kan personer som riskerar problem med skulder fångas upp och få stöd. 

Bedömare pekar på att svenskarna har vant sig vid lågränteklimat och att belåningsgraden hos svenska hushåll och konsumenter är problematisk.

Ett ljus i mörkret är de räntesänkningar som Riksbanken har beslutat om på sistone, någonting som även väntas fortsätta året ut om inflationen och kronkursen håller sig stabil.

Foto: Johnér resp Jens Lindström MSB

Text: Redaktionen


Oväntad upptäckt om elbilar – “Vi är förvånade”

2024 08 24

En ny undersökning visar ett överraskande fynd om elbilarnas däck.

Elbilar är ofta tyngre än diesel-och bensinbilar.

Trots detta slits inte däcken lika mycket som man tidigare har trott.

En ny undersökning visar på överraskande resultat gällande elbilarnas däck.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Borde ta slut snabbare”

Tidigare har man trott att elbilarnas däck slits betydligt mer än den nya undersökningen från Däckbranschen visar.

Mattias Hjort på Väg- och Transportforskningsinstitutet förklarar.

– Elbilarna är ofta utrullade med väldigt lättrullade däck för att få längre räckvidd, och då har de lite mindre mönsterdjup till att börja med, säger han till SR.

– Då tänker man att de borde ta slut lite snabbare.

“Vi är förvånade”

Mattias Hjort är överraskad.

– Vi är ändå förvånade över att däcken var i så gott skick.

Han understryker även att mer forskning behövs om ämnet.

Olika anledningar

Möjliga förklaringar till att elbilarnas däck var i så gott skick kan ha att göra med ålder och noggrannhet.

– Andelen bilar med mönsterdjup på tre millimeter eller mindre var tydligt mindre för elbilar än för andra bilar, framhåller bolaget Däckrazzia.

– Även när det gäller trycket i däcken skiljer elbilsägarna ut sig på ett positivt sätt.

– De flesta elbilarna är av nyare årsmodell, vilket sannolikt är en del av förklaringen till elbilarnas bättre däckstatus, fortsätter Däckrazzia.

– Men även vid en jämförelse med andra bilar högst fem år gamla finns det tydliga skillnader till elbilarnas fördel.

"Är överraskande"

Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen Sverige, uttalar sig om den oväntade upptäckten,

– Resultatet är överraskande och pekar på behov av fördjupad analys. Det finns fler möjliga anledningar än skillnad i ålder på bilar, säger han.

– Kanske är elbilsägarna mer noggranna med till exempel däcktrycket för att bibehålla en bra räckvidd. Kanske byter de sina däck oftare. Vi kommer att fortsätta följa upp frågan om däckens skick på elbilar jämfört med andra bilar.

Foto: My Energy

Text: Redaktionen


Veronica Maggio tvingas av scenen

2024 08 25

Den kända svenska artisten Veronica Maggio har tvingats gå av scenen under en spelning.

Veronica Maggio är en av Sveriges mest kända sångare och låtskrivare.

Även i grannlandet Norge har Maggio många fans.

På lördagskvällen var Veronica Maggio en av artisterna som spelade på Tromsø-festivalen.

Men den svenska artisten och hennes band tvingades gå av scenen av säkerhetsskäl, rapporterar VG.

Bandet bekräftar

Anledningen uppges vara att Tromsø har drabbats av kraftigt oväder.

Bandmedlemmarna har bekräftat för tidningen iTromsø att de tvingats gå av scenen av säkerhetsskäl, med anledning av det hårda vädret.

Även festivalarrangören bekräftar att vädret har tvingat Maggio av scenen.

– Hon lämnade scenen på grund av väderrelaterade utmaningar, säger festivalchefen Stian Johansen.

Blåser och regnar in på scenen

Tidningen rapporterar om ett rejält oväder i den norska staden, och inte minst vid scenen där Maggios spelning alltså avbröts.

– Det ser ut som att det blåser och regnar bakifrån, in på scenen, säger tidningens reporter.

Det meteorologiska institutet i Norge har utfärdat en gul varning för kraftiga vindar i delar av Nordland och Troms.

30 meter per sekund

Ovädret ”Lilian” har ställt till stora problem i Norge, precis som i Sverige, och har alltså bland annat satt käppar i hjulen för musikfestivalen i centrala Tromsø, som heter Rakettnatt.

Redan tidigare har det alltså varnats för att ovädret kan ställa till besvär i området.

– Det blir väldigt hårda vindar som kommer rakt från väst. Vindbyar kan nå 25 till 30 meter per sekund, säger meteorologen Håvard Thorset angående den gula varning som har utfärdats.

Ute på sommarturné

Veronica Maggio är en av Sveriges mest populära artister, och har bland annat sex gånger belönats med Grammis.

Maggio är just nu ute på en sommarturné, som avslutas på Homecoming i Uppsala den 31 augusti.

Foto: Patrik Hamberg, Wikipedia

Text: Redaktionen